Escort RST WRC Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Ja det stemmer. Innkjøring av stempelringer er stikkord ja. Helt korrekt og dette er noe alle FORD gutta bør legge seg på minnet. Ja, akkurat dette temaet er vel en av de temaene det er ALT for lite snakk om, og kunnskap om rundt om kring..Tror det er mange som ikke helt vet hvor viktig det er å kjøre inn en motor, og hvordan man gjør det. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laukenmk2 Posted May 19, 2009 Share Posted May 19, 2009 Alle nye biler blir ikke innkjørt med mineralolje, hvorfor skal cosworth motoren det? Stempelringer er hardere enn materialet i blokka, så slitasjen på ringene er vel minimal?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 (edited) Alle nye biler blir ikke innkjørt med mineralolje, hvorfor skal cosworth motoren det? Stempelringer er hardere enn materialet i blokka, så slitasjen på ringene er vel minimal?? Lest denne som cosworth540 linket til ovenfor her?http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Står ganske greit forklart der. Tror de det ble brukt mye fullsyntetisk olje når Cosworth motorene ble laget? En motor laget i dag og en motor laget for 20år siden er det store forskjeller på klaringer etc.Ikke til å sammenligne. Dog en helt ny motor i dag hadde nok ikke hatt vondt av å bli innkjørt med mineralolje den heller, mtp stempelringene. Edited May 20, 2009 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Lest denne som cosworth540 linket til ovenfor her?http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm Står ganske greit forklart der. Tror de det ble brukt mye fullsyntetisk olje når Cosworth motorene ble laget? En motor laget i dag og en motor laget for 20år siden er det store forskjeller på klaringer etc.Ikke til å sammenligne. Dog en helt ny motor i dag hadde nok ikke hatt vondt av å bli innkjørt med mineralolje den heller, mtp stempelringene. Linken refererer til nyeste type motorer i motorsykkel,som etter hva jeg vet har svært små klaringer i forhold til en Cosworth motor,så dette bør funke fint på alle motorer uansett alder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Jepp, stemmer det Men tenkte mer på andre ting i en ny motor som kanskje ikke er så begeistret for mineralolje. Fare for ventilheng etc.Ikke at jeg skal garantere at slikt blir et problem, ikke mtp. hvor lenge han anbefaler å kjøre med slik olje heller..Men ser ingen grunn til at man ikke skal kunne gjøre det slik på en ny motor også, i forhold til stempelringene. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Hadde jo vært kjempegreier om noen med peiling kunne laget en tråd om div. info med akkurat dette.Sikkert mange som kunne tenke seg å vite litt mer om dette, inkl. meg selv. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 (edited) Jeg kjører også inn motoren på 10\30 mineral olje.. og ja er VIKTIG og ikke daukjøre den. trikset er vel å ha turtall men ikke belaste motoren 100% den første stunden ? la den jobbe lett ? Ang hvor lenge du skal kjøre inn en motor vet jeg faktisk ikke ! er så mye delte meninger. (kompis sin bil ble innkjørt i bremsebenken og funker knall enda 400hk++) Edited May 20, 2009 by Stianwang Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laukenmk2 Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Men jeg vil fortsatt tro at slitasjen på stempelringer er minimal om man kjører syntetisk eller mineral Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutte Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Er vel snakk om 5000-6000 km på innkjøring? - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruudsengen Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Så en nybygd motor må kjøres i mnd. vis før den kan bremses/mappes på rulle eller i benk?Akkurat det har jeg liten tru på. Trudd også det var et poeng i å bruke samme typen olje på en motor hele tiden,så en får en fin oljefilm på lager ol. Lærte på skolen en gang i tiden at forskjellige typer olje kunne "bryte" ned denne filmen. Mulig jeg er helt på jorde her nå,men da får det heller være greit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford Gnomen Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Mye bra info Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Men jeg vil fortsatt tro at slitasjen på stempelringer er minimal om man kjører syntetisk eller mineral Meget stor forskjell på dette faktisk.. Hvorfor tror du at gamle motorer ikke blir brukt med syntetisk olje? Er vel snakk om 5000-6000 km på innkjøring? Nei..Les reportasjen som er linket til oppi her, står godt forklart der..Skal kjøres inn med en gang den er startet, bytte olje ganske kjapt etterpå, fortsette "innkjøringen" en stund, og så bytte olje til den man vil.. Så en nybygd motor må kjøres i mnd. vis før den kan bremses/mappes på rulle eller i benk?Akkurat det har jeg liten tru på. Trudd også det var et poeng i å bruke samme typen olje på en motor hele tiden,så en får en fin oljefilm på lager ol. Lærte på skolen en gang i tiden at forskjellige typer olje kunne "bryte" ned denne filmen. Mulig jeg er helt på jorde her nå,men da får det heller være greit. Nei, den beste plassen å kjøre inn en motor er i motorbenk, da man kan styre eksakt hvilken belastning den skal ha,uavhengig av vei og føreforhold etc.. Den oljen man bruker bestemmer der og da hvordan egenskaper smøringen i motoren vil være.Så sant den ikke har gått med den samme oljen over lengre tid, og deretter plutselig bytter.Da vil man få ettervirkninger av egenskapene til den oljen man har brukt tidligere.. Slik jeg har forstått det vertfall.. