Jump to content

Recommended Posts

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
noen som veit om det har blitt bygd 2,5liter yb cosworth turbo motor basert på aluminiums blokka?

kh turbo fortalte mg en oppskrift på hvordan man fikk 2,4 l med alu blokka .

 

men jeg husker ikke helt hva han sa . Du kan jo sende han pm å høre :)

Posted

oppskrifta har jeg ;) blokka er betalt og under produksjon den. farndon veiv 86mm slag,137,5mm råder og 96mm stempler ligger klar. men hadde vært morro å vist om dette har vært gjort før?

Posted
oppskrifta har jeg ;) blokka er betalt og under produksjon den. farndon veiv 86mm slag,137,5mm råder og 96mm stempler ligger klar. men hadde vært morro å vist om dette har vært gjort før?

 

Hvor mye har du tenkt å lade på denne ? :S

Posted
Måkke være så flise-pikker nå Jan. Men volum gir ett godt utgangspunkt for moment, og det mener jeg er det viktigste B)

 

Nå var det vel en formel som ble prøvd gjengitt her, og den så vel litt rar ut. Derfor jeg reagerte.

 

Trenger ikke forklare meg fordelene med hverken volum(les Grændisen) eller moment(les Grændisen), hehe.

Posted
Nå var det vel en formel som ble prøvd gjengitt her, og den så vel litt rar ut. Derfor jeg reagerte.

 

Trenger ikke forklare meg fordelene med hverken volum(les Grændisen) eller moment(les Grændisen), hehe.

 

Tja... kanskje det ikkje va noen formel ?....

Men at det blei skrevet sånn siden effekt måles i watt.... men noen holder på steialdermålet hestekrefter..

Så forstår alle ka det snakkes om liksom.. B)

Guest Hovden Racing
Posted

Sapphy mente moment ikke effekt.

Posted

Dere tar feil, effekt i watt eller HK, er det faktisk utførte arbeidet, momentet er bare et biprodukt. Jo lenger ned på turtallet du får dette jo bedre ligger du an til drivverkhavari. Så hvorfor ikkje heller bygge en hissig turtallsmotor med den effekten du ønsker? er jo ikkje for ingenting at flere av de grommeste cossiemotorene har gått ned i volum for å oppnå målet.

 

For all del, motoren blir rå uansett den, er bare ute etter en diskusjon :-D

Posted

Momentet er vel ikke et biprodukt !!! Momentet er jo ene halvdelen av formelen jo!!! Den andre er nettopp turtallet.

 

Belastningen(Nm) over tid(o/min) er effekt(hk eller KW).

 

Målet må jo være å få et moment spredd utover så stort område som mulig, og ikke en peak ved 7000 o/min.

Moment er det du bruker til hverdags, og er åsså det som får deg ut av svingen kjappest.

Posted

sapphy: når du ser på en motor i en gitt bil. ene har 300hk på 4000rpm og den andre på 8000rpm. den med 300hk på 4000rpm vil være MYE raskere. Hvis en ser på motorer med restriktor slik en rallybil har så vil den være klart raskest rundt momenttoppen og ikke ute på turtall.

etterhvert som turtallet øker så vil også motstand i lagre/olje osv øke og du vil få økt temperatur. temperatur er også effekt som stjeles fra motoreffekten og motoren vil få lavere virkningsgrad.

i rally ligger oppskriften klar. moment flytter bilen, men så er det riktig som du sier at momentet er også det som ødelegger drivverket. Derfor er det vel best å finne den gyldne middelvei.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Posted

spørsmålet mitt er egentlig om noen har sett eller lest om noen har bygd dette før? vist ikke så tror jeg dette er første bygg på denne blokka som 2,5 liter med cosworth topp og turbo.

Guest Hovden Racing
Posted

Gromt detta, har ikke hørt noen som har bygd det før... Hvor mye moment sikter du på? Hvilken turbo skal du ha?

Posted

alt det med moment og hk er vel egentlig usikkert. men at det vil bli gode tall er jeg ganske sikker på. ebb får frie hender med en helt ny cosworth topp.da med tanke på porting,kammer,ventiler og mekanisk løft. motoren skal ha 9-1 i komp. har en turbonetics t61 liggende som jeg tenkte å bruke.

Posted

har du bestilt med høgere deck-height?

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Posted

den er bestilt 10mm høyere. tiden vil vise om de er noe å tro på anders. men i følge cosworth er de blokkene her sterkere enn 200 blokka. tror jeg har mer tiltro til cosworth enginering enn jeg har på oss garage spesialister :nerd:

Posted
den er bestilt 10mm høyere. tiden vil vise om de er noe å tro på anders. men i følge cosworth er de blokkene her sterkere enn 200 blokka. tror jeg har mer tiltro til cosworth enginering enn jeg har på oss garage spesialister :nerd:

du får ha lykke til med motoren din.får holde oss oppdatert

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Posted

det skal jeg gjøre. bilder kommer når blokka er i hus. de bruker 4-5 uker på produksjon. kronene ble ført over for 12 dager og 58min siden B)

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...