Guest oddi Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 Hallo! Håper noen kan hjelpe meg...Bilen har fungert heilt fint i lang tid. Men så begynnte bilen å røyke kvitt meir og meir. Bruker ingen ting vann. Skiftet toppakning og ventiltettninger osv, bilen var akkuratt lik etterpå.Skrudde av turboen og sende den på overhaling, pga litt slark tenkte lagerene og oljetettninga var dårleg.Monterte turboen og bilen røyker fortsatt. Det er ikkje snakk om litt røyk, men heilt ekstremt! Mest på tomgang og motorbremsing.Kjører med ekstra dyser med trykkvakter, tenningsbakker osv. Rundt 0,7 i ladetrykk på turbo og 2,1 i bensintrykk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 Hvitt er vann, grå/svart er bensin, blått er olje. Rart bilen ikke bruker vann Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oddi Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 Hvitt er vann, grå/svart er bensin, blått er olje. Rart bilen ikke bruker vann Ja, fårstå ingen ting Vill sei at det røyker meir kvitt enn blått. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 hva dyser bruker du???? 2.1 bar bensintrykk var da lite...har oljenivået sunket?hva lukter røyken?ikke trykk i kjølevann systemet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oddi Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 hva dyser bruker du???? 2.1 bar bensintrykk var da lite...har oljenivået sunket?hva lukter røyken?ikke trykk i kjølevann systemet? Veit ikkje kva bil dysene kommer i fra. Kanskje litt lite bensintrykk, har ikkje fått meg breibandslamda. Men ut fra fargen på pluggene ser det bra ut.Oljenivået har ikkje sunke så eg kan sjå hvertfall, har ikkje kjørt så langt...Røyken lukter olje.Nei, det er ikkje trykk i kjølevann systemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 7, 2009 Share Posted May 7, 2009 Kan jo være lyseblå røyk da Hvordan har du oljereturen fra turbo? Vist du ikke får evakuert olja skikkelig fra turbo, så kan den dra olje igjennom turbo selv med en god turbo. Ellers så er både ventiltetninger på innsugsventiler, og stempelringer ting som kan trekke mer olje på motorbrems enn under aks. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 tett veivhusventilasjon.. men 2.1 bars bensintrykk hørtes lite ut.. orginale dyser du kjører med? Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oddi Posted May 8, 2009 Share Posted May 8, 2009 Kan jo være lyseblå røyk da Hvordan har du oljereturen fra turbo? Vist du ikke får evakuert olja skikkelig fra turbo, så kan den dra olje igjennom turbo selv med en god turbo. Ellers så er både ventiltetninger på innsugsventiler, og stempelringer ting som kan trekke mer olje på motorbrems enn under aks. Takker for svar Stemmer nokk med lyseblå røyk ja. Vil påstå at oljereturen er veldig bra. Tenkte å skru ut turboen og montere orginalt eksosanlegg bare for og bekrefte om det er motoren eller turboen som lager røyken... tett veivhusventilasjon.. men 2.1 bars bensintrykk hørtes lite ut.. orginale dyser du kjører med? Takker for svar Skal sjekke det i morra Kjører med orginale dyser ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 tipper d ligger i bunndelen jeg, har den gått langt? tipper på slitte stempelringer eller på vei til og smelte stempel? høres ut som du kjører magert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oddi Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Skrudde av turboen i dag. Startet opp bilen på frieksos og ingen røyk var å sjå Da kan det vell ikkje være annet enn turboen som er sund... Er det andre som har opplevd at en turbo røyker så mye etter ei overhaling? Kjørte vell godt 8 - 10 mil med turboen montert, uten att røyken avtok noe særlig. Følte vell ann røykte mer og mer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 (edited) d er ikke så lett og se på fri eksos, men sjekk om olje returen er tett? d kan oxo vere att d ligger olje igjen i eksos anlegget etter før du overhalte turboen, d tar tid før d forsvinner helt Edited May 9, 2009 by Cossyman85 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Monter på turboen, kjør motoren varm, og ta deg en tur og blås motoren litt. Slik at du får opp tempen og brent opp gamle oljerester. Men hvordan har du egentlig oljereturen? Munner den ut under oljenivået i bunnpanna kan det være årsaken. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Monter på turboen, kjør motoren varm, og ta deg en tur og blås motoren litt. Slik at du får opp tempen og brent opp gamle oljerester. Men hvordan har du egentlig oljereturen? Munner den ut under oljenivået i bunnpanna kan det være årsaken. tror ikke d, når han har skrivi att den har fungert fint i lang tid da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oddi Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 d er ikke så lett og se på fri eksos, men sjekk om olje returen er tett? d kan oxo vere att d ligger olje igjen i eksos anlegget etter før du overhalte turboen, d tar tid før d forsvinner helt Har hatt 5 mil med hard kjøring, med turboen montert. Eksosannlegget er 3" med to små lyddempere. Trudde eg sko fått blåst det ut da... Det minket liksom ikkje på røyken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 jeg husker jeg rensa cat'en på bilen min med noe rense greier, husker att d røyk ei uke, sånn masse monter den sammen med org eksosen da? , og prøv og kjør med d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oddi Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 jeg husker jeg rensa cat'en på bilen min med noe rense greier, husker att d røyk ei uke, sånn masse monter den sammen med org eksosen da? , og prøv og kjør med d Det røyker så mye at eg ikkje ein ganag ser bilen Får kanskje prøve og montere turboen igjenn og dele eksosen rett under bilen Da blir det kunn turbo og raka røyr. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 hehe da får du lyd nok i hvertfall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oddi Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 hehe da får du lyd nok i hvertfall Hehe, stemmer det Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest oddi Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 Hallo Prøvde nå med turbo og delte eksosen rett under bilen. Nå røykte den like mye som før igjenn...Meiner då at han som har overhalt turboen ikkje har gjort ein bra jobb da... Har snakt med han og han meinte turboen var som ny og burde fungere. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted May 9, 2009 Share Posted May 9, 2009 hmm, ja, er litt merkelig d, må nesten prøve med orginal eksos anlegge uten turbo, og se ossen den er da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now