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trones... Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 En vesentlig ting jeg mener dere har glemt er at det er stor forkjell fra leverandør til leverandør hvordan man skal kjøre inn deres produkt.. Noen krever av man skal kjøre inn som det heter fra gammelt av, men andre skal brukes med belasting som innkjøring fra start av. Mvh. Trones...87. Merkur XR4TI.06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci. HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 (edited) Men hvorfor skal man ikke kunne kjøre inn på den måten han karen har beskrevet (Mototune)?Høres fornuftig ut for meg, men har som sagt ikke så mye greie på dette Men meget intressert i å vite mer om hvordan dette SKAL gjøres Edited May 20, 2009 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford Gnomen Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Jeg er enig i hva Mototune fyren sier. Ingen vits å kjøre rundt som ei kjerring i hundrevis av mil.Det som trengs å kjøres inn i en ny motor bortsett fra kammer er stempelringene og de må ha trykk for å spennes mot sylinderveggene. Visst ikke bare henger de der og polerer sylinderen enkelt sagt.Og med en motor som går på 2-3-4-5000 rpm eller mer skjer det ganske fort.Aldri kjørt motorene jeg har bygd i hundrevis av mil, men så har jeg stort sett drivi på med større dieselmotorer. Blir stort sett å dra de igang, sjekke alt og kjøre ei runde, så rett ut på jobb. Men såklart, finnes like mange meninger om motor som det finnes motorer, så folk får gjøre hva de syns er rett for meg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 At stempelringene spennes mye mot sylinderveggene er jo ikke helt korrekt da.Er jo bare noen få gram press utover mot veggene, hele jobben med å tette for trykket gjøres ved at de er 100% slipt til sylindrene.Og får å gjøre dette må innkjøringen gjøres riktig.At viss man pusekjører med en bra syntetisk olje mange hundre km fra nybygg, så vil man ikke oppnå dette?Eller tar jeg feil? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Ford Gnomen Posted May 20, 2009 Share Posted May 20, 2009 Stemmer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 Jeg kommer til og holder på å kjøre inn min på denne måten: Starte motor med 10\30 olje. kjøre den god og varm ruse litt av og til.. Etter 1times småkjøring\rusing så bytter jeg olje igjen til samme typen(10\30) etter dette så skal jeg bare kjøre full gass Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted May 21, 2009 Share Posted May 21, 2009 Jeg kommer til og holder på å kjøre inn min på denne måten: Starte motor med 10\30 olje. kjøre den god og varm ruse litt av og til.. Etter 1times småkjøring\rusing så bytter jeg olje igjen til samme typen(10\30) etter dette så skal jeg bare kjøre full gass Ifølge mototune er dette noe av det værste du kan gjøre med en motor.Motoren skal startes og kjøres med pådrag på gira og motorbrems,nettopp for å få slitt til stempelfjørene for å slippe gjennomslag senere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liero Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Royal Purple Break-in oil Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 Royal Purple Break-in oiltidligere tråd om Purple Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Posted May 22, 2009 Share Posted May 22, 2009 HER ER MYE BRA Anbefaler Castrol 10/60, kan kjøpes billig på Mekonomen. WOLF!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr.cossie Posted May 24, 2009 Share Posted May 24, 2009 En bekjent har dårlig erfaring med Pennzoil. Har også snakket med andre som har hatt dårlig erfaring med Pennzoil, jeg personlig ville styrt unna. KJører med 20-50 penzzoil jeg . ikke noe og utsette på det. Tviler litt på at det var olja som hadde skylda i det havariet der men................ -91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS-ST.orange/svart hiace. trekkbil www.markisemannen.no Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fakeworth Posted May 24, 2009 Share Posted May 24, 2009 På escortrscosworth forumet så anbefaler de ikke mobil 1 5-50, men 15-50 istedet.. Noe erfaringer med de to? På escort'n til dama syntes jeg det er litt lavt oljetrykk ved varm motor.. Finnes ikke tikking ellerno på kald motor, men løfter tikking kommer når den blir gjennomvarm.. Så kunne vel hatt fordel av litt tykkere olje.. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted May 24, 2009 Share Posted May 24, 2009 jeg har ikke prøvd så mange forskjellige olje typer, men jeg fylte 5 - 50 og følte ikke att motoren likte d best., så jeg vill ikke gå under 10 i hvertfall husk att cosw motoren er gammel, og skal ikke gå på samme olje som en formelen bil hehe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now