Jump to content

Sierra xr4i dohc combicoupe


Guest SieRRa

Recommended Posts

synes det høres rart siden dette overhode ikke har noe med xr4i å gjøre, hverken motor eller karossri er likt.. har hørt det er mange som kaller 4x4 sierra som ikke er cosworth for xr4i..

 

dette er jo en xr4i, ligner ikke mye igrund ;)

Link to comment
Share on other sites

synes det høres rart siden dette overhode ikke har noe med xr4i å gjøre, hverken motor eller karossri er likt.. har hørt det er mange som kaller 4x4 sierra som ikke er cosworth for xr4i..

 

dette er jo en xr4i, ligner ikke mye igrund ;)

 

At du gidder.

 

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDeta...amp;tabNumber=2

 

http://www.pistonheads.com/SALES/939524.htm

 

Det kan godt høres rart ut men de laget faktisk 2.0 DOHC motoriserte XR4i MK2 Sierraer.

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

en kompis av meg har en mk2 sierra xr4i tror d er en 90 mod med 2.9 6'r

 

det er nok en 2.9L xr4x4 eller en xr6i om det er en 2.9L..

 

kimosabi@ at du gidder sier jeg da :P å linke til to salgsanonse beviser jo ingenting.. er mange som kaller sierra 4x4 for xr4i siden en xr4i ligger høyere i pris.. ;)

 

----

en xr4 er 4'er gassermotor

 

xr4i er 4'er med innjeksjon

 

xr4 er 4'er gassermotor

 

xr4ti er 4'er med innjeksjon og turbo

 

xr6i er v6'er

 

xr8 er v8'er

 

xr4x4 er firhjulstrekk..

 

xr4i er navn på motor så dohc xr4i finnes ikke.. det må være en dohc xr4x4..

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

det er nok en 2.9L xr4x4 eller en xr6i om det er en 2.9L..

 

kimosabi@ at du gidder sier jeg da :P å linke til to salgsanonse beviser jo ingenting.. er mange som kaller sierra 4x4 for xr4i siden en xr4i ligger høyere i pris.. ;)

 

 

xr4i er 4'er med innjeksjon

 

Og du mener at en MK1 XR4i har 4'er med innsprøytning.......... Er det mulig å være så på jordet? Og tilogmed på feil jorde?

 

In 1983, the high-performance XR4i version was introduced. It utilised the same 2.8 L Cologne engine as used in the Ford Capri 2.8 Injection of that era and sported a restyled version of the 3-door Sierra bodyshell. The double rear spoiler and curious multi-pillared rear windows were considered over-styled by some prospective buyers, and the car never achieved the cult status of the smaller Fiesta XR2 and Escort XR3i. A version of the XR4i with a 2.3 L turbocharged engine was sold in the United States as the Merkur XR4Ti. The XR4Ti was raced in Europe, most noticeably by Andy Rouse who used one to win the 1985 BTCC. In South Africa, there was a 3.0 L V6 version, called the XR6, while a limited run of 250 eight-cylinder XR8s were made in South Africa for saloon car racing homologation in 1984. These were based on the Ford Windsor 302 engine.

 

In 1985 the XR4i was replaced by the XR4x4, which was based on the five-door hatchback, had four wheel drive and was powered by the same 2.8 L V6 engine. By the end of its production in 1990, 23,540 had been produced. From 1990 to 1993 the XR4x4 was available with both the revised 2.9EFi and 2.0 DOHC EFi engines. The XR4i also made a reappearance (as a badging exercise) in 5-door form but with the DOHC 2.0 engine instead of the V6.

 

Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Sierra

 

De slengte ut noen DOHC motoriserte Combier med litt ekstra utstyr med XR4i navnet. Blasfemi ville jeg kalle det men......

 

Stemmer det gitt. Blasfemi for rakkern!

Edited by kimosabi

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

så med andre ord.. det er egentlig ikke noen xr4i, men ford hadde noen emblemer å bruke opp :rolleyes:

 

kimosabi@ så hva mener du en xr4i er da?

 

 

Xr2i, sportsversjon av fiesta

Xr3i sportsversjon av Escort

Xr4i sportsversjon av Sierra (3 dørs 6vindu's kupe med mekanisk innsprøyta v6, fra 1983-85)

 

ganske logisk, og har ingenting med motoren å gjøre egentlig (du fikk ikke fiesta med tosylindra motor for å si det sånn :P )

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Xr2i, sportsversjon av fiesta

Xr3i sportsversjon av Escort

Xr4i sportsversjon av Sierra (3 dørs 6vindu's kupe med mekanisk innsprøyta v6, fra 1983-85)

 

ganske logisk, og har ingenting med motoren å gjøre egentlig (du fikk ikke fiesta med tosylindra motor for å si det sånn :P )

 

så da er du jo lit enig med meg da.. at dette egentlig ikke er en xr4i.. ;)

 

foresten.. hva er det med xr4i'en som skulle gjøre det mere sportslig en en vanelig sierra da?

Link to comment
Share on other sites

så med andre ord.. det er egentlig ikke noen xr4i, men ford hadde noen emblemer å bruke opp :rolleyes:

 

kimosabi@ så hva mener du en xr4i er da?

