Jump to content

Bytte til Sommerdekk


viceguy

Recommended Posts

Skulle sette på sommerdekka i dag, noe jeg regnet med var en enkel historie siden vinterdekkene bare har vært på bilen en snau måned. Vel den gang ei, nedenfor ser dere hva man trenger av verktøy i værste fall... endte opp med å slå bulk i et par av felgene men det er jo bare stål felger da.

 

hjulbytte-mondeo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Smør på godt med kobber fett på kontaktflatene neste gang så slipper du det problemet ;)

Har forsøkt det uten noe særlig bra resultat, blir ikke å sette stålfelger mere på denne bilen.

 

Hvor bor du, som trenger vinterhjul bare ei snau måned? :P

Bor i østfold, fram til starteren streika så kunne jeg kjøre med sommerdekk siden jeg bare farter på E6 til og fra jobben. Fikk satt på vinterdekka når den var på verksted

 

slegge for å få av hjulet?? :o :huh:

 

bruker en avdrager med tre sånne "kroker" på jeg hvis det sitter godt.. slipper å ødelegge så mye da :P

Man tager det man haver.... slegga sto nærmest (har ikke avdrager).... skal likevel ikke bruke de dekka og felgene noe mere

 

Hvordan i alle dager går det ann å streve for å få av vinterdekka..? :P

Er helt vanlig på mere eller mindre alle biler det Sindre... setter seg vann mellom senterkoppen og felgen (senter hullet) ... så begynner det å ruste sammen.... Ford har altid vært et sant helvete med dette, hadde samme problemet på Granadan

Link to comment
Share on other sites

Som det er nemnt er dette eit heilt vanleg problem ja! Sierra og VW/Audi har, (som det meste anna), problemer med dette også.

Løysningen er å løyse alle hjulmuttrer bolter, skru dei for alt i verden ikkje for langt ut! Det må væra klaring mellom bolt/mutter og felg, men godt med gjenger i gjenn inn i navet. Så er det berre å ha seg ut å kjøre gris! Herje mest mulig, raske svinger frå side til side, handbrekk o.s.v. Skal garantere at du høyrer og kjenner når hjulet løsner!

Dette funger kvar gang! Kan høyres brutalt ut, men er av og til den einaste løysinga!

Link to comment
Share on other sites

Gir bare dekket ett par spark i topp og bånn(pluss sidene hvis det sitter godt) jeg, pleier allltid å komme :)

par tette og en badehette

to raske og ei gassmaske

Det fungerer ikke alltid, tro meg :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg jobber på verksted til daglig....

 

Vi har hatt en del biler inne, og spesielt eldre Escorter og Mondeoer sliter med dette problemet.

Vi bruker et 2m langt spett som vi setter inn mellom dekk og fjærbein, kommer alltid til slutt, men noen sitter inni granskauen godt så det kan faktisk ta noen forsøk selv med et langt spett.

 

På min Mondeo Mk1 satt faktisk felgen så godt til navet at jeg måtte slå på felg kanten med en 10 kilos slegge i 15min før det løsna, satt bom fast og felgen så nesten ut som et sykkelhjul etterpå.

Gjorde dette i tunet mitt og forsøkte etter alle kunstens regler med 2x4 og div andre ting, men de var rusta solid.

Og felgene var satt inn med kobberfett bare så det er sagt.

Slipte navkanten etterpå med vinkelsliper for å få bort rust og malte etterpå.

Hadde jeg hatt spettet tilgjengelig så hadde det nok løsna til slutt, men hadde sikkert tatt 5 min eller mer.

Makan til fastsatte felger har jeg aldri sett, hverken før eller etter.

 

Og tro meg det funker ikke alltid å sparke av dekket, selv om det går på 80% av de som sitter litt fast..

 

 

Oooops, ble litt lengre post enn ventet :lol:

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på verksted til daglig....

 

Vi har hatt en del biler inne, og spesielt eldre Escorter og Mondeoer sliter med dette problemet.

Vi bruker et 2m langt spett som vi setter inn mellom dekk og fjærbein, kommer alltid til slutt, men noen sitter inni granskauen godt så det kan faktisk ta noen forsøk selv med et langt spett.

 

På min Mondeo Mk1 satt faktisk felgen så godt til navet at jeg måtte slå på felg kanten med en 10 kilos slegge i 15min før det løsna, satt bom fast og felgen så nesten ut som et sykkelhjul etterpå.

Gjorde dette i tunet mitt og forsøkte etter alle kunstens regler med 2x4 og div andre ting, men de var rusta solid.

Og felgene var satt inn med kobberfett bare så det er sagt.

Slipte navkanten etterpå med vinkelsliper for å få bort rust og malte etterpå.

Hadde jeg hatt spettet tilgjengelig så hadde det nok løsna til slutt, men hadde sikkert tatt 5 min eller mer.

Makan til fastsatte felger har jeg aldri sett, hverken før eller etter.

 

Og tro meg det funker ikke alltid å sparke av dekket, selv om det går på 80% av de som sitter litt fast..

 

 

Oooops, ble litt lengre post enn ventet :lol:

funker innimellom ja :P hadde en scorpio der tok vi skjærebrenneren og varma litt på stål felgen så slapp den nesten med en gang

Link to comment
Share on other sites

Skulle sette på sommerdekka i dag, noe jeg regnet med var en enkel historie siden vinterdekkene bare har vært på bilen en snau måned. Vel den gang ei, nedenfor ser dere hva man trenger av verktøy i værste fall... endte opp med å slå bulk i et par av felgene men det er jo bare stål felger da.

 

hjulbytte-mondeo.jpg

 

Jobber med dette, og det er ikke så vanskelig som mange skal ha det til..

 

Om det er boltene som sitter: bruk forlenger.

 

Om det sitter i navet, og spark over,under og på sidene av dekket ikke hjelper: Skru i mutrene en liten centimeter og ut å kjør åttetall.

 

Dette har aldri sviktet!

Link to comment
Share on other sites

Jobber med dette, og det er ikke så vanskelig som mange skal ha det til..

 

Om det er boltene som sitter: bruk forlenger.

 

Om det sitter i navet, og spark over,under og på sidene av dekket ikke hjelper: Skru i mutrene en liten centimeter og ut å kjør åttetall.

 

Dette har aldri sviktet!

 

 

Enkle er ofte det beste!

 

 

 

........Rema 1000 (har ikke noe med innlegget å gjøre, bare en fullfører) :P

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL (Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...)

Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den!

Nå kjent som Mskrinde

Link to comment
Share on other sites

At felger har rustet fast til navet er vertfall dagligdags, det kan ingen nekte for :P

Problemet er at det ikke blir gjort forarbeid når hjulene monteres.

Rene anleggsfalter på navet og rundt senterring.

Største problemet er med senterhullet, er der det sitter verst.

 

Men å bruke størst mulig slegge, med en 2x4" boks i mellom er det jeg vil anbefale.

Du slipper å stresse så lenge, og ikke bruke så mye krefter, og heller ikke skade felgen.

Har OFTE problem med dette på jobb, spes i vinterhalvåret, og det fungerer alltid.

 

Ikke direkte kjekk påkjenning på hjulmutrene om man kjører hjulene løse.

Sett folk har fått til å kjøre hjulboltene skeive når de har gjort dette, så vil ikke anbefale å gjøre det på den måten.

Hjulboltene er ikke laget for å holde bilens vekt, bare å holde hjulet fast til navet, så skal senterhullet/senterring gjøre resten.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...