BR Racing V6 Posted March 20, 2009 Posted March 20, 2009 Har en 2.0l 136ps mondeo. den kan man si er strupt godt fra fabrikk. logget den med wideband her i fjor. med delvis trimm eksosannlegg. kun strak rør til en stk Thorsov 3" rustfri bakdemper. har fortsatt katt. men uten innmat. det er blitt mye mindre motstand. og det merket jeg godt forskjell på fra org annlegget. hvor det gradvis økte en sprekk før første bakre potta på sjåførsiden. og bilen gjekk bare bedre og bedre. til det bråkte for mye. så jeg reiv av hele det bakdemper dritet. I hovedsak så ved aks. så virker det som motoren holder igjen til den akkuratt når 5000rpm. men over der drar den rett til sperra. wideband avslørte at blanding ved penkjøring lå på afr15.1 og det holdt den også ved alle tps possisjoner. men på 5000rpm økte den blandingen til afr14.5 og det var det feteste motoren fikk av suppe. så her ligger nok mye hk å venter. men sammtidig har man og tennings kurven å tenke på. her og er det mye å hente. Nå har jo MS kommet med adpter til å kobble direkte i ford kontakta fra org ecu. så er det og edis 4 på den motoren-. så det med en wideband . måtte kunne gå ann å få til en bra map på den. bilen bruker mye bensin til tross for afr15.1 på 5gir. det er en stv. og lav utveksling. 4gir gir 100kmt på 4000rpm. og 120kmt på 5gir i 4000rpm. så det kan ha med turtallet at forbruket går opp en del-. men mulighet for å tynne ut afr til 16tallet må være fult mulig på penkjøring. jeg har 2.8turbo stv med k-jet. og den cruser fint på afr 16.1 på 80-90kmt. enda er lav komp motor. rundt 8tallet-. zetec har vel rundt 10tallet i compresjon. og tenningskurven er kansje laget noe lav for å få ned efekten og holdbarheten på disse motorenen. jeg prøvde med effekt luftfilter på den og fjerne resodans boksen før plenum. men da ble den bare vrang. så har org filter nå. Jeg har kansje tenkt å prøve meg på en liten tileggsprut på mondeoen . det kan jo funke. hvis jeg tar å monterer en stk kaldstartdyse fra sierra 2.8. den sku gi bensin til 12hk i følge rs1000-. hvis jeg tar en fult justerbar bensintrykkreg å kobbler til så jeg kan just mengden på tileggdysa som jeg kobbler til så den aktiviseres på full gass bare. omtrent som en NOS. oppsett. bare at jeg gir etter litt ekstra suppe. eller så har man disse modulene man kan montere på insugstemp føleren som lurer ecu til å tro at det er kaldere luft og ecu tiletter fetere blanding +øker tenningskurven. disse er superpopulære i USA. men de pakker de inn i fancy plastbokser med tøft klistremerke da. en slik er jeg blitt rådført å ikke bruke da den kan gjøre så motoren vasker ren cyl med bensin og det sliter ut motor. Jeg har sett en annen type justerbar ratt type fra 1-10 som man kan sitte inni bilen å bestemme blandingen på luft temperaturen fra cope. disse finner jeg ikke lengre. men i hovedsak så er den org ford luft temp sensoren føler seg mellom -50 til +50 grader. hvordan denne sensoren og ecu jobber. er litt uklart da jeg har hørt to teorier. ene er 5+ fra ecu til sensor. og etter motstand i sensor så er det gjennstående volt som kommer tilbake til ecu. som map regnes ut ifra. men en slik modul sak som brukes har ofte 1ohm motstand. og etter hva jeg fant ut sku det gi ca +10 grader luft temp konstant på den typen jeg har. en annen sa noe at ecu avregnet map med å føle på motstand i ene ledningen som går til sensoren. noen som vet.? frode 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
BR Racing V6 Posted August 2, 2009 Author Posted August 2, 2009 (edited) Da kan jeg bekrefte at det hjelper bra på med en slikt trim potmeter. 10k motstand. den biter kraftigere på gassen hele registret når jeg har skrudd potmeteret helt til høyre. så da er det minimalt som går tilbake av volt til ecu. jeg har ikke jordet ene stikkeren på potmeteret for å få 0volt ut til ecu. da den vill ikke funke. er en nedre grense.usikker hva. Ellers har jeg prøvd ut en justerbar bensin trykkregulaltr. btr på returen fra org railen. denne funker meget godt. har ødelagt en slik billig kina blå btr pga e85 .har prøvet meg frem en del. og den org pumpa klarer ikke holde noe særlig høyt stabilt trykk. bilen gjekk derfor best på 95oktan med oktan booster. så den nye btr jeg har nå er en malpassi. usikker på hvilken type det er. men med vacum så synker trykket ca 1bar ned. og det aller beste er en 1.7:1 btr. som vil gi best resultat. men den jeg har nå som jeg setter på ca 2.5bar sammen med org btr. slik at den ikke overstyrer org reg. Har prøvet idag med wideband. og funnet ut at blandingen holder seg stabil uansett hvordan jeg vrir pot meteret. den går ikke fetere. men er og en mulighet at lamba kan overstyre. derfor har jeg den på max motstand. ved vanlig kjøring går den på afr15.1 og 16-17 på tomgang. bunner jeg gassen får jeg afr mellom 12-13- er litt ustabil opp i turtall. og holder seg rundt afr14 fra 5-7000rpm. har og prøvet å sette opp mere trykk. men resultat er at den kun går fetere fra bunn av og fortsatt ikke får fetere oppi toppen. Bilen går bedre. men ikke noe racer. i hovedsak har jeg testa bilen med max 5bar trykk. og pumpa klarer ikke mer en 5bar på tomgang. men faller med en gang man ruser opp litt. derav. kan man få samme effekt av å ta en slange klemme å klemme igjen returen fra railen om man vil ha det litt gøy en stund. tar man av lambaen også. vil den få mye suppe. men er ikke nødvendig. anna alternativ var å lage en svak sløyfe på retur slangen å dra på litt tape. klemmer slangen så du hører tomgangen byner å ikke høres helt rein ut.men fortsatt gårr. fester da tapen på den sløyfen.duger og bra til mellomtrimm. ellers blir det å prøve seg frem med en klemme på returen .men man kan faktisk øke trykket en del med lambaen tilkobblet overstyrer og holder alt igang. men som regel vil det bli litt tomgang tull med det første. tar litt tid å omprogramerre seg i ecu. Den 1ohm motstanden jeg hadde brukt før. ga meg ikke mere hk. den ga signal om at det kom inn veldig varm luft. og dermed var en fuel saver modul. men når jeg testa idag på penkjøring med pot meter i flere posisjoner så var blandingen seg lik på 15.1afr. så da å få den til å gå magrere. måtte da bli. å få tak i en 1.7:1 btr. og fjerne den org i railen. så evt få justert opp alt uten lamba tilkobblet. slik med nye btr vil man få lave bensintrykk med mye vacum.derav mindre bensin til dysene. så må man prøve seg frem med wideband. jeg har afr 16 på 2.8i turbo stv mi. og den går da pent i over 100kmt på lave turtall. så bør være mulig å få til noe med zetec også- Edited August 2, 2009 by BR Racing V6 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
Furre Posted August 7, 2009 Posted August 7, 2009 Fins det altså en overgang som gjør at du kan plugge ms rett inn i det orginale motorstyring/ledningsnett? uten og gjøre noen forandringer? og da kan du mappe tenning og bensin? Hvilke biler gjelder dette? Er litt lysten på å prøve meg på ms, og da hadde det vert greit å bare kjøpt en billig bil til det formålet:) 88 Sierra cosworth 2-wd
BR Racing V6 Posted August 7, 2009 Author Posted August 7, 2009 Hei. er å få en adapter til ford ecu som går over på MS; den er plugg and play. du bruker da det orginale motornett. det er og en del ting man kan kobble til utenom. som det er da utak på adapteret. som wideband eksempel. Jeg skal snart på læreskole å lære meg MS,. det kan godt hende jeg starter med mondeoen først. lærer å mappe den perfekt som sugemotor. er ganske fornøyd med det jeg har fått til nå med kun oppgrad bensintrykk reg og justerbart potmeter på insugsluft temp. er som dag og natt når man just motstand på den sensoren. med lite motstand indikerer meget varm luft. da tar den gassen helt tragisk. selv med oppgrad btr som da overstyrer den orginale om man bunner gassen helt. så trykket stiger mot en 3.5bar.så blir bilen treg å kjøre.med mye motstand som indikerer kaldere luft. så tar den gassen brått med en gang.og er sterkere moment fra lave turtall. med tanke på at org lambaen da overstyrer blandingsforholdet slik at den holder seg til afr15. som da er target. eller målet i org ecu. så blir det da kun fortenninga som settes opp. så jeg har da fått mere agressiv fortenning på 95oktan. og det alene gir bra utslag. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
Furre Posted August 7, 2009 Posted August 7, 2009 hmm ok, virker interessangt:) har du kontroll på hvilke modeller som denne er plug and play på? Er jo en billig måte å prøve seg på mapping, og ikke krise viss det går til helvette:) 88 Sierra cosworth 2-wd
BR Racing V6 Posted August 21, 2009 Author Posted August 21, 2009 Tja. jeg har nå blitt dritlei mondeoen. så det er ikke sikkert den rekker å få prøvet seg. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
Recommended Posts