Jump to content

Lakkere alu felger.

Recommended Posts

Som det står i overskrift har jeg tenkt å lakkere sommerfelgene mine. Jeg lakkerte dem for for ett år siden. Men pga diverse steinsprang, lakksig, og missfarging pga tectyl har jeg nå tenkt å lakkere dem igjen. Jeg har tidligere lakkert dem med Arcanol grunning, og lakkert over med hvit Bengalakk. Jeg har nå begynt å pusse ned til bart metall, pga det er ganske så tykt lag med lakk på dem. Noen av steinsprangene de hadde tror jeg skyldes att grunningen ikke fikk nok bra feste i orginallakken som var på felgene.

Spørsmålet er da om noen tror at Arcanol blir å holde på bart aluminium, eller om det finnes noen andre typer grunning som er mer egnet til bruken. Tar gjerne imot forslag :rolleyes:

Det skal også nevnes at felgene er ganske gammel, og en anelse skeiv, så jeg har ikke tenkt å koste på de pulverlakk eller profflakkering.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

syregrunning er påkrevd for bra heft på alu, du kan evt lakke med billakk rett på eller ha på fyller for evt bedre finish, resultatet blir nok ikkje evigvarende da en felg er ganske ugjestmildt miljø for vanlig billakk, men visst det blir stelt, og vasket ofte kan det nok holde en stund, alternativet er pulverlakk.....

Takker for svaret.

Men noen som vet hvor man kan få kjøpt det? F.eks hvilke fabrikanter som lager det? Har vært på ett par butikker her i distriktet denne uka, men enda ikke funnet noen som har syregrunning.

Hadde felgene vært helt rett, og uten skader, hadde jeg ikke vurdert annet enn pulverlakk. Men jeg har heller lyst å bruke de 2000,- det koster for pulverlakk på nye dekk. Jeg lakkerer jo fint felgene flere ganger selv for den prisen B) Dessuten vet jeg ikke om det går bra å pulverlakkere felger som har vært sparklet.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.

Youtubekanal

Hmm. Atter takk til deg. Lakksprøyte er ikke noe problem, ettersom det uansett er det jeg skal bruke. Har ei toppmata ei. Billigtypen uten partikkelfiler da. Men fungerer greit til slikt bruk der finishen ikke trenger være 110%. Da får jeg vel saumfare malingsbutikker heromkring da..

Youtubekanal

Guest BossCat

Du må fjærne alt av arcanol og bengalakk om du skal legge vanlig laakk på felgene, ellers så risikerer du reaksjon mellom arcanolen, bengaen og den skikkelige lakken