Fakeworth Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 Må man betale masse avgifter om man ønsker å bygge om en bil som er feks 2001 mod fra feks 1.8 liter til en 3 liter? Gjør vel ikke noe om delebilen er nyere enn bilen man bygger opp? Tenker såklart på hk avgift.. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth
SierraCL Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 Mener å ha hørt fra `96 og nyere må betale hk-avgift ved effektøkning?
Zykotec Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 (edited) Lurer på om ikke faktisk kubikk avgiften er en del værre en HK avgift, vet hvertfall at det er dyrere å importere en Xr4i kontra en Cosworth til tross for 60-70hester mindre. Er vel også blitt en del strengere regler angående vektøkning i vognkortet pga årevis med avgiftssnylting på amcar pickuoer Edited March 9, 2009 by Zykotec '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
Anders_K Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 Mener å ha hørt fra `96 og nyere må betale hk-avgift ved effektøkning? Slipper hvis bilen er 10 eller 12 år 01 Mondeo mk3 stv 97 VW ventoX07 Opel Zafira OPC x96 Mondeo mk2 sedan 2.0 Ghia, Bergens første registrerte faktisk! R.I.P.x96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 GLX solgtx96 Mondeo mk1 5-dørs 2.0 Air, blåst motor, vraket.. x92 Sierra sedan Cossie Replica Solgtx93 escort 1,8. solgt R.I.P.
D.Toft Posted March 9, 2009 Posted March 9, 2009 Slipper hvis bilen er 10 eller 12 år registrert i norge, altså 10 eller 12 år på veien med norske skilt
Gess Posted March 10, 2009 Posted March 10, 2009 Det var vel en sak for et drøyt år siden med en kar med SX200 som hadde trimmet og stått i og så vert uheldig og kjørt ut. BT testet bilen og ville gi han krav om etterbetaling av HK avgift på kjappe 200K.Det er vel så at en får et fradrag på ca 10% for hvert år bilen blir men uansett er det dyrt å bygge om dersom en skal ha det godkjent og gjøre opp for seg. Viktig som Combatkit skriver, å bite seg merke i at det er år registrert på norske skilter det går i, ikke alder på bil. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
Fakeworth Posted March 20, 2009 Author Posted March 20, 2009 Så om jeg bygger om en 96 mod bil som alltid har vært i norge fra 100 hk til 200hk, så betaler jeg ingenting? -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth
Cosworth Racing1 Posted March 20, 2009 Posted March 20, 2009 Så om jeg bygger om en 96 mod bil som alltid har vært i norge fra 100 hk til 200hk, så betaler jeg ingenting? Stemmer det. Er 10 år registrert i Norge. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Janna Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Og for å være sikker så ringer man statens vegvesen, biltilsynet eller hva de kaller seg no. Folk mener og tror, men du får jo ikke ett sikkert svar her inne Bilder av mine tidligere cosworth http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/12870-alle-mine-biler/
Fakeworth Posted March 21, 2009 Author Posted March 21, 2009 Hehe, sant det. -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth
RSCoz Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Jo, jeg kan gi deg et sikkert svar. Ved statusendring av kjøretøy må du forholde deg til to etater. Tollvesenet og Statens vegvesen. Tollvesenet skal ha penga, vegvesenet skal godkjenne. Teoretisk sett: Jeg har en 2000mod Lancer 1.6L 100hk og vil bygge denne om til Evo 6 med 280hk = pr i dag vil Tollvesenet ha ca 15000,- for økning av volum, vekt og effekt. Statens vegvesen vil aldri godkjenne det. Det er førstegangsreg. i NORGE som gjelder. Det spiller ingen rolle hvilken modell delene du monterer (motor, bremser, gir o.s.v) kommer fra, for det eneste som har noe å bety (økonomisk sett), er effekt, volum og vekt. Co2-utslipp er ikke så relevant, fordi der ligger det mange andre faktorer inn enn hvordan motor det er. Ditt tilfelle som var en 2001 mod med oppgradering av motor kan bli som følger: 2001mod, 1.8L til 3L = ca 10000,- til statskassen hvis den nye motoren ikke har mer effekt enn dagens. (noe den trolig har) Edit ca 12000,- hvis den nye har 200hk, ca 20000,- hvis den har 300hk... Evt du venter til 2011 = GRATIS! Da har du bare problemer med Statens vegvesen.
Fakeworth Posted March 21, 2009 Author Posted March 21, 2009 Hehe, såpass ja.. Best å holde segunder 1999mod nå altså om den har vær ny i norge da såklart.. Deretter er det bare biltrangsynet som man må krangle med.. Tenkte å bygge en mondeo om til st220 da vettu, er jo veldig billige i sverige.. Men skal det gjøres lovlig blir det fort dyrt da! -93 Sierra Cosworth STV 4x4 X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd -91 Scorpio Cosworth
RSCoz Posted March 21, 2009 Posted March 21, 2009 Avgiftsmessig sett så blir det ikke mange pengene. Ca 15000,- så er alt betalt og klart. Bare godkjenning, jobb, hente delebil, skru osv igjen :D
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now