Jump to content

Recommended Posts

Posted

Skal hente en bil i Sverige i morgen, kjøpes som delebil/rep.objekt og skal jo da bare betale momsen.

Hva godtar tollvesenet av kvittering på et slikt kjøp av en privatperson, holder det med en håndskrevet kvittering, eller finnes det noe spesielle krav til slikt ?

Hva må det stå på kvitteringa utover underskrifter og info om biltype, modell og chassinr ?

Posted

Snakk med tollerne FØR du reiser til Sverige!

Før var det slik at du fikk igjen svensk moms i svensketollen og så inn på den norske siden og betalte norsk moms( vet ikke om det gjelder lenger). Lønte seg før da den svenske momsen var 25% og den norske 24% og svenskekrona stod i nesten 120. Betalte aldri toll jeg da men så tok jeg kun inn deler.

Slik jeg har forstått det så har tollen lister å gå etter så prisen på "vraket" må "henge på greip". Har jo hørt om folk som har kommet med Corvette med kvitto på 20 tusen kr.

Posted

Nå skal ikke jeg betale noen svensk moms på dette, da dette er en bruktbil fra en privatperson.

En '95 Explorer som ikke er kjørbar tviler jeg på tollerne vet hva er verdt, er jo snakk om en delebil til under 10k dette, men de må gjerne gjøre mye jobb ut av det om dem vil, jeg tropper nå opp på tolla i sandefjord i morgen med en kvittering i hvertfall.

Drar med 7 båten, så jeg rekker neppe forhøre meg med dem først.

Posted
Hei Kjetil.

På de 2 delebilene jeg har tatt inn fra sverige,så har jeg vist kjøpekontraktene til tollvesenet.Du skal betale norsk moms på kjøpesummen(i norske kroner) og moms på fraktutgifter.På fraktutgifter har jeg bare vist en kvittering fra en svensk bensinstasjon som viser hvor mye drivstoff jeg har brukt.Hvis det står skilter på bilen så tar tollvesenet seg av de.

Morgan

Hva slags kjøpekontrakter er dette, noe standariserte greier ?

Posted

Når jeg tok inn Granadaen min hadde jeg bare en kvittering som var handskrevet på ett A4ark, Det holdt imassevis for dem..

F O R D

Føck'd On Race Day

Posted

Ja det holder lenge med en håndskrevet kvittering.

Men selv om dette er en bil som kansje ikke skal registreres det er også lurt å ha med vognkortet til bilen.. Når det er en komplett bil vil gjerne Tollvesenet legge den inn i systemet slik de gjør med biler som skal registreres senere..

Er det kun deler holder det med håndskrevet kvittering

Posted

Bilen står hjemme her nå, skal til Sandefjord tollsted å ordnde formalitetene i morgen, var ikke noe problem så det ut til, holdt med kun kvittering.