tomnsr Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 Hei, driver å pusler med en 2,9 motor fortia, har undersøkt innsuget og funnet ut at gasspjelda må være en bruttal brems! Er det noen som har bilder av modifiserte 2,9 innsug? Har vurdert å montere 2 stk 2,8 spjeld. Krever en del maskinering med det liker vi Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted March 19, 2009 Author Share Posted March 19, 2009 Her er noen bilder ifra det jeg prøver meg fram på! Hva trur dere? Skal sveise og porte litt mere inni kanalene, men ikke i kveld Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Litt sent nå kansje, men en annen mulighet er å prøve å tilpasse spjeldhus fra 2,8 efi. Det har mye større gasspjeld. Ville tro at det nesten passer. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Dette er stilig, hadde vært kult om du hadde tatt spjeldhus fra 2.8EFI og modifisert inn. Alt for mer krutt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 2,8 EFI om du ikke vet hvordan det ser ut. Egentlig skal det ligge et deksel over spjeldhuset som det står EFI på. Spjeldene er i allefall mye større enn på 2,9 EFI! 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted March 20, 2009 Author Share Posted March 20, 2009 (edited) Hehe, det er faktisk et spjeldhus ifra 2,8, men ikke EFi da. Er fra K-jet motorstyringa Snart blir det 2 Edited March 20, 2009 by tomnsr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted March 20, 2009 Share Posted March 20, 2009 Ja jeg så det. Men K-Jet gasspjeldene har vel ikke feste for TPS tror jeg.. Tenkte EFI spjeldene var mere bolt on jeg.. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted March 20, 2009 Author Share Posted March 20, 2009 Mulig det passer bedre ja. Skal lage noe stag til gasspjelda når det gasspjeld nr 2 dukker opp i posten.Må lage feste til tps. Faktisk litt usikker på om jeg skal bruke luftfilter.... Tror 2,9`n skal lage bra lyd med disse Link to comment Share on other sites More sharing options...
BR Racing V6 Posted March 20, 2009 Share Posted March 20, 2009 Hadde kappet opp hele lokket på plenumet og laget en større ny plenumboks når jeg først var igang med modding. du kan bruke ohc 2.0is spjeld også-der er det tps utak.mener de ikke er så mye mindre en 2.8 k-jet sine. men alle monner drar. så det bør bli noe effekt ut av større spjeld og. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 22, 2009 Share Posted March 22, 2009 (edited) Ja jeg så det. Men K-Jet gasspjeldene har vel ikke feste for TPS tror jeg.. Tenkte EFI spjeldene var mere bolt on jeg..Det stemmer. 2,8 EFI har to vertikale gass spjeld, mens 2,9 har én felles horistontal aksling. Selv om 2,9 spjeldene er små så skal det bare fløde til 75 hk stk og det går jo greit. Størrelsen på gass spjeldet er ikke valgt tilfeldig og ett lite gass spjeld på plenumet avslører derfor endel om hvor dårlig selve manifolden fløder. Resultatet av det som gjøres her blir at det blir liten til ingen forskjell fra halv gass til full gass fordi gass spjeld og plenum har unødvendig stor kapasitet i forhold til selve manifolden. Bare sjekk hvor lite arealet til manifold kanalene er. Hadde kappet opp hele lokket på plenumet og laget en større ny plenumboks når jeg først var igang med modding. du kan bruke ohc 2.0is spjeld også-der er det tps utak.mener de ikke er så mye mindre en 2.8 k-jet sine. men alle monner drar. så det bør bli noe effekt ut av større spjeld og. Det holder med å fjærne deler av veggen som deler dette store plenumet i to. På den måten kan hver sylinder trekke luft via begge gass spjeldene samtidig og da er de originale store nok. Man må rette på PROBLEMET som er MANIFOLDEN. Noe av det mest mislykkede man kan gjøre er å velge seg for stor manifold, så dette passer alle bil / motorfabrikanter seg vel for å unngå. Selv om jeg aldri har eid en 2,4 L selv, så har vel denne motoren den samme manifolden som 2,9 motoren. 