viceguy Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Skulle sette på sommerdekka i dag, noe jeg regnet med var en enkel historie siden vinterdekkene bare har vært på bilen en snau måned. Vel den gang ei, nedenfor ser dere hva man trenger av verktøy i værste fall... endte opp med å slå bulk i et par av felgene men det er jo bare stål felger da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Smør på godt med kobber fett på kontaktflatene neste gang så slipper du det problemet Link to comment Share on other sites More sharing options...
SierraCL Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Hvor bor du, som trenger vinterhjul bare ei snau måned? Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 slegge for å få av hjulet?? bruker en avdrager med tre sånne "kroker" på jeg hvis det sitter godt.. slipper å ødelegge så mye da Link to comment Share on other sites More sharing options...
carbon Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Prøv å Bruk en 2x4 på ca 1,5 meter. så slår du på dekket, ikke felgen. Det pleier å funke som ****. 4x4 cosworthE46 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mk1-Sindre Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Hvordan i alle dager går det ann å streve for å få av vinterdekka..? - Mondeo 97 2.0 Ghia Sedan Kjøpes: Frontfanger til Mondeo Mk2 97 Modell x- Mondeo 94 2.0 Sedan Link to comment Share on other sites More sharing options...
viceguy Posted March 21, 2009 Author Share Posted March 21, 2009 Smør på godt med kobber fett på kontaktflatene neste gang så slipper du det problemet Har forsøkt det uten noe særlig bra resultat, blir ikke å sette stålfelger mere på denne bilen. Hvor bor du, som trenger vinterhjul bare ei snau måned? Bor i østfold, fram til starteren streika så kunne jeg kjøre med sommerdekk siden jeg bare farter på E6 til og fra jobben. Fikk satt på vinterdekka når den var på verksted slegge for å få av hjulet?? bruker en avdrager med tre sånne "kroker" på jeg hvis det sitter godt.. slipper å ødelegge så mye da Man tager det man haver.... slegga sto nærmest (har ikke avdrager).... skal likevel ikke bruke de dekka og felgene noe mere Hvordan i alle dager går det ann å streve for å få av vinterdekka..? Er helt vanlig på mere eller mindre alle biler det Sindre... setter seg vann mellom senterkoppen og felgen (senter hullet) ... så begynner det å ruste sammen.... Ford har altid vært et sant helvete med dette, hadde samme problemet på Granadan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taunus S Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Som det er nemnt er dette eit heilt vanleg problem ja! Sierra og VW/Audi har, (som det meste anna), problemer med dette også.Løysningen er å løyse alle hjulmuttrer bolter, skru dei for alt i verden ikkje for langt ut! Det må væra klaring mellom bolt/mutter og felg, men godt med gjenger i gjenn inn i navet. Så er det berre å ha seg ut å kjøre gris! Herje mest mulig, raske svinger frå side til side, handbrekk o.s.v. Skal garantere at du høyrer og kjenner når hjulet løsner! Dette funger kvar gang! Kan høyres brutalt ut, men er av og til den einaste løysinga! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Gir bare dekket ett par spark i topp og bånn(pluss sidene hvis det sitter godt) jeg, pleier allltid å komme par tette og en badehetteto raske og ei gassmaske Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
JHS Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Gir bare dekket ett par spark i topp og bånn(pluss sidene hvis det sitter godt) jeg, pleier allltid å komme par tette og en badehetteto raske og ei gassmaskeDet fungerer ikke alltid, tro meg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted March 21, 2009 Share Posted March 21, 2009 Det fungerer ikke alltid, tro meg Funka hittill Eller, en sierra som hadde stått i 3 år på gresset til en kamerat var litt mer vrien da. Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caprinut Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 (edited) Jeg jobber på verksted til daglig.... Vi har hatt en del biler inne, og spesielt eldre Escorter og Mondeoer sliter med dette problemet.Vi bruker et 2m langt spett som vi setter inn mellom dekk og fjærbein, kommer alltid til slutt, men noen sitter inni granskauen godt så det kan faktisk ta noen forsøk selv med et langt spett. På min Mondeo Mk1 satt faktisk felgen så godt til navet at jeg måtte slå på felg kanten med en 10 kilos slegge i 15min før det løsna, satt bom fast og felgen så nesten ut som et sykkelhjul etterpå.Gjorde dette i tunet mitt og forsøkte etter alle kunstens regler med 2x4 og div andre ting, men de var rusta solid.Og felgene var satt inn med kobberfett bare så det er sagt.Slipte navkanten etterpå med vinkelsliper for å få bort rust og malte etterpå.Hadde jeg hatt spettet tilgjengelig så hadde det nok løsna til slutt, men hadde sikkert tatt 5 min eller mer.Makan til fastsatte felger har jeg aldri sett, hverken før eller etter. Og tro meg det funker ikke alltid å sparke av dekket, selv om det går på 80% av de som sitter litt fast.. Oooops, ble litt lengre post enn ventet Edited April 1, 2009 by Caprinut 94' Mondeo 2.0GLX Stv01' Mondeo 1.8 125hk78' Capri Mk3 2.3S Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Jeg jobber på verksted til daglig.... Vi har hatt en del biler inne, og spesielt eldre Escorter og Mondeoer sliter med dette problemet.Vi bruker et 2m langt spett som vi setter inn mellom dekk og fjærbein, kommer alltid til slutt, men noen sitter inni granskauen godt så det kan faktisk ta noen forsøk selv med et langt spett. På min Mondeo Mk1 satt faktisk felgen så godt til navet at jeg måtte slå på felg kanten med en 10 kilos slegge i 15min før det løsna, satt bom fast og felgen så nesten ut som et sykkelhjul etterpå.Gjorde dette i tunet mitt og forsøkte etter alle kunstens regler med 2x4 og div andre ting, men de var rusta solid.Og felgene var satt inn med kobberfett bare så det er sagt.Slipte navkanten etterpå med vinkelsliper for å få bort rust og malte etterpå.Hadde jeg hatt spettet tilgjengelig så hadde det nok løsna til slutt, men hadde sikkert tatt 5 min eller mer.Makan til fastsatte felger har jeg aldri sett, hverken før eller etter. Og tro meg det funker ikke alltid å sparke av dekket, selv om det går på 80% av de som sitter litt fast.. Oooops, ble litt lengre post enn ventet funker innimellom ja hadde en scorpio der tok vi skjærebrenneren og varma litt på stål felgen så slapp den nesten med en gang Link to comment Share on other sites More sharing options...
sov Posted April 6, 2009 Share Posted April 6, 2009 Skulle sette på sommerdekka i dag, noe jeg regnet med var en enkel historie siden vinterdekkene bare har vært på bilen en snau måned. Vel den gang ei, nedenfor ser dere hva man trenger av verktøy i værste fall... endte opp med å slå bulk i et par av felgene men det er jo bare stål felger da. Jobber med dette, og det er ikke så vanskelig som mange skal ha det til.. Om det er boltene som sitter: bruk forlenger. Om det sitter i navet, og spark over,under og på sidene av dekket ikke hjelper: Skru i mutrene en liten centimeter og ut å kjør åttetall. Dette har aldri sviktet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutte Posted April 6, 2009 Share Posted April 6, 2009 Jobber med dette, og det er ikke så vanskelig som mange skal ha det til.. Om det er boltene som sitter: bruk forlenger. Om det sitter i navet, og spark over,under og på sidene av dekket ikke hjelper: Skru i mutrene en liten centimeter og ut å kjør åttetall. Dette har aldri sviktet! Enkle er ofte det beste! ........Rema 1000 (har ikke noe med innlegget å gjøre, bare en fullfører) - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted April 6, 2009 Share Posted April 6, 2009 At felger har rustet fast til navet er vertfall dagligdags, det kan ingen nekte for Problemet er at det ikke blir gjort forarbeid når hjulene monteres.Rene anleggsfalter på navet og rundt senterring.Største problemet er med senterhullet, er der det sitter verst. Men å bruke størst mulig slegge, med en 2x4" boks i mellom er det jeg vil anbefale.Du slipper å stresse så lenge, og ikke bruke så mye krefter, og heller ikke skade felgen.Har OFTE problem med dette på jobb, spes i vinterhalvåret, og det fungerer alltid. Ikke direkte kjekk påkjenning på hjulmutrene om man kjører hjulene løse.Sett folk har fått til å kjøre hjulboltene skeive når de har gjort dette, så vil ikke anbefale å gjøre det på den måten.Hjulboltene er ikke laget for å holde bilens vekt, bare å holde hjulet fast til navet, så skal senterhullet/senterring gjøre resten. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now