Guest torvald Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 Hei, håper dette er ok kategori - vet ikke om dette er ett generelt motorproblem, eller om det er en typisk Mondeo-sak. En kompis av meg har nylig overhalt toppen på en Mondeo 93', 2 liter, etter at vannpumpa røyk og motoren gikk varm. Toppen har blitt planslipt og alle pakninger og nødvendige bolter har blitt skiftet. Alt skrudd i sammen, ut å kjøre. Alt går og høres godt ut, helt til motoren blir ordentlig varm (driftstemp) og motoren begynner å tikke - en lyd som kanskje kan karaktiseres med oppegående diselmotor. Motoren dør av seg selv på tomgang. Inn i garasjen igjen, demontere, og når vi tar opp tennplugghettene (uten direkte maktbruk), så sitter det tennplugghette-materiale (for å kalle det det) igjen på tre av pluggene. (se bilder) Nye plugger, og nye tennplugghetter - skru sammen, ut å kjøre, og det samme skjer igjen. Tikkelyd etter en stund, og oppspiste tennplugghetter, nå på alle 4 sylindrene. Hva i alle dager kan være galt? Vi, amatørene, tenker kanskje at den gir alt for mye spenning til pluggene, og det tynneste godtset rett og slett smelter? Og at tikkingen der etter kanskje kommer av feiltenning? En an teori, at toppen har blitt planslipt for mye, og at pluggene kanskje tar nedi når de bare blir varme og utvider seg? Men prof firma som har gjort det, så tviler litt. Samme pakninger og samme plugg/hetter er brukt som før. Vi begynner å miste motet. Takker for alle innspill!
2.8i TIC Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 Hvis det er biltema pluggkabler du har brukt så bytt de ut til orginale..
Guest torvald Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 Kjøpt hos forhandler. Det første settet som røyk rett etter overhalingen var brukt i 5-6 mnds tid i forveien. Tror ikke det er selve tennhettene det er noe galt med - men nå vet jo ikke vi, derfor vi hendvender oss til dere i håp. Men nei, det er ikke biletema.
Escort RST WRC Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 Hm, det der hørtes meget merkelig ut.Har aldri vært borti samme problem på Zetec før.. (Motoren som står i den bilen)Pleier som ofte å være lite problemer med plugg/pluggledninger på de.Eneste er når pluggledningene blir dårlige og man får overslag, feiltenning/fusk på rolig belastning..Har også vært en del problem med coilpakken på de (fordeler/coil i ett, der pluggledningene går fra) Hvilket merke er desse tennpluggledningene? Viss du har en annen coilpakke å prøve med kan det være en god mulighet.At det er noe galt med den slik at den gir ut feil signal/effekt.Koster litt viss du skal kjøpe ny, men kan absolutt være et sted å begynne.Først og fremst kjøpe noen skikkelige org. pluggledninger også. At den er planet for mye og pluggen tar i stempelet er det vertfall ikke.Det ville ikke skapt slike problemer, og skal godt gjøres uten å ha andre problemer også Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest torvald Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Takk for fyldig svar. Vi har analysert litt videre og funnet ut noe problemløsende og merkelig. Hehe, det finns ikke ledere i tennpluggledningene. Jeg splitta hele tennpluggkabelen for å finne ut hvordan den andre "smeltede" enden så ut, men den fantes jo ikke. Inne i kabelen er ikke annet enn tråder, og vi er nødt å konkludere med at kabelen skal være slik - spenningen hopper nok som knist, ført som "fiberoptikk" på innsiden av kabelen. Vi snakker tross alt om nærmere 50 tusen volt, noe som skal ha kapasiteten å hoppe en halvmeter? Andre enden, coilenden, så jo helt lik ut. Vi har nok bare vert uheldige å revet av gummien som hettene satt klemt fast på, ettersom vi drog av hettene når motoren enda var varm og gummien skjør. Vi satte på plass tennhettene i går, og startet opp - og motoren må jeg si går klokkerent. Det er bare denne tikkingen/bankingen som kommer når den blir varm som er problemet. Vi skal dobbelskjekke at regreima står på sine merker over helga, og at ingenting er galt der. I tillegg til at vi skal bytte termostathuset, ettersom den har en rift i godset etter at den gikk varm første gang. Så får vi se. Hvis noe lukter hva det kanskje kan være - setter vi mye pris på alle innvendinger. Blir tempnåla i dasjen styrt av termostathuset forresten? Vi vet ikke helt om vi stoler på den, ettersom at termostathuset har fått en rift. Thx
D.Toft Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 tempnåler blir styrt av enn giver. den står ikke på thermostathuset.
sierraracing Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Hva slags olje er det på motoren? Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02
Mondeo Power Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Takk for fyldig svar. Vi har analysert litt videre og funnet ut noe problemløsende og merkelig. Hehe, det finns ikke ledere i tennpluggledningene. Jeg splitta hele tennpluggkabelen for å finne ut hvordan den andre "smeltede" enden så ut, men den fantes jo ikke. Inne i kabelen er ikke annet enn tråder, og vi er nødt å konkludere med at kabelen skal være slik - spenningen hopper nok som knist, ført som "fiberoptikk" på innsiden av kabelen. Vi snakker tross alt om nærmere 50 tusen volt, noe som skal ha kapasiteten å hoppe en halvmeter? Andre enden, coilenden, så jo helt lik ut. Vi har nok bare vert uheldige å revet av gummien som hettene satt klemt fast på, ettersom vi drog av hettene når motoren enda var varm og gummien skjør. Vi satte på plass tennhettene i går, og startet opp - og motoren må jeg si går klokkerent. Det er bare denne tikkingen/bankingen som kommer når den blir varm som er problemet. Vi skal dobbelskjekke at regreima står på sine merker over helga, og at ingenting er galt der. I tillegg til at vi skal bytte termostathuset, ettersom den har en rift i godset etter at den gikk varm første gang. Så får vi se. Hvis noe lukter hva det kanskje kan være - setter vi mye pris på alle innvendinger. Blir tempnåla i dasjen styrt av termostathuset forresten? Vi vet ikke helt om vi stoler på den, ettersom at termostathuset har fått en rift. Thx Tempnåla blir styrt av giveren som sitter lengst ned på termostathuset.Giveren på toppen av termostathuset er til motorstyringen (PCM)
Guest torvald Posted May 23, 2009 Posted May 23, 2009 Takk for svar alle. Hva slags olje er det på motoren? Vanlig W10-40 vil jeg tro. Ikke noe jalla.
zanor Posted May 23, 2009 Posted May 23, 2009 Vanlig W10-40 vil jeg tro. Ikke noe jalla. Men denne motoren skal nok ha 5-30.
sierraracing Posted May 23, 2009 Posted May 23, 2009 Ja, burde hvertfall ha 5w30 syntetisk olje. Kan nok hende oljen det er oljen som er for tjukk. Ford Sierra bilcrossbil ´89 Ford Escort MK2 Zakspeed ´76 Peugeot 406 2.0TD Stv ´02
Guest torvald Posted May 23, 2009 Posted May 23, 2009 Nå vet ikke jeg med sikkerhet om det er 10-40 eller 5-30 - men det er samme olja som den alltid har kjørt på, og til nå har det ikke vært ett problem. Den fikk i overkant mye olje ved påfyll - kan det være en problemstilling? Motoren kvitter seg vell automatisk med oljen "på toppen" over litt tid?
Guest torvald Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Nå har vi byttet både vannpumpen og termostathuset, så vannet sirkulerer og driftstemperatur blir opprettholdt. Men problmet vedvarer, og maskinen dør etter en 10-15 km kjøretur. Høres ut som maskinen sliter med å dra rundt til slutt, og det er ett vannvittig trykk i vanntanken - ilag med vannslangene.Skal ikke damp og trykk slippe ut ett sted? Vi var i dødens øyeblikk usikkre på om vannet kokte - men konkludere i ettertid med at det bare oppførte seg rart på grunn av overtrykk og sirkulasjon. Maskinen starter igjen når den blir kaldt, og går som ei klokke inntil den oppnår god driftstemp, sett bort i fra at den av og til dør i underbakke når en trør inn clutchen. Kan vell bare være for mye kaldt (derfor seig) olje? Men med det er det jo ikke verre enn å tappe av det som er "over max".
Escort RST WRC Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Er toppen testet for sprekker?100% sikker på at det ikke er toppakningen som lekker?At dere for forbrenningstrykk i kjølesystemet? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest torvald Posted May 29, 2009 Posted May 29, 2009 (edited) Flere bilmekanikere har sett på toppen, og har sagt at den ser fin ut. Den har blitt planslipt og montert av bilmekanikker (vennetjeneste). Det skulle da være rart om det var pakningen som slo lekk da. Sprekker i toppen kan man kanskje ikke se med det blotte øye? For en ordentlig test må denne sendes inn? Eller finns det noen triks? EDIT: Utrolig glad for svar; takk. Edited May 29, 2009 by torvald
Mondeo Power Posted May 29, 2009 Posted May 29, 2009 Hva skjer om du skrur av lokket til kjølevæsketanken, så starter bilen og lar den stå å gå?
Escort RST WRC Posted May 29, 2009 Posted May 29, 2009 For å sjekke for sprekker må den trykktestes/røngtentestes.Så den må sendes inn ja. Ja, hørtes litt rart ut da ja, men siden den koker på den måten kan det jo tenkes.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest torvald Posted June 23, 2009 Posted June 23, 2009 Det var CO2 i vannet, så det viste seg at toppakningen var gåen...igjen. Vi byttet termostat - og det kan tyde på at det er det som har vert problemet hele tiden. Nå som vannet får endelig får sirkle fritt med en toppakning som er i orden; gjenstår kun ett problem. Når bare motoren oppnår drifstemperatur dør den av seg selv ved fult gasspådrag(?). Etter at en slipper gassen, enten vi ruser den eller kjører i gir, dør motoren av som om den får for mye eller for lite luft/bensin. Problmet må vell da ligge til en sensor eller noe? Fins det noen gode fremgangsmåter for å finne problemet knyttet til dette? Takke for alle innspill! Dere er supre!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now