Øggi Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 (edited) Har en 2.0 DOHC som går ujevnt på tomgang. Skyter seg opp og ned på turtall. Tenkte at det først var tomgangsregulatoren som var gåen, så prøvde å skifteden uten stort hell. Før jeg byttet den, gikk den veldig lavt på turtall, plutselig litt opp igjen så ned, og samme igjen helt til den dør.Før jeg skiftet den, prøvde jeg å rense den uten hell. Etter jeg skiftet den, så dør den ihvertfall ikke ut lenger, men fremdeles veldig ujevn på tomgang, lignende det før bare at den ikke dør ut.... Den jeg byttet til kom rett ifra høggern, så mulig den var deffekt. Sett over mesteparten av slangene, ikke finni noe hull eller lignende. Siden jeg ikke er så forferdelig god til å forklare, tilføyer jeg en liten videosnutt så noen kanskje vet hva det kan være.. *VIDEOSNUTT AV MOTOR* Noen tips/ideér? mvh Ørjan. Edited April 22, 2009 by Ørjan GS Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 (edited) leteste måten å finne feilen på om det ikke er falskluft er rett å slett å koble at en sensor om gangen til du finner problemet.. prøv å koble av tps, lufttempføleren og tomgangsregulatoren.. har du foresten sett på pluggene dine?.. er det bare tomgangen som tuller eller fusker den oppover på registeret å? Edited April 16, 2009 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 16, 2009 Author Share Posted April 16, 2009 Bare tomgangen som tuller vil jeg tro. Forbanna irriterende mtp at den gikk helt fint for ikke lenge siden. Da jeg kobler ut kontakten på tomgangsregulatoren så stopper den med en gang. Den som er problemet? Pakning ved innsug kanskje? Skal kjøpe startgass i morgen, for å sjekke etter lekasjer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 prøv å koble den av og juster tomgangen på spjellet.. er sikkert tomgangsregulatoren som tuller.. går fint ann å kjøre uten, gjør det på bilen min.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
escort wrc Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 har samma probleme på dohc min å, bytt tps, den som er feilen på min vertfall, å den har akurat samme gange Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 16, 2009 Author Share Posted April 16, 2009 det er den svarte lille saken på innsuget? Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 tps sitter på innsuget ja. motsatt side av gass waier.. går noen ledninger inn på den.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 17, 2009 Author Share Posted April 17, 2009 Stemmer det. Stikker på skroten og tar med meg et par stykker hjem for å teste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 17, 2009 Author Share Posted April 17, 2009 Ikke noen vellykka forsøk sålangt. Driver å bytter TPS nå, til foreløpig ingen nytte. Disse kommer da fra skroten... Like greit å kjøpe nytt på ford? Noen som har peiling på hva tomgangsregulator koster ny? Vondt å kjøre ihvertfall. Stopper i kryss, avkjørsler osv. Noen som vet hva det kan være? Skjer både når motoren er kald og varm.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted April 17, 2009 Share Posted April 17, 2009 hva blir resultatet når du kobler fra tps?.. har du sett etter falskluft? skjekk ondingsrøret som kommer fra veiva.. egentlig trenger du ikke tomgansregulatoren, det er to tomgangsskruer på spjellet så den er helt overflødig etter min mening.. har kjørt uten på min bil i snart to år uten noen problemer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 17, 2009 Author Share Posted April 17, 2009 Hmmm. Begynner å tro det er den lille sylinderformede boksen som sitter nærmest torpedoveggen på innsuget som er problemet (den siden nærmest motor) Den jeg har markert der. Hva gjør den lille "boksen", er det en form for motstand el.lignende? For da vi startet opp motoren da den satt på , var den som beskrevet over. Men etter vi nesten hadde koblet ifra slangen fra "boksen" til innsuget (sånn at slangen var helt på tuppen) så gikk motoren normalt. Mulig det hjelper å skifte den lille saken? Er ingen bilmekaniker, dette er første bilen min. Men lærer da litt Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 så bilen din går normalt uten denne boksen? altså med slangen til map koblet rett på innsuget, for du vet dette er slangen til map vel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 Nei, men hvis jeg lar det være koblet opp slik det er koblet opp(orginalt), men lar slangen som er koblet på innsuget kun være såvidt borti koblingen på innsuget(må holde den der med handa), så virker det som den får riktig med luft. Så kan det være den boksen som er ødelagt? Akkurat som den funker som en tetning... Og nei, jeg visste ikke hva den gikk til Link to comment Share on other sites More sharing options...
