stavset Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Hei. Holder på å bytte girboks i 24v min. Setter inn en MT75. Tenkte å bygge eksosanlegg i samme slengen.Har snakket med en del folk og det er mange meninger om hva som er best i forhold til motstand etc...Tenkte å bruke 2" dobbel hele veien.Hva med de små pottene like etter manifolden. Kan man kutte ut dem eller er det best å la dem være?
evenesh Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 Hei. Holder på å bytte girboks i 24v min. Setter inn en MT75. Tenkte å bygge eksosanlegg i samme slengen.Har snakket med en del folk og det er mange meninger om hva som er best i forhold til motstand etc...Tenkte å bruke 2" dobbel hele veien.Hva med de små pottene like etter manifolden. Kan man kutte ut dem eller er det best å la dem være? di små pottene etter manifolden er 2 katalysatorer;) Uten de får du feil utslag på co`en når du skal på EU;) Men du tjene någen hk på å fjerna di:)
etakle Posted April 1, 2009 Posted April 1, 2009 (edited) Røsk av hele originaldritten fra manifoilene. Så sveiser du 2.5" eksos hele veien Edited April 1, 2009 by etakle
Haakon1967 Posted April 2, 2009 Posted April 2, 2009 Hei. Holder på å bytte girboks i 24v min. Setter inn en MT75. Tenkte å bygge eksosanlegg i samme slengen.Har snakket med en del folk og det er mange meninger om hva som er best i forhold til motstand etc...Tenkte å bruke 2" dobbel hele veien.Hva med de små pottene like etter manifolden. Kan man kutte ut dem eller er det best å la dem være? er ikke sikker på hva slags anlegg du har, men orgialt på 24V Cosworth så er det to små og to større katalysatorer i front som er det største hinderet, og Om det er kun det som gjøres noe med, så får man en effektøkning på 20 - 28 HK, blir det hevdet. Ytterst få med REAL fakta på slik, men mye tilsier at 2" anlegg er godt nok, med to mitre og en bakpotte. På EU kan du selvfølgelig få påpakk om bytte, men for de fleste en verdt jobben Skal selv bytte til 2.5" strake rør frem til første Potte etter katalysatorer først, for å se forskjellen, og så får man se om resten blir byttet også, men greit å ha litt fakta og testing før man bruker masse penger Haakon scorpio Cosworth sedan -93 scorpio Ghia sedan -90 scorpio Cosworth sedan -91 scorpio Ghia 5dørs -89/86 scorpio GL 5dørs -89/85
KIB Posted April 3, 2009 Posted April 3, 2009 Det enkleste og billigste, og mest sansynlig det er beste, er å ta ut innmaten i alle katalysatorene og beholde original anlegget.. 24v motoren trenger litt motstand i eksosen. Uten det går effekten ned og forbruket opp. Er motoren ellers frisk og lambdasondene i orden går bilen rett igjennom en EU-kontroll uten katalysator innmat.. (Det en fordel å la de tomme katalysatorene henge der, for da henger ikke EU-kontrolløren seg opp i at det er gjort noe med eksosen) Skal du bygge nytt ville jeg ikke brukt noe større en 2"
stavset Posted April 13, 2009 Author Posted April 13, 2009 Det enkleste og billigste, og mest sansynlig det er beste, er å ta ut innmaten i alle katalysatorene og beholde original anlegget.. 24v motoren trenger litt motstand i eksosen. Uten det går effekten ned og forbruket opp. Er motoren ellers frisk og lambdasondene i orden går bilen rett igjennom en EU-kontroll uten katalysator innmat.. (Det en fordel å la de tomme katalysatorene henge der, for da henger ikke EU-kontrolløren seg opp i at det er gjort noe med eksosen) Skal du bygge nytt ville jeg ikke brukt noe større en 2"Jeg har fjærna de to bakerste katalysatorene, og en kompis i england sa at de framste "pottene" var gnistfangere og ikke katalysatorer. Han anbefalte meg å la de stå fordi 24v trenger litt motstand. Det er det tydeligvis andre på forumet her som også hevder, så det er vel ikke bra med for fri eksosavgang. Jeg har bestemt meg for å gå for 2" dobbel hele veien bak.
Count Posted April 14, 2009 Posted April 14, 2009 Det er feil, de kalles prekatalysatorer og er der for å få ned utslipp ved lave eksostemperaturer.De fungerer derimot også ved normal driftstemperatur. Punktum. 12m Super 24v Cosworth Prosjektet mitt
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now