Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

På tide å finne på noe nytt i vingevogna til sommeren og tenkte dermed å prøve å få mere/max bunndrag:) Motor er plukket i molekyler og står dermed ganske fritt til å pytte på diverse deler!;) Ønsker å ha full pupp så tidlig så mulig, kan gjerne ofre både en og to hester på topp. Tenkt å kjøre med "grå dyser".

Noen som har innspill på kamvalg, durasjon, løft, lengde på runners, komp, og turbo etc.!?

Må være morro å prøve en annen karateristikk på motoren, enn å må hele tiden ligge å jage på turtall:) Har ikke planer om å kjøre med als, synes d blir litt drøyt i en gatebil... Nå som vi akkurat har vunnet Eurovision er jo alt mulig:) Driverk vil bli oppgradert deretter.

Sikkert mange muligheter her, men tenkte mer i retning av erfaringer/grunnregler.

Mvh Kjetil

Edited by ksveggen
Posted (edited)
På tide å finne på noe nytt i vingevogna til sommeren og tenkte dermed å prøve å få mere/max bunndrag:) Motor er plukket i molekyler og står dermed ganske fritt til å pytte på diverse deler!;) Ønsker å ha full pupp så tidlig så mulig, kan gjerne ofre både en og to hester på topp. Tenkt å kjøre med "grå dyser".

Noen som har innspill på kamvalg, durasjon, løft, lengde på runners, komp, og turbo etc.!?

Må være morro å prøve en annen karateristikk på motoren, enn å må hele tiden ligge å jage på turtall:) Har ikke planer om å kjøre med als, synes d blir litt drøyt i en gatebil... Nå som vi akkurat har vunnet Eurovision er jo alt mulig:) Driverk vil bli oppgradert deretter.

Sikkert mange muligheter her, men tenkte mer i retning av erfaringer/grunnregler.

Mvh Kjetil

"Nothing beats cubic inches!".

I dette tilfelle betyr det veiv med større slanglengde. Bortsett fra det må det best tipset være å styre klar SVÆRE GREIER.

Det finns noen milde kammer som har prestert over 500 Nm ved 3500 o/min på velbygget 2,0 Cosworth, og dette vil kunne bli mye mer og enda tidligere på en motor som er stroket til 2,2 L.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Guest Ford Gnomen
Posted

Eller relativt høy komp. og normalt stor turbo, som i WRC.

Posted

Mvh Kjetil

endelig en etter min stil B) -så se til de gamle rally bilene - høyere komp og mindre turbo . Og du kommer til og kjøre fra de fleste "høy" heste bilene .

Gleder meg til og følge dette bygget ..

Guest Ford Gnomen
Posted

Inspirasjon kanskje?

FordWRC06.jpg

Posted
Inspirasjon kanskje?

FordWRC06.jpg

Åhhhh.... Tenk å få kjenne en sånn momentkurve i vingebilen! D må være drømmen!!!!

Enkelte jeg har snakket med her i nærmiljøet mener jeg bør kjøpe meg en TDI eller noe sånt menn det vil jeg ikke høre snakk om!

Det må da være mulig å få til dette med ett "normalt" budsjett!? Skjønner at "there is no replacement for displacement" men alikevel da! Hadde jeg ville hatt volum så hadde jeg kjøpt meg stor amrikaner, så vidt jeg har skjønt det så er vel WRC bilene på 2.0l??!!

Men fra spøk til revolver, er det noen er som har noe sånt å vise til på en cosworth?!

Har desverre havnet i en del av landet der det ikke er så mange i nærmiljøet å henvende seg til, så har stort sett bare dette forumet å forholde meg til:)

Posted
Åhhhh.... Tenk å få kjenne en sånn momentkurve i vingebilen! D må være drømmen!!!!

Enkelte jeg har snakket med her i nærmiljøet mener jeg bør kjøpe meg en TDI eller noe sånt menn det vil jeg ikke høre snakk om!

Det må da være mulig å få til dette med ett "normalt" budsjett!? Skjønner at "there is no replacement for displacement" men alikevel da! Hadde jeg ville hatt volum så hadde jeg kjøpt meg stor amrikaner, så vidt jeg har skjønt det så er vel WRC bilene på 2.0l??!!

Men fra spøk til revolver, er det noen er som har noe sånt å vise til på en cosworth?!

