Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er vel egentli blokka som er veik,( i tilleg til de overnevnte) den begynner å flekse på turtall og da flekser veiva slik at råde og bærelagre får juling, capri 2,8i v6 er vel oppgitt til å tåle 6500 som maks, og alle etter den (1981) burde vel tåle det samme. 7000 er vel maksgrensa for hva blokka tåler.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

  • 2 months later...
Posted (edited)
Mye masse som skal flyttes, og rådene er vel ikke så glad i mye turtall på disse motorene

 

I "gamle dager" ble det skrevet trimbøker og denne type motorer. Disse bøken er utgått, men enkelte finns likevel rundtom.

Motorene beskrives som "renraset" (som i hund :) ) små og kvalitetsmessig gode. Det som er områder som trenger litt oppmerksomhet på Fords V6 motorer er rådebolter , ventilfjærer og ikke minst vipptøyet som er en slitedel som skal byttes ved behov. Forgasseren og forgasseren manifolden er elendig på samme måte som eksosmanifoldene. Bortsett fra dette og den ekstra vekten pga V4 arven er det meste gode greier.

En amerikaner som heter Jerry Spotts bygde haugevis av disse motorene og opplevde ikke ett eneste problem med bunndelene til tross for ganske så høye turtall i autoslalom osv.

 

Man må ikke glemme at det er en enorm forskjell på høye turtall og KONTINUERLIG høye turtall som i Nascar, powerboat og slikt.

 

Se nå; hvor mange er f.eks klar over at ventiler med 3 spor for låsene ikke er anbefalt for turtall over 6700 o/min?.

 

Hvor mange er det som har problemer med, eller har hørt om andre som har problemer med dette i praksis?

Se bort fra ettermarkeds rustfrie ventiler.

 

Her ser man hvordan ett seriøst innsug ser ut: bxr_cov1.gif

Det ser man også på prisen:

http://ollav.com/naturalaspiration/bxr/index.htm

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

  • 3 months later...
Posted

endelig en liten update på innsuget til v6`n

Har tilpasse et K/N filter, så snudde jeg spjelda og sveisa akslingen på midten.

 

001-2.jpg

 

002-3.jpg

 

003-3.jpg

 

snart ferdig :P

Mangler bare å fikse Taunusen slik at jeg får prøvd det...

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...