Samatron Posted May 3, 2009 Share Posted May 3, 2009 en kammerat har bygd seg audi femmer. han regner med at det blir rundt 550 på motor. etanol drift.han har 2stk 044 bensinpumper, men han har kobla dem i serie (da snakker jeg som bensinslangen, ikke strøm). hvorfor ville han gjøre dette isteden for å paralell koble dem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted May 3, 2009 Share Posted May 3, 2009 parralelt blir jo best serie er jo bare dumt da den ene pumpa drar gjennom en annen pumpe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted May 3, 2009 Share Posted May 3, 2009 aldri sett før.. dt vil jo ikke gi noe mer mengde.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted May 3, 2009 Share Posted May 3, 2009 Du kan jo spørre han? Kansje han bare har tenkt feil, og da setter han nokk pris på en liten retting:) 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted May 3, 2009 Share Posted May 3, 2009 Ja det hørtes litt rart ut, er vel mest aktuelt å koble i serie hvis man i utgangspungtet har intank pumpe. Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted May 3, 2009 Share Posted May 3, 2009 Eneste han har gjort her er vel å gjøre jobben lettere for den ene pumpa. Parallelt må han kople Link to comment Share on other sites More sharing options...
Samatron Posted May 4, 2009 Author Share Posted May 4, 2009 snakka med han i dag. var jonus som hadde gjort det. og begrunnelsen til jonus var:for å kjøre safe, og slippe å presse ene pumpa til det ytterste, og for å ha stabilt nok trykk i fullrailen pga e85 måtte det gjøres slik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 snakka med han i dag. var jonus som hadde gjort det. og begrunnelsen til jonus var:så stopper den siste pumpa eller fusker - da blir det krise .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 så stopper den siste pumpa eller fusker - da blir det krise .. Og hva blir så utfallet hvis man har 1 og den streiker ? Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted May 4, 2009 Share Posted May 4, 2009 Bom stopp, istede for at man tror han har begge og kjører der etter, siden bilen fortsatt går. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
TurboX Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 Å koble to i serie vil vel gi økt bensintrykk, mens to parallellt vil gi økt bensinmengde. -TurboX- '91 Sierra IS Turbo *prosjekt* '79 Capri 2.8 *prosjekt* '86 BMW E30 320i *kommende prosjekt* '86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 (edited) Nei hvorfor det? Er da regulatoren som styrer trykket? Ved to i paralell vil du øke mengden med samme trykk og hvis den ene ryker vil den andre levere femdeles i stedet for å blokkere som den vil gjøre i dette tilfellet. Edited May 5, 2009 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dre Racing@ Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 regulatoren klarer ikke øke trykket mer enn pumpa klarer og levere. skal selv kjøre etanol med 2stk 044 men jeg vil parallell koble dem, 1 stk 044 holder til 500hk på E85, etter det faller jo trykket, men ikke pga at pumpa leverer for lite trykk, men mengde. dvs motoren bruker alt det pumpa leverer, og klarer derfor ikke bygge trykk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 6, 2009 Share Posted May 6, 2009 Å kjøre med 2 pumper parallellt og bare en bensinkrets regnes også som usikker av noen. Dette pga bensinen kan gå tilbake igjennom ene pumpa vist denne svikter, og man ikke har en fungerende enveisventil. Dette trenger ikke nødvendigvis føre til bom stopp i bensinleveransen, og i slike tilfeller kan den svært begrensede bensinmengden føre til motorhavari. Ikke dermed sagt at dette gjelder for alle installasjoner. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Syntes det der hørtes snodig ut.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossyman85 Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 hmm, klarer den ene pumpa og gji trykk i gjennom den andre pumpa da? eller blir d bare som en mate pumpe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 I teorien skal man vel klare dobbelt trykk med seriepumpe, og sikkert noe mindre i praksis. Det finnesd da også flere som har installert seriepumper parralellt. Alstå 4 pumper, der 2 og 2 pumper er i serie. Har man heller ikke enveisventil på den første pumpa i serie, så klarer pumpe nr 2 og suge igjennom den første pumpa, i tilfelle den stopper. Det har jeg prøvd i praksis - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted May 12, 2009 Share Posted May 12, 2009 Dobbelt trykk?? Den der må du forklare meg. Jeg klarer ikke helt se at kapasiteten til pumpa skal dobles kun pga at den står etter en annen. Det eneste må jo være at den hindrer et evt trykkfall? og hvor mye trykkfall er det på 10 cm slange? Hvis du stiller din regulator på f.eks 5 bar bensintrykk vil du vel ha 5 bar bensintrykk enten du har en eller to pumper? Men med to pumper i parallell vil du da ha en større mengde bensin, eller ihvertfall større mateevne.. Helt på bærtur eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Spør noen som kjører med en slik installasjon per dags dato kanskje? Noe jeg ikke gjør. Vist du leser hva jeg skreiv i siste inlegg, så har jeg ikke nevnt noe om dobbel kapasitet med seriepumper. Noe som det ser ut til at flere glemmer, er at pumpens kapasitet synker med høyere trykk. Ikke bare at trykket blir mindre med høy kapasitet. Dvs. at en pumpe som leverer f.eks. 300 l/t ved 3 bar, leverer mindre ved 5 bar. Du får mao ikke utnyttet den maksimale kapasiteten ved det maksimale trykket pumpa leverer. Pumpa bruker også mer strøm jo mer trykk den leverer. I slike tilfeller kan man ha nytte av seriepumper. Selvsagt vil det jo i de tilfellene det går an være enkelst og best å ha bare ei pumpe. Og jeg har ikke påstått at det ikke går å få gode resultater med verken 1 pumpe, 2 pumper parralellt, eller 2 pumper i serie. Vist man søker litt på det store internett, så finner man info om både parralelle pumper, og seriepumper. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 jaja liten formuleringsfeil der men du skrev da virkelig dobbelt trykk.. lurte jo bare på hva du mente med det.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Hehe Klarte jeg å forklare på en forsåelig måte da? Enkle forklaringer er ikke akkurat min sterkeste side. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted May 13, 2009 Share Posted May 13, 2009 Hehe.. det du sa var ting jeg var klar over. Jeg tar og leser litt mer på nett om saken jeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted May 15, 2009 Share Posted May 15, 2009 Kom med en oppdatering når du har funnet ut mer da - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Count Posted May 16, 2009 Share Posted May 16, 2009 (edited) Dette vil ikke ha noe for seg.. Den siste pumpa's evne til å levere er totalt avhengig av hva den første pumpe presterer. Noen som har prøvd å dytte en bil? Det hjelper ikke stort dytte på kompisen din som hjelper deg, du må jo selvfølgelig dytte bilen. (parallell) OT: har de fått E85 på Otta Samatron? Eller er ikke kompisen din lokal..? Edited May 16, 2009 by Count 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now