Jump to content

ist problem!


Guest oddi

Recommended Posts

Guest oddi

Hallo!

 

Håper noen kan hjelpe meg...

Bilen har fungert heilt fint i lang tid. Men så begynnte bilen å røyke kvitt meir og meir. Bruker ingen ting vann.

Skiftet toppakning og ventiltettninger osv, bilen var akkuratt lik etterpå.

Skrudde av turboen og sende den på overhaling, pga litt slark tenkte lagerene og oljetettninga var dårleg.

Monterte turboen og bilen røyker fortsatt. Det er ikkje snakk om litt røyk, men heilt ekstremt! Mest på tomgang og motorbremsing.

Kjører med ekstra dyser med trykkvakter, tenningsbakker osv. Rundt 0,7 i ladetrykk på turbo og 2,1 i bensintrykk.

Link to comment
Share on other sites

Guest oddi
Hvitt er vann, grå/svart er bensin, blått er olje.

 

Rart bilen ikke bruker vann

 

Ja, fårstå ingen ting :(

Vill sei at det røyker meir kvitt enn blått.

Link to comment
Share on other sites

Guest oddi
hva dyser bruker du???? 2.1 bar bensintrykk var da lite...

har oljenivået sunket?

hva lukter røyken?

ikke trykk i kjølevann systemet?

 

Veit ikkje kva bil dysene kommer i fra. Kanskje litt lite bensintrykk, har ikkje fått meg breibandslamda. Men ut fra fargen på pluggene ser det bra ut.

Oljenivået har ikkje sunke så eg kan sjå hvertfall, har ikkje kjørt så langt...

Røyken lukter olje.

Nei, det er ikkje trykk i kjølevann systemet.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo være lyseblå røyk da :P Hvordan har du oljereturen fra turbo? Vist du ikke får evakuert olja skikkelig fra turbo, så kan den dra olje igjennom turbo selv med en god turbo. Ellers så er både ventiltetninger på innsugsventiler, og stempelringer ting som kan trekke mer olje på motorbrems enn under aks.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Guest oddi
Kan jo være lyseblå røyk da :P Hvordan har du oljereturen fra turbo? Vist du ikke får evakuert olja skikkelig fra turbo, så kan den dra olje igjennom turbo selv med en god turbo. Ellers så er både ventiltetninger på innsugsventiler, og stempelringer ting som kan trekke mer olje på motorbrems enn under aks.

 

Takker for svar ;)

Stemmer nokk med lyseblå røyk ja. Vil påstå at oljereturen er veldig bra.

Tenkte å skru ut turboen og montere orginalt eksosanlegg bare for og bekrefte om det er motoren eller turboen som lager røyken...

 

tett veivhusventilasjon.. men 2.1 bars bensintrykk hørtes lite ut.. orginale dyser du kjører med?

 

 

Takker for svar ;)

Skal sjekke det i morra ^_^

Kjører med orginale dyser ja.

Link to comment
Share on other sites

Guest oddi

Skrudde av turboen i dag.

Startet opp bilen på frieksos og ingen røyk var å sjå ^_^ Da kan det vell ikkje være annet enn turboen som er sund... Er det andre som har opplevd at en turbo røyker så mye etter ei overhaling? Kjørte vell godt 8 - 10 mil med turboen montert, uten att røyken avtok noe særlig. Følte vell ann røykte mer og mer <_<

Link to comment
Share on other sites

d er ikke så lett og se på fri eksos, men sjekk om olje returen er tett?

 

d kan oxo vere att d ligger olje igjen i eksos anlegget etter før du overhalte turboen, d tar tid før d forsvinner helt

Edited by Cossyman85
Link to comment
Share on other sites

Monter på turboen, kjør motoren varm, og ta deg en tur og blås motoren litt. Slik at du får opp tempen og brent opp gamle oljerester.

Men hvordan har du egentlig oljereturen? Munner den ut under oljenivået i bunnpanna kan det være årsaken.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Monter på turboen, kjør motoren varm, og ta deg en tur og blås motoren litt. Slik at du får opp tempen og brent opp gamle oljerester.

Men hvordan har du egentlig oljereturen? Munner den ut under oljenivået i bunnpanna kan det være årsaken.

 

 

 

tror ikke d, når han har skrivi att den har fungert fint i lang tid da?

Link to comment
Share on other sites

Guest oddi
d er ikke så lett og se på fri eksos, men sjekk om olje returen er tett?

 

d kan oxo vere att d ligger olje igjen i eksos anlegget etter før du overhalte turboen, d tar tid før d forsvinner helt

 

 

Har hatt 5 mil med hard kjøring, med turboen montert. Eksosannlegget er 3" med to små lyddempere. Trudde eg sko fått blåst det ut da... Det minket liksom ikkje på røyken <_<

Link to comment
Share on other sites

Guest oddi
jeg husker jeg rensa cat'en på bilen min med noe rense greier, husker att d røyk ei uke, sånn masse

 

monter den sammen med org eksosen da? , og prøv og kjør med d

 

Det røyker så mye at eg ikkje ein ganag ser bilen :D

Får kanskje prøve og montere turboen igjenn og dele eksosen rett under bilen ;) Da blir det kunn turbo og raka røyr.

Link to comment
Share on other sites

Guest oddi

Hallo ^_^

 

Prøvde nå med turbo og delte eksosen rett under bilen. Nå røykte den like mye som før igjenn...

Meiner då at han som har overhalt turboen ikkje har gjort ein bra jobb da... Har snakt med han og han meinte turboen var som ny og burde fungere.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...