Guest dj_maz Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Okay folkens.Ser det er veldig mye spørsmål rundt pulverlakkering her på forumet. Derfor skal jeg forklare litt prinsippet. fargekoder osv For det første .. Hvorfor pulverlakk? Når det kommer til lakkering, skiller en mellom den tradisjonelle våt lakkering og pulverlakkering. Pulverlakkering er regnet som en mye mer miljøvennlig prosess, siden lakken blir påført uten løsemidler. Lakkoverflatene blir meget solide slik at den blir svært bestandig mot støt og slag. Produktetsoverflate vil få en jevn og god finish. Pulverlakk kan påføres på aluminium, ubehandlet og galvanisert stål. (ikke plastikk) rett å slett fordi denne smelter ved behandling(herding) av lakken. les mere i behandlingsprosessen. Utvalg i farger Utvalget i farger er nesten ubegrenset. En kan velge mellom cirka 220 forskjellige standarder.De forskjellige pulverlakkprodusentene har lakkserier som er tilpasset det forskjellige miljøer produktet skal befinne seg i - dette kan være klimatiske eller andre forhold.Det mest standardiserte fargekartet er RAL kodene. MEN man kan også finne tak i masse andre kule farger med forskjellige strukturer osv osv. Det er et hav av muligheter.Men de fleste lakkeringsverkstedene lagerfører ikke alle farger, for det første er dette dyrt å lakken "går ut på dato" den trekker til seg fuktighet osv osv.Fargekart over de standardiserte fargene finner man her:http://allral.com/color_tables.php(vær OBS på at fargene ikke har helt lik nyamse som på pc'n din)Kommer an på hvor mye lys du har på skjermen osv navn på Fargene finner du her:http://allral.com/color_names.php (lastes ned som PDF fil) Fargene kan fåes i veldig strukturert til high gloss.gloss fra 1-100 der 1 er det groveste og 100 gloss veldig blankt. Forbehandling Uten god forbehandling gjenspeiles en dårlig kvalitet av det ferdiglakkerte produkt. Gammel lakk må brennes av, (kan også syrebehandles) etterfulgt av slyngrens (sandblåses eller glassblåses) etterfulgt av avfetting og vask. Lakkeringsverkstedene kan gi deg veiledning å råd om forbehandling. Å de påser at de delene som skal behandles får den riktige forbehandlingen. Lakkeringsprosessen Så kommer selve lakkeringsprosessen. Pulveret er et veeeldig fint pulver som er laget av polyester (plastikk) med tilsatte fargepigmenter. Lakken påføres ved hjelp av elektrostatiske ladninger. Lakkpulveret lades elektrostatisk i innerveggen i pistolen. (må brukes spesiell pistol, ikke vanlig lakksprøyte som mange tror) ser foresten slik ut:Denne må være tilkoblet både strøm og luft.Objektet som blir lakkert er jordet sånn at det som lakkeres er negativt ladet. slik at lakken kleber seg til objektet i et jevnt sjikt. fordi lakken er positivt ladet. (på samme måte som i et bilbatteri. ionene går fra + til - polen) hvis du fortsatt ikke skjønner helt prinsippet så ser du det her:http://www.overflate.no/fagstoff/elstat.htmObjektet blir deretter ført inn i en ovn, slik at lakken smeltes og herdes. Delene blir varmet opp til rundt 200 grader Celsius. (kommer ann på herdetid og lakktype) i ca 15-20 minutter. Når objektet kommer ut av herdeovnen så er delene klar til bruk. Man får et kjemperesultat av særklasse med en enorm slitebestandighet. Masse deler kan lakkeres. Understell, felger, motordeler, motorsykkelrammer osv. Industrien bruker mye pulverlakk fordi det er så bestandig mot slag, oljer og kjemikalier, samt sykehus på grunn av bakterier (lett å holde rent) Her har jeg funnet frem en del bilder av pulverlakkerte deler. Det er bare fantasien som setter begrensningene. for spesiellt interesserte så finner du ALT om pulverlakkering her:http://www.overflate.no/fagstoff/pulver.htmproblemstillinger å masse mere info! Det finnes mange forskjellige lakkeringsfirmaer. her er noen http://www.sveis-og-pulver.nohttp://bs-teknikk.no/http://www.pulverlakkering.no/http://www.lakkeringsindustri.no/http://www.il-as.no/brukogfordeler.htm tar du deg en kjapp tur på Google så finner du noen i ditt nærområde håper dette var til hjelp for noen
IceTurbo Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 den var grei klistres? Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett. - 1993 Ford sierra Cosworth sleeper- 1976 Ford Taunus 2l automat
RS|Stian Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Veldig fin tråd, denne må klistres. Mange takk for info FordClubNorway.no
Guest dj_maz Posted April 17, 2009 Posted April 17, 2009 Bra det kommer til nytte så er det jo bare å spørre hvis det skulle være noe også
Guest dj_maz Posted May 1, 2009 Posted May 1, 2009 Her kommer noen bilder i fra dagens lille økt med litt lakkering =) Sorry at jeg ikke fikk tatt med meg et skikkelig kamera. Så disse får duge. Først av alt så må jeg fjærne den gamle lakken.. siden denne lakken på disse felgene er så dårlig å tynn så kan man rett å slett bare sandblåse det av. Så Sandblåser man litt. da får man en fint å rent resultat. Da er felgene hengt opp å klare for lakk Her har vi sprøytepistolen Her er lakken lagt på. men den er ikke varmet opp slik at den er herdet å jevner seg ut. 4 Compomotive klare Lagt på litt lakk. Første felgen ute av ovnen med kun 1 lag lakk. Legger så på 1 lag med klarlakk Ferdige felger med klarlakk å gode greier Har ikke fått tatt bilder av de 4 compomotive felgene enda. men det kommer. Ble litt knapt med tid. men er meget godt fornøyd med sykkel felgene mine så for de som skal pusse opp litt bildeler.. pulverlakk er det som gjelder
Guest dj_maz Posted May 4, 2009 Posted May 4, 2009 Her fikk jeg endelig tatt noen bilder av Compomotive felgene så sånn ble de.
D.D.Wernberg Posted June 5, 2011 Posted June 5, 2011 ser bra ut, åssen er det med priser på detta? billigere eller dyrere enn våt lakkering? Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg
Ruudsengen Posted June 5, 2011 Posted June 5, 2011 Pulverlakk er ikke spes. dyrt. Hvis du bor på hamar bør du sjekke ut ghippe på moelv. Helt knall service.
D.D.Wernberg Posted June 5, 2011 Posted June 5, 2011 aha Ford Sierra 5dr '87 2.0iFord Sierra 3dr '86 2.9iDodge Dart '73 slant sixProsjekttråd Brødrene Wernberg
torstein Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 er vel ikke mange som har stor nok ovn til og få plass til felger osv..
Cosworth Racing1 Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 er vel ikke mange som har stor nok ovn til og få plass til felger osv.. Her i Bergen er det ihvertfall et firma som har plass til ganske store ting Mye større enn en liten felg for å si det sånn 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
torstein Posted October 11, 2011 Posted October 11, 2011 Her i Bergen er det ihvertfall et firma som har plass til ganske store ting Mye større enn en liten felg for å si det sånn min mening er vel at man gjerne kan sette bort hele jobben da
petterw Posted April 23, 2012 Posted April 23, 2012 Hva ligger det på i pris sånn for å pulverlakkere en mc felg da? Og går det ann å få lakkert en felg svart, men grønn stripe på? eller blir det litt klabb med pulveret og sånn?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now