D.Toft Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 mulig jeg tar litt feil nå, men den lille boksen på innsuget, er ikke det en enveis ventil? mener dohc har en svakhet på mapsensor... eg har en liggendes (tror eg) Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 (edited) tviler på at det er noe med den boksen egentlig, men du kan jo prøve å ta den vekk å koblre slangen rett inn på innsuget.. det jeg trur skjer når du holder slangen der er at motoren suger nok falskluft til å gå høyere på tomgang slik at den ikke fusker, men du holder slangen tett nok inntil til at map føler at det er litt vakum der og trur du gir gass som ****.. (mindre vakum = mere gass) å pga det så for motoren din litt mere luft og mere bensin.. vil nok tru problemet ligger at annet sted.. har du prøv med å bare koble av tps? altså koble fra kontakten.. edit: du kan jo teste boksen ved å koble den av og blåse igjenom.. kjenner du noe forskjell på andre siden så er det ikke den Edited April 18, 2009 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 (edited) Skal ut å prøve å koble fra tps kontakten nå. Håper det blir en ornings snart, begynner å bli PASSE lei Bilen vil ikke dra da jeg kommer over 3000 omdreininger. Regner med at det er pga denne feilen? Ellers så har jeg tapt 10km/t på hvert gir... Prøvde å koble ut TPS'n som du sa, men da hadde den ikke sjangs for å holde seg. Døvva med en gang omtrent.. Edited April 18, 2009 by Ørjan GS Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted April 18, 2009 Share Posted April 18, 2009 ja, da virker nok tps.. hva er resultatet om du tar av kontakten på map da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 18, 2009 Author Share Posted April 18, 2009 (edited) Den maler som en katt Så det kan være mapsensor som er gåen? Edited April 18, 2009 by Ørjan GS Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 (edited) om det er en frisk kat så er nok den da ja.. mener å huske den koster noe rundt 1200kr eller noe, så kan være greit å finne en brukt som du vet virker.. Edited April 19, 2009 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 19, 2009 Author Share Posted April 19, 2009 stikker på skroten en tur Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 Høres ut som det er map som er ødelagt her ja. Og da kjører motoren på nødprogram, med reduser effekt, og kunn tps som gir noe signal om belastning på motor. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 19, 2009 Author Share Posted April 19, 2009 (edited) Skal på skroten i morgen for å bytte map sensor. edit:problemer fikset Edited April 22, 2009 by Ørjan GS Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted April 19, 2009 Share Posted April 19, 2009 oljeskift hjelper.. dohc'en er kresen på olja så burde bytte to ganger i året.. hvis ikke jeg gjør det så tikker min litt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 19, 2009 Author Share Posted April 19, 2009 (edited) Min klikker veldig. Spesielt ved gasspådrag Edit: Kan få lagt ut en liten videosnutt i morgen, så du får hørt hva det kan være. Edited April 19, 2009 by Ørjan GS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Øggi Posted April 20, 2009 Author Share Posted April 20, 2009 (edited) Fikk tak i map-sensor på skroten, så nå går den like bra som før på tomgang edit; var bare en liten sak som hadde "kilt" seg fast. Det er fikset, og motoren sviver som aldri før Edited April 22, 2009 by Ørjan GS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now