 

Nja, ikke bare emblemer. Du kunne få de med en fæl turkis farge på listene og en litt spesiell blåfarge også. Tror det var litt ekstra sidestøtte i setene også. De ligner ihvertfall veldig på IS/XR4i seter. Utover det så var de kun bakhjulsdrevne og man kunne velge litt ekstrautstyr som man ikke kunne på en vanlig DOHC. Hovedgrunnen til hele greia var for å sjekke interessen for XR4i navnet. Om den var borte eller ei. Ikke for å bruke opp emblemer.

 

Det jeg mener er en XR4i? Jeg har jo nevnt "blasfemi" et par ganger i forbindelse med denne MK2ern et par ganger så det burde jo være ganske klart.

 

så da er du jo lit enig med meg da.. at dette egentlig ikke er en xr4i.. ;)

 

foresten.. hva er det med xr4i'en som skulle gjøre det mere sportslig en en vanelig sierra da?

 

XR4i karosseriet gikk dukken ene og alene på at mange syntes det var stygt. Ford dreit seg ut litt der pga. at de brukte masse tid på å konstruere et stivere karosseri og en av løsningene var å splitte bakruta til fordel for en ekstra avstiver. Folk flest bryr seg ikke om sånne ting men de fleste er enige i at den har gode kjøreegenskaper. Mye på grunn av et stivere karosseri. Hadde de funnet på en "penere" løsning så hadde XR4i vært med hele løpet ut.

 

Den har også stabstag foran OG bak, foran så er det 26mm mener jeg, bak så er det samme typen som sitter på vingebilen med bredt feste, større bremser 260mm skiver og 10" tromler. De hadde også stivere fjærer/dempere enn en vanlig Sierra og dobbelvingen var den første løsningen de hadde til å motvirke aerodynamisk løft i hekken i høyere hastigheter. Den funka ikke bra nok og ble videreutviklet til Cosworth bilene.

 

De kunne leveres med en hel haug av ekstrautstyr. Jeg har plukka ned en med AC, innvendige avstivere i koffertrom, diffbrems(kosta rundt 10000,- ekstra), høyttalervelger i dash osv. Ikkeno av dette var standard.

Edited by kimosabi

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Elsker karosseriet på Xr4ien jeg ;) peneste Sierraen hvertfall. avstiverne i koffertrom er for de som hadde orginalmontert tilhengerfeste forresten. Men høyttallervelger lurer jeg på om var standard (hvertfall i '83, før Ford skjønte at dette gikk 'åt skogen' . Første Xr4ien min var forresten en '83 uten takluke eller servo, men med tilhengerfeste og rimwlig sjeldent mørkeblått interiør (tilvalg på sølvfargede eller hvite biler). Eneste extrautstyr den hadde utover standard Xr4i var kjørekomputer. Understellet med tykkere stabstag fram og et stag bak er forresten det samme som ble brukt på Mk1 IS. En av tingene som drepte Xr4ien var vel heller for høy pris for en Ford og litt for myk demping.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Kan si meg enig i at prisen også bidro til mye. Dempingen er jeg helt uenig i, særlig siden denne bilen kom ut i 83. Vakke mye som var stivt som rulla rundt på veiene på den tida. Jeg har XR4i dempere og fjærer på 2.3'n nå og det er langt stivere enn hva en 2.3 har originalt.

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Kan si meg enig i at prisen også bidro til mye. Dempingen er jeg helt uenig i, særlig siden denne bilen kom ut i 83. Vakke mye som var stivt som rulla rundt på veiene på den tida. Jeg har XR4i dempere og fjærer på 2.3'n nå og det er langt stivere enn hva en 2.3 har originalt.

 

 

er kanskje sant det om hvor myke fjæringer brukte å være i 83, men jeg tror Ford var litt usikre på om de laget en luksuscoupe eller en sportsbil , så det ble litt begge deler. Har en 2,3 ghia nå som skal overta hele understellet og motoren(renovert og trimma snart) fra en '84 Xr4i som er istykkerrusta, og sammenligna med 2,3 en virker vel alle andre biler steinharde på understellet :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

er kanskje sant det om hvor myke fjæringer brukte å være i 83, men jeg tror Ford var litt usikre på om de laget en luksuscoupe eller en sportsbil , så det ble litt begge deler. Har en 2,3 ghia nå som skal overta hele understellet og motoren(renovert og trimma snart) fra en '84 Xr4i som er istykkerrusta, og sammenligna med 2,3 en virker vel alle andre biler steinharde på understellet :P

 

Hehe, ja du har et poeng der. Merkelig hvor like planer vi har. Har et komplett understell fra XR4i'en jeg snakka om som skal på 2.3'n og motor/gir fra den andre XR4i'n skal overhales og settes i 2.3'n det og. Blir fine saker vettu. :D

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja du har et poeng der. Merkelig hvor like planer vi har. Har et komplett understell fra XR4i'en jeg snakka om som skal på 2.3'n og motor/gir fra den andre XR4i'n skal overhales og settes i 2.3'n det og. Blir fine saker vettu. :D

 

He he, ja høres ganke likt ut, jeg kjøpte ghiaen fordi den var tilnærmet rustfri, og hadde v6 originalt. Blir 2,9 veiv i motoren min, ganske brutal kent kam mye porting og sannsyligvis forgasser for å se mest mulig originalt ut , i tillegg blir understellet et 'hopkok' av forskjellige cosworth og Sierra deler. Skal lage en seriøs sleeper av denne (selv om det er en fare for at den blir svart med flammelakkering ;) )

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...