Øggi Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 (edited) Hei, har da et problem med sierran min, som er en 2.0i DOHC. Tempmåleren funker ikke. Hva kan feilen være?Kan det være termostaten/føler /begge deler? Byttet termostat og den saken på termostathus (den som blir koblet til via en ledning). Giver/føler? Er helt fersk på bil, så det er svært lite jeg lærer... Mvh Ørjan Edited June 3, 2009 by Ørjan GS
tonyku Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Lite kjølevæske kansje siden tempmåler ikke fungerer å bilen blir fort varm. -91 535i Turbo-94 530i delebil-98 E36 Touring
Cossyman85 Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 hmm virker varme aprate? blir d varmt inni bilen? temp føleren inni bilen har ikke noe med d og gjøre med mindere d ikke er vann på bilen da.. da er enten ledningen hoppa av, eller gjiver ødlakt, eller meteret ødlakt. gjiveren sitter forran på sia motoren rett under insuget. går en ledning inn på den
Øggi Posted May 14, 2009 Author Posted May 14, 2009 Det varmer ganske bra ja. Har prøvd to forskjellige instrumenter i instrumentpanelet, så kan vel ikke være den? Kommer tilbake om litt, skal snuse rundt oppi motorrommet å se etter!
Cossyman85 Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 ok, temp føleren finner seg gjemt på bilde er 2 følere ved siden av hverandre, d er den men enkel ledening som er til metere
Øggi Posted May 14, 2009 Author Posted May 14, 2009 Takk for svar, setter pris på at noen vil hjelpe en "stakkar" Fant den. Bestilt ny termostat i første omgang, får se om det hjelper å bytte den. Er nesten opp til streka på max i veskebeholderen, så det er ikkeno problem ihvertfall. EN ting jeg glemte å nevne. Den temp-nåla går kanskje av og til opp til det øverste på det hvite, men der stopper den!
dohcboy Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 starta kjølevifta di da? blir alle kjøleslangene varme ? Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
Øggi Posted May 14, 2009 Author Posted May 14, 2009 Hmm, har ikke sett så mye på den saken. Skal kjøre meg en liten tur i bygda i morgen, for så å se om de går..
Cossyman85 Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 du kan ta av kabelen til tempratur giveren og holde din intil jord (-) og da skal metere gå til tops. da virker d..(p.s tenninga må vere på) bytt termostat først.og se om måleren virker da.hvist ikke bytt giveren se om d renner vann ut når du tar den ut
Øggi Posted May 15, 2009 Author Posted May 15, 2009 (edited) Radiatorviftene gikk ikke i sta, selv om jeg kjørte "hardt". Og motor virker varm.. Håper det blir noe bedring etter termostatskifte! Får den ikke før på tirsdag, men... edit: Når omtrent skal radiatorviftene starte?! Grader sier meg lite, siden måleren ikke funker.. Edited May 15, 2009 by Ørjan GS
Cossyman85 Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 d er ett problem på dohc. tempra tur giveren til viftene slår inn alt for sent.. tror d er litt over 105.. så da går viftene skjeldent. så de setter seg rett og slett fast fordi de aldri blir brukt... denne giveren sitter på thermostathuset mener jeg,, med 4 ledeninger på.. kan selfølgelig vere termostat oxo
Øggi Posted May 16, 2009 Author Posted May 16, 2009 Skal prøve å skifte termostat rett over helga, så hvis ikke det hjelper stort så prøver jeg å bytte giveren. Takk fo hjelp mvh Ørjan
Øggi Posted May 20, 2009 Author Posted May 20, 2009 Skiftet termostat nå for 30min siden, fremdeles ingen endring på tempmåleren. Kan det være føler? er dette stress å skifte? Legger ved et bilde, så dere skjønner hva jeg mener.. (selv om jeg tror dere gjør det)
Øggi Posted May 20, 2009 Author Posted May 20, 2009 Kjørte litt i sta og da plutselig dro den seg sakte men sikkert opp til "R" i "NORM". Plutselig begynte det å fungere igjen!
Cossyman85 Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 da har du nok luft i kjøle systemet få lufta d orntelig
Truckdriver Posted May 20, 2009 Posted May 20, 2009 Vist du fortsatt får problem med at tempnåla ikke vil holde seg oppe kan du gjøre som jeg har gjort, nemlig lodde kontaktpunktene mellom selve målern og printplata, på baksiden av instrumentboksen. Bilde ser du i prosjekttråden min, link finner du i signaturen min. Dette forutsatt at du har fått resten av kjølesystemet i god trim. Min tempmåler før jeg lodda gikk litt opp når motor ble varm, for så å dette helt ned til bunn av skalaen. Fungerer fint nå. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Øggi Posted May 21, 2009 Author Posted May 21, 2009 Hvordan "lufter" jeg systemet da? Tappet ihvertfall ut all kjølevæske og fylte opp igjen med ny
Cossyman85 Posted May 21, 2009 Posted May 21, 2009 skru av vann tank lokket og skru varmen på fult inni bilen, ikke vifta, så lar du den stå og putre på tomgang til den blir orntelig varm, da skal d blåse orntelig varmt i varme appratet. så er d bare og skru på lokket, da er du ferdig.. som regel holder dette, men hender att dohc'en er litt vrang
Truckdriver Posted May 21, 2009 Posted May 21, 2009 skru av vann tank lokket og skru varmen på fult inni bilen, ikke vifta, så lar du den stå og putre på tomgang til den blir orntelig varm, da skal d blåse orntelig varmt i varme appratet. så er d bare og skru på lokket, da er du ferdig.. som regel holder dette, men hender att dohc'en er litt vrang HMM. Jeg bare lurer på hva hensikten er med å sette varmapparatet på maks varme på Sierra, ettersom det ikke er noen kran på varmapparatet? Sikkert noe jeg ikke har fått med meg Hvorfor man gjør det på biler med kran på varmapparatet er jo logisk så.. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
Cossyman85 Posted May 21, 2009 Posted May 21, 2009 er ikke vesentlig, men da kjenner man jo gradevis hvor varm motoren blir;)
Øggi Posted May 21, 2009 Author Posted May 21, 2009 Har ikke prøvd å lufte enda, men virker som om det bare var tilfeldighet at nåla flyttet seg ganske nærme midten av "norm". Nå vil den ikke flytte seg høyere enn nederste delen av bokstaven M. Temp føler som er gått dundas? Vanskelig å skifte?
Cossyman85 Posted May 21, 2009 Posted May 21, 2009 nei den er lett og skifte, men om du har bytta kjøle vann og ikke lufta systemet, så kan nok dette vere grunnen, lufte må du uansett
Øggi Posted May 27, 2009 Author Posted May 27, 2009 (edited) Byttet ihvertfall den giveren på termostathuset i dag uten hell. edit: Så posten din, janna... Edited May 27, 2009 by Ørjan GS
Recommended Posts