Har desverre havnet i en del av landet der det ikke er så mange i nærmiljøet å henvende seg til, så har stort sett bare dette forumet å forholde meg til:)

Ta en titt på MAD sine kurver, bla. på sin potente nybremsa motor som skal i en viss blå escos borti england. Di har virkelig fått mye power tidlig i registeret

Posted (edited)

Nå er budsjettet til WRC teamene i størrelsesorden 1/2 MRD så man skal ikke se så mye på hva disse uoppnåelige motoren presterer.

Jeg tør påstå at en motor med en eksenterslipt Cosworthveiv som gir ca. 81 mm slag vil kunne få frem smilet. En moderat priset modifisering som vil gi en betydelig forbedring i bunndrag i forhold til andre. Det finns også noen helt spesielle (Skikkelig gode, ikke norske og dessverre noe kostbare) tricks man kan gjøre med toppen som øker bunndraget med ca. 6%. og da blir det slik:

1993/77x81x1,06= 2222 ccm og dette gir en økning i bunndrag på minimum 11 % på selve motoren. Dette vil da spoole en gitt turbo MYYE bedre og derfor blir det veldig stor forskjell i praksis. Kombinert med uvanlige og moderate kammer og ett ditto turbovalg så er mye gjort.

Hvis du ikke har store krav til at motoren skal være "lettløpt" på høye turtall, da er dette tingen: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...383&hl=veiv selv om 120/88 = 1,36:1 er det komplette vanvidd. (Test; kan det overhode være riktig? :) )

Her ett litt mer moderat alternativ: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...713&hl=veiv

Og her ett greit kompromis. Så vidt meg bekjent skal det være 81 mm og ikke 79 mm. 137,87/ 81 = 1,70:1

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...811&hl=veiv

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Posted

tror jeg ville beholdt orginal kammer. gått for litt høyere kompresjon og en liten garrett kulelager turbo.

klart og gå opp på motor volum er ingen dum ide det heller. spørs bare hvor mye kroner du skal bruke

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

Posted

Org kammer er late . anbefaler kun å skifte kammer til noe vettugt på det oppsettet du har presangtert til meg. moment kammer som gir motoren bedre pustehjelp før turbo trykk slår inn. sterkere og gjemnere moment og det til 7000. mindre ladetrykk trengs for mate inn i forhold til org kammer.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Posted
Hvordan ville ett kamvalg sett ut på detta oppsette da?:)

Det er flere valgmuligheter, men det første man må avgjøre er hvor høyt ventilløft man ønsker å kjøre. Toppen må modifiseres hvis man skal kjøre kammer med høyt løft så da spørs det om dette skal gjøres eller ikke.

Posted
Det er flere valgmuligheter, men det første man må avgjøre er hvor høyt ventilløft man ønsker å kjøre. Toppen må modifiseres hvis man skal kjøre kammer med høyt løft så da spørs det om dette skal gjøres eller ikke.

En standard IN ventil er vel 35mm i diameter!? Er det da noe poeng i å ha ett høyere løft enn 8,75mm?, hvis en skal ha høyere løft enn dette så må en vel inn med større ventiler for å få noen gevinst!?

Kansje BD10 hadde holdt, jeg har tross alt kona på nakken allerede;)

Posted

er som rs1000 sier volum er ein sikker vinner.

er sikkert 100 forskjellige måter også men trur nok 92mm borr og 81mm slag kan nok være bra.

når det gjelder kamvalg....er det mye å ta i betraktning.HK,Turbo,drivstoff....

trur du skal snakke med ein som virkelig har peiling istedenfor å spørre områd på oppsett på internett men selvsagt greit å høre hvilke erfaringer folk har med diverse oppsett

PS.folk har ein tendens til å lyve litt når det gjelder sin bil

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Posted
En standard IN ventil er vel 35mm i diameter!? Er det da noe poeng i å ha ett høyere løft enn 8,75mm?, hvis en skal ha høyere løft enn dette så må en vel inn med større ventiler for å få noen gevinst!?

Kansje BD10 hadde holdt, jeg har tross alt kona på nakken allerede;)

Det er en god gammel regel du viser til der, men tingene er nok noe mer innviklet enn som så. En annen enkelt regel sier at høyere ventilløft gir høyere effekt.

BD10 er en mild, snill, fornuftig og bra "bolt on" kam, men den samsvarer IKKE med det du tidligere har sagt at du ønsker som resultat. BD10 er "Fast road" og ikke "High Torque".

BD10 øker effekten i øvre register og gjør dreiemomentkurven lengre og flatere. Da kan man moderere seg litt med ladetykket og da reduseres belastningene på drivverket.