Guest 2wdCosworth88 Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 (edited) Noen som kan tippe effekten i min 2wd sedan cosworth???? Motorspec: -200blokk-2wd topp-500 cooler- 3"Mongoose- Grå Bosch dyser, 3 bar bensintrykk- Innsugspacer- Turbonetics AR 48 kompressorhus, AR63 eksoshus- lader 2.0 bar- Pukkelrygg chip- Grp A Toppakning- ARP bolter- 3 barsmap Syntes den går greit nå, men skal bremses bare jeg får bytta clutch..... Edited April 20, 2009 by 2wdCosworth88
Escort RST WRC Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 (edited) Lader du 2bar med 3bar bensintrykk på grådyser?Syns det hørtes rimelig feil ut. Har du målt blandingsforholdet med bredbåndslambda? Jeg kjørte med grådyser og T34 a/r .63, og måtte opp i 4,7bar grunntrykk for å få lav nok afr på høyt turtall med 2bar ladetrykk..Det var også med standard grådysechip fra pukkelrygg, men var ikke laget for mitt oppsett, bare en standard grådysechip.. Edited April 20, 2009 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest 2wdCosworth88 Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 Ja, eller er vel 3,5 bar når jeg tok av vakumet på regulatoren... Har lamba måler å den ligger på grensa mot rik blanding... Hørtes det magert ut syntes du???
Escort RST WRC Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 Er uten vakuum du får riktig måling av bensintrykket. Ja, en smalbåndslambda måler? Altså ikke en måler du får en eksakt afr-verdi ut av?I såfåll er det en verdiløs måling i mine øyne. Stoler ikke på slike målere. Du bør få målt afr med et bredbåndslambda, skal du være sikker på hvordan blandingsforholdet er. Umulig å si om den går magert, men syns det hørtes litt risky ut.Men umulig å vite før du får målt den med bb-lambda. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Guest 2wdCosworth88 Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 Det er bare en sånn smallbåndlambda... kanskje greit å bytte den ut da???Forslag til en BB-lamda som funker da??? Kjørte sånn 2 mnd i fjor, og skal ta den ut igjen nå snart å kjøre i sommer hadde jeg tenkt..Må bytte clutch, for den orginale begynte å slure i fjor...
Helge Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 (edited) Det er bare en sånn smallbåndlambda... kanskje greit å bytte den ut da???Forslag til en BB-lamda som funker da??? Kjørte sånn 2 mnd i fjor, og skal ta den ut igjen nå snart å kjøre i sommer hadde jeg tenkt..Må bytte clutch, for den orginale begynte å slure i fjor... Innovate duger, ut og handle før du kjører Greit å ha AFR i orden Håland Tuning selger, rask levering. Edited April 20, 2009 by Helge WOLF!!!
Escort RST WRC Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 Det er bare en sånn smallbåndlambda... kanskje greit å bytte den ut da???Forslag til en BB-lamda som funker da??? Kjørte sånn 2 mnd i fjor, og skal ta den ut igjen nå snart å kjøre i sommer hadde jeg tenkt..Må bytte clutch, for den orginale begynte å slure i fjor... Ja, jeg ville absolutt handlet en BB-lambda.Så ser du da hvilken afr den har, så tar du det derfra Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Kverna Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 Er ikke 2bar i overkant på 48 kompressor ? Pumper vel en del varme den Min fotoblogg
L.P. Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 litt offtopic kanskje, men spør fordet: Hva er forskjellen på en smallbåndslambda og en bredbåndslambda? vet hva en lambdasonde er..Er det sånn at det er et must å ha det? Jeg har 360chip, grønne dyser grp.a toppakning 3bar map og 1bar ladetrykk, burde jeg kjøpe meg bb-lambda? Og hvordan kobles den? må man inn med no PC osv? (til trådstarter: Om du vil jeg skal lage meg en egen post for spm mitt så si ifra, men passa så greit å spørre om det her og nå )
Escort RST WRC Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 Etter min mening er en bredbåndslambda et must på hvilken som helst trimmet turbomotor.Med en bb-lambda kan du se hvordan blandingsforholdet mellom luft og bensin er, noe som er meget viktig mtp. effekt, varmeutvikling i sylindrene etc.Dvs. kjører du med veldig mager blanding (lite bensin i forhold til luft) da vil du få en høyere forbrenningstemp.som igjen kan gjøre at du i verste fall kan smelte stempler, ryke toppakning etc.Og viss du kjører for fet blanding (mye bensin i forhold til luft) kan du få problem med at bensinen vasker bortoljehinnen i sylindrene og får økt slitasje, og kan få bensin i olja som forringer oljekvaliteten, og dens smøreevne. Så med en bb-lambda kan du ha god oversikt over hvordan forbrenningen i motoren din er, og få indikasjon på omnoe er galt, og kan forhindre skade på motor siden du ser det med en gang.Kjøring med feil blandingsforhold over lengre tid eller under stor belastning, kan skape store utgifter og mye problemer. Vil anbefale en bb-lambda til alle som har trimmet turbobil. Du trenger ikke pc for å koble den til nei.Det du trenger følger med i settet, en mutter/boss som må sveises fast til downpipe,der monterer du lambdasonden.Så kobles ledningsnettet mellom sonde og instrument inni bilen. Og instrumentet må også kobles til pluss og jord.Følger med gode tegninger og bruksanvisninger til dette i pakken til instrumentet. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
L.P. Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 Takk for godt og utfyllende svar Esc.RST.WRC. Så man kobler ikke fra den lambda sonden som sitter der fra før assa? Bare monterer enda en for å se blandingsforhold?
Escort RST WRC Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 (edited) Nei, den eksisterende lambdasonden gir beskjed til hjernen i bilen hvordan blandingsforholdet er.Slik at hjernet kan bruke det som signal på hvordan blandingsforholdet er, og ut fra det gi mer/mindre bensin.Er en av de forkjellige signalene hjernen får inn for å bestemme bensinmengde, tenning etc.Den orginale lambdasonden er en smalbåndslambda. Jepp, monteres kun for å lese av blandingsforholdet.Enkelte bb-lambdaer kan også logge signalene den får inn.Og du kan også koble til map-sensor signal og turtallsignal, slik at du får ut en oversikt over hvordan blandingsforholdet er oppover turtall med forskjellig turbotrykk.Perfekt til å finne mangler ved et map/en chip.Så da kan du kjøre et pådrag og logge det. Og sende dette til den som lager chip til deg, f.eks. Pukkelrygg gjør dette,og dermed kan han lett se hvor map'et må forandres Edited April 20, 2009 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
L.P. Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 ahaa.. var det som var litt diffust for meg skjø. Trodde man måtte fjerne den orginale lambdan, og derfor trodde jeg også at man måtte inn med PC og kødde. men da er det jo egentlig ikke noe stress å fikse. Da vet jeg hva jeg skal bruke penger på neste måned også da hehe.. Noen gode å annbefale da?
Kverna Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 Denne feks:http://cgi.ebay.com/ebaymotors/AEM-GAUGE-T...%3A1|240%3A1308 Min fotoblogg
Escort RST WRC Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 (edited) Har den AEM bb-lambda'en selv, og er godt fornøyd med denne.Et annet alternativ kan være Innovate, mange som er fornøyde med desse.Viss du skal ha en BB-lambda som du kan både lese av og logge, kan Innovate LM-2 være et godt valg.Denne kommer jeg til å handle snart.http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Innovate-Mo...%3A1|240%3A1308 Edited April 20, 2009 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
tommy w Posted April 20, 2009 Posted April 20, 2009 ser du skriver grå dyser, men er det weber eller bosch sine?ang 2bar så sier det meget lite da fyllingsgraden er forskjellig fra motor til motor.på forrige min så gikk den temmelig fett med grønne 803-dyser og 1,7bar, overhalte toppen og den gikk mager på 1,3bar. På G-måling økte den fra 176 til 197hk/tonn ved å gå ned 0,4bar og da ble ingenting annet enn toppen fikset på. 4 ventiler som var litt skeive. Så lite skal til så det er HELT umulig å egentlig anta effekt utfra ladetrykket. Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
Guest 2wdCosworth88 Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 (edited) ser du skriver grå dyser, men er det weber eller bosch sine?ang 2bar så sier det meget lite da fyllingsgraden er forskjellig fra motor til motor.på forrige min så gikk den temmelig fett med grønne 803-dyser og 1,7bar, overhalte toppen og den gikk mager på 1,3bar. På G-måling økte den fra 176 til 197hk/tonn ved å gå ned 0,4bar og da ble ingenting annet enn toppen fikset på. 4 ventiler som var litt skeive. Så lite skal til så det er HELT umulig å egentlig anta effekt utfra ladetrykket. Har skrevet Bosch i første post... Da blir det bredbåndslambda og ny clutch før bilen blir kjørt noe mer, så får jeg bremse den å se hva effekten blir på Edited April 21, 2009 by 2wdCosworth88
Escort RST WRC Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 Hørtes ut som en god plan Men du kan helt sikkert bruke bilen mtp. blandingen da.Er sikkert helt grei, men greit å ha bb-lambda for å være 100% sikker Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Stianwang Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 370-380hk ? Har veldig likt oppsett som meg. eneste forskjellen er at jeg har 3102 dyser turbonetics E50 og 2bar forrige eier benka 419hk hos bjørnstad bil
hår ball Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 370-380hk ? Har veldig likt oppsett som meg. eneste forskjellen er at jeg har 3102 dyser turbonetics E50 og 2bar forrige eier benka 419hk hos bjørnstad bil kalkulert motor HK ja, 370 på navene.. det var med en grå dyse chip fra jens..4,2 i bensintrykk..
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now