2,9 EFI manifolden er altså så liten at den er passelig for en en original 2,4 L motor! Dette er nøyaktig det samme for for Chevrolet sine TPI motorer. Innsugsmanifoldene ble designet for 305 motorer, men etterhvert ble de mye brukt på 350 motoren også, selv om den UTEN TVIL ER ALT FOR LITEN. 2,8 EFI manifolden derimot er så vidt jeg vet BARE levert til 2,8 motoren og hva sier det tror dere! En lett portet 2,8 EFI manifold, påmontert trakter, ett nytt plenum ala originalt Cosworth og ett BMW gass spjeld og jeg mener at man har ett "unlimited induction system". Dette er iallefall det jeg selv ville gjort om behovet var der. Edited March 22, 2009 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted March 22, 2009 Author Share Posted March 22, 2009 Resultatet av det som gjøres her blir at det blir liten til ingen forskjell fra halv gass til full gass fordi gass spjeld og plenum har unødvendig stor kapasitet i forhold til selve manifolden. Bare sjekk hvor lite arealet til manifold kanalene er. Det holder med å fjærne deler av veggen som deler dette store plenumet i to. På den måten kan hver sylinder trekke luft via begge gass spjeldene samtidig og da er de originale store nok. Man må rette på PROBLEMET som er MANIFOLDEN. Tror du det hjelper å fjerne veggen på dette innsuget? eller blir det nok luft til motorene med spjeldene? Takker for tipset Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 24, 2009 Share Posted March 24, 2009 Tror du det hjelper å fjerne veggen på dette innsuget? eller blir det nok luft til motorene med spjeldene?Takker for tipsetMed de to gass spjeldene som du har valgt så har du overkapasitet så jeg kan ikke se at det vil hjelpe noe særlig å fjerne skilleveggen i dette tilfelle. Bare hyggelig. Alltid kjekt å se at folk holder på med disse motorene som er så undervurderte. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted March 25, 2009 Author Share Posted March 25, 2009 Liten update her Valgte å fjerne delinga inne i innsuget,like så greit når jeg først var igang Litt porting igjen. Bare å komme med innspill/tips osv.. Blir småtøft 2,9 motor litt sånn v8 stuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
IceTurbo Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Liten update her Valgte å fjerne delinga inne i innsuget,like så greit når jeg først var igang Litt porting igjen. Bare å komme med innspill/tips osv.. http://i126.photobucket.com/albums/p106/tomnsr/24032009113.jpg[/im] http://i126.photobucket.com/albums/p106/tomnsr/24032009115.jpg[/ig] http://i126.photobucket.com/albums/p106/tomnsr/25032009117.jpg[/ig] http://i126.photobucket.com/albums/p106/tomnsr/25032009118.jpg[/ig] http://i126.photobucket.com/albums/p106/tomnsr/25032009119.jpg[/ig] Blir småtøft 2,9 motor litt sånn v8 stuk D der blir ***** rått liker ikke åssen d innsuge ser ut org Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett. - 1993 Ford sierra Cosworth sleeper- 1976 Ford Taunus 2l automat Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 26, 2009 Share Posted March 26, 2009 (edited) Liten update her Valgte å fjerne delinga inne i innsuget,like så greit når jeg først var igang Litt porting igjen. Bare å komme med innspill/tips osv..Når du tar av den nye platen og ser ned i kanalene, så er det viktig at du får fjernet evt kanter som stikker ut i overgangen mellom plenum og manifold. Hvis du ser inn i kanalene i manifolden fra topplokk siden så kan du se at de er unødvendig mye materiale rundt dysen og at det er mye større åpning i innsugspakningen enn det er i manifolden. Her kan og bør det portes endel. Ta godt i på "langsiden" av svingen. Edited March 31, 2009 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jcegeland Posted March 30, 2009 Share Posted March 30, 2009 RS 1000: passer 2.8efi manifolden på 2.9i? vist det så sitter jeg å leker med tanken med å porte et 2.8i manifold med innsug. 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt) 85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen) ---------------------------------------- 92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP) Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 Liker det du driver med Tom, artig! Må ha bend til hver side fra innsuget med store KN Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted March 31, 2009 Author Share Posted March 31, 2009 Skal bli artig å se hvordan motoren oppfører seg. Bare å komme med mere tips! Mvh Tom, Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted March 31, 2009 Share Posted March 31, 2009 (edited) RS 1000: passer 2.8efi manifolden på 2.9i? vist det så sitter jeg å leker med tanken med å porte et 2.8i manifold med innsug.Den passer på blokken og mellom toppene, men hullene for festeskruene må modifiseres noe. Forøvrig er idéen din god. Har så vidt begynt med det samme selv og med nytt plenum har jeg stor tro på suksess. Skal bli artig å se hvordan motoren oppfører seg. Bare å komme med mere tips! Mvh Tom,Det som er viktig når du nå øker motorens evne til å ta inn luft, er å også endre motorens evne til å kvitte seg med eksosen. Det originale 2,9 eksosanlegget er en katastrofe. Du bør bytte, helst til ett original Cosworth anlegg og det lille jeg har undersøkte så er også 2,8 eksosanlegget mye bedre enn 2,9 anlegget, iallefall på Scorpio. Edited March 31, 2009 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stavset Posted April 1, 2009 Share Posted April 1, 2009 Får du ikke forstyrrelser i luftstrømmen inn manifolden når du freser bort delingen innvendig? trodde denne veggen var der for å unngå turbulens på sugemotorene og dermed senking av ytelsen og ikke økning. Da kunne du jo like greit kappet av hele toppen av manifolden og laget et mye større hus.Bare en tanke Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomnsr Posted April 2, 2009 Author Share Posted April 2, 2009 Nei jeg tror ikke det. Jeg tror det kommer til å bli en jevnere luftstrøm, skal portes glatt inni i insuget bare så det er sakt. Å bygge en større plenumsboks er nok det beste, men ikke det enkleste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jcegeland Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Noen som vet hvorfor turtallsperren på 2.9i er satt til lave 5500rpm? hva skal til for å heve den til fks. 6000-6500rpm og er dette forsvarlig? regner da med at man må muligens bytte kam for å få mest utbytte av dette da. 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt) 85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen) ---------------------------------------- 92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Noen som vet hvorfor turtallsperren på 2.9i er satt til lave 5500rpm? hva skal til for å heve den til fks. 6000-6500rpm og er dette forsvarlig? regner da med at man må muligens bytte kam for å få mest utbytte av dette da. Mye masse som skal flyttes, og rådene er vel ikke så glad i mye turtall på disse motorene Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
jcegeland Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 Mye masse som skal flyttes, og rådene er vel ikke så glad i mye turtall på disse motorenetja vet ikke. 6 sylindere og stemplene er vel ikke større en på en 2.0l gasser motor vel? kan være at du har rett med rådene men vet du dette som en fakta? 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (Prosjekt) 85 Scorpio 2.8i Ghia (Bruksbilen) ---------------------------------------- 92 Scorpio 2.9 24v (Solgt), 86 Scorpio 2.0l CL Spesial Edition (Solgt)(Gamle Gobilen), 85 Scorpio 2.8i Ghia (RIP), 86 Scorpio 2.8i 4x4 GL (RIP) Link to comment Share on other sites More sharing options...
po0key Posted April 4, 2009 Share Posted April 4, 2009 tja vet ikke. 6 sylindere og stemplene er vel ikke større en på en 2.0l gasser motor vel? kan være at du har rett med rådene men vet du dette som en fakta? stemplene er større en 2,0l mange som bårrer opp og bruker stempler til 2,8 i en 2,0l da blir den 2,1lstemplene i 2,9 er samme størelse som 2,8 men er dekomp i forhold samme strukk som vanlig 2,0l ohc og cossy stemplerrådene veit jeg ikke noe speielt om ligner veldig på ohc i størelse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now