xr4ti Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 (edited) Har fått tak på en Cortina -69 mod med 1300 Kentmotor. Skulle gjerne hatt en 1600 men de er vanskelig å oppdrive! Ble ikke Fiesta levert med Kentmotoren langt opp i 80 tallet? Hvordan er det med motorfeste/bolthull da Fiestamotoren jo sitter på tverrs. Noen som vet?Hvor mange forskjellige Kent forgassermotorer ble levert i Fiesta og hvormange HK var det i disse? Edited May 22, 2009 by xr4ti
Guest hsimpson Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Kent-motoren mener jeg ble Ford Ka ble levert med også
xr4ti Posted May 28, 2009 Author Posted May 28, 2009 Kent-motoren mener jeg ble Ford Ka ble levert med ogsåDen motoren bare "ligner", har kun utsende likt med Kentmotorene desverre!
Guest oldskool Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 Det mangler vel hull til motorfester i blokkene til fiesta har eg høyrt.Kanskje nokon andre som kan bekrefte dette.
xr4ti Posted June 1, 2009 Author Posted June 1, 2009 Det mangler vel hull til motorfester i blokkene til fiesta har eg høyrt.Kanskje nokon andre som kan bekrefte dette.Ja det stemmer nok det, men finnes "knastene" på blokka der så kan de jo bores opp og gjenges!
bard Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 1600'en (crossflow) ble bare levert i Fiesta XR2 81-83 (+US-modeller). I følge wikipedia "US 1600 bottom end and GT spec head and cam". Rundt 90hk.Da mk2 kom i 84 gikk de over til CVH.Ka har Kent-basert 1.3 Endura-E, også vanlig i Courier. Såvidt jeg vet har ikke Kent 1600 blitt levert i noe etter mk1 XR2 (litt usikker). Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma '11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N Originaldeler, remixed.
xr4ti Posted June 7, 2009 Author Posted June 7, 2009 1600'en (crossflow) ble bare levert i Fiesta XR2 81-83 (+US-modeller). Såvidt jeg vet har ikke Kent 1600 blitt levert i noe etter mk1 XR2 (litt usikker).Takk for svar. Da er denne like "sjelden" som en hvilken som helst annen 1600 Kent.Ser ut til at jeg har fått tak i en skikkelig grommotor som har stått i bil fra 80"tallet. Skal prøvekjøres i løpet av uken!MvhJørn
po0key Posted June 7, 2009 Posted June 7, 2009 Takk for svar. Da er denne like "sjelden" som en hvilken som helst annen 1600 Kent.Ser ut til at jeg har fått tak i en skikkelig grommotor som har stått i bil fra 80"tallet. Skal prøvekjøres i løpet av uken!MvhJørn jeg veit min far brukte 1300 kent motoren og bårte den opp til enten om det var 1600 eller 1700 når han kjørte bilcrossmotoren leverte mere hk en en orginal 1600/1700 men ikke spør meg hvordan men kan altids høre med han igjen
xr4ti Posted June 9, 2009 Author Posted June 9, 2009 jeg veit min far brukte 1300 kent motoren og bårte den opp til enten om det var 1600 eller 1700 når han kjørte bilcrossmotoren leverte mere hk en en orginal 1600/1700 men ikke spør meg hvordan men kan altids høre med han igjenMå vel bruke 1600 veiva + maxborr for å få nesten 1700 vel! 1,3 og 1,6 har nemlig samme borring.
SveinF Posted July 16, 2009 Posted July 16, 2009 (edited) Du trenger 1600 kent motor fra Cortina MK2, Escort MK1, Escort MK2, Capri (tror ikke jeg har glemt noen nå) mulig også noen Taunuser og senere Cortinaer.Fiesta og senere Escort versjoner egner seg ikke for bakhjulsdrevet bil. Escort MK2 1600 Sport, Capri 1600 GT og Escort MK1 Mexico var oppgitt med ca 85-90 hkMed nyere 711M BA blokk borret til + 0.090" får du i underkant av 1700 ccm. Bruker du i tillegg 1300 GT stempler økes komp til ca 10.5:1 pga mindre forbrenningskammer i stemplene.Alle Kent motorene har samme borring originalt, det er kun volumet i toppen av stemplet som varierer. Toppen er flat.Kun de første Kent crossflow motorene hadde forbrenningskammer i toppen, men de ble erstattet tidlig. Ved bruk av Kent 234, Piper 270 kam eller lignende bør det nærme seg 100 hk med bra eksos, dobbel og etterjustert forgasser (nye dyser).Ved vassere kam må nok stemplene justeres pga høyere løft (Kent 244 og Piper 285), men ytterligere HK bør være mulig å hente utSe etter motor med merking 711M BA, dette er nok de beste standard 1600 blokkene, 711M AA er 1300. Lykke til Edited July 16, 2009 by SveinF
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now