OleK Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 hallo. vi har et gammelt Kemppi Super Kempomat sveiseapparat i verkstedet vårt. MIG 1-fas 125A (ca). bruker Mison18 på det og biltema 0.8 tråd. den siste tiden har det vært helt umulig å sveise med, virker som om det ikke er nok "guffe" i strømmen liksom. gnistrer bare mye mer enn før (ser ut som stjerneskudd omtrent) og sveisen "setter seg ikke", blir bare perler. det var en liten periode som det ble bra etter vi hadde sveiset litt med det, men nå er det like tullete hele tiden. har gått over en del store kontaktpunkter inni apparatet, samt blåst vekk en del gammel støv og drit. jordinga er også helt i orden. gassen også. det får bra nok strøm fra stikket i veggen, ny ledning her. problemet er så og si det samme hele tiden iht. strømstyrke og mating. litt bedre når alt står på full guffe, men det funker rimelig dårlig med 1mm plater.... noen som har noen peiling på hva som kan være feil? Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 høres ut som det ikke kommer kjølegass ut i mundstykke,? har dere sjekket det, suser det når dere holder inne " sveise" knappen? "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 jepp, tar munnstykket mot kinnet og kjenner at det kommer gass ja. Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 jepp, tar munnstykket mot kinnet og kjenner at det kommer gass ja.men kommer det nok ?Vanlig spørsmål Hvem brukte det sist det virket ok ,Og hven stjerne tulling måtte stille på ting han ikke kunne noe om ..Selv erfart Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 skal dobbeltsjekke gassen, men det føles ikke ut som om det er det som er problemet. alle brukere av dette apparatet er noen stjernetullinger, men vi kan ihvertfall sveise Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bana_iøra Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Det kan sitte ei plastikk hylse mellom selve slange pakka og og holdern til kontaktrøret. den går litt ned i slange pakka meiner je. Og hvis den plastikk ringen der er borte, kødder den til gass strømmen. Har opplevd det mange ganger på jobben før vi bytta slange pakker. nok med at en tar av gass munnstykke og slenger resten litt hardt i fra seg så er den sprekt eller mister en beta.Blir sveisen veldig porete når dere sveiser? Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 blir ikke porete nei. vet hvordan det blir seende ut når man sveiser mig uten gass, og dette ser ikke slikt ut... men, som sagt, skal sjekke gassen enda en gang i løpet av helga Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
laRS-2000 Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Ikkje for å vera besserwisser her,men kan det ha noko med sveisetråden og gjera?Har ein kamerat som ikkje vil bruka Biltema sveisetråd i sitt apparat,han sa eg ikkje måtte bruka det eingong eg lånte det,for tråden rusta så lett og då blir det jo automatisk masse drit og dårlig kontakt her og der.Dette er berre litt høgtenking frå mi side Link to comment Share on other sites More sharing options...
ford-racing Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 enig med lars her. tråden har mye å si. har prøvd et par forskjellige og er stor forskjell på sveisen. "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted February 15, 2009 Author Share Posted February 15, 2009 har sveiset masse med biltema-tråden, så jeg tror ikke det skal ha noe innvirkning. etter litt idemyldring i verkstedet, har vi også kommet fram at når apparatet har vært køddent, så har det vært skikkelig kaldt i verkstedet. og de gangene det har vært tullete i førsten av sveisinga har apparatet også vært kaldt, for så at verkstedet og apparatet blir varmet opp. skal prøve å sette på byggtørka rett mot det en dag og se om det har noen effekt. men takk for tips! Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Er ikke bare innerliner eller matehjul som er problemet da?Ved mye dritt så kan du få enten overslag/spenningsproblemer eller problematisk trådføring som igjen gir følelsen av at du sveisermed stjerneras.Blås gjennom innerlineren med trykkluft, og sjekk spora i matehjula i tilfelle disse er slitt (du kan også se på tråden om den er klemt eller hakka). Det kan godt være du trenger ny innerliner også om du ikke har for vane å skifte denne. Jeg skifter veldig ofte. Men den må rengjøres skikkelig hver gang du trer tråden. -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted February 16, 2009 Author Share Posted February 16, 2009 ok. får sjekke litt til. innerliner er det "nylonrøret" som tråden går igjennom eller? Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Stemmer. Er somregel hvit.Blir tredd inn i slangepakken fra mateskaps side og klippet ved munnstykke normalt. -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cross-box Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 kan også være brudd i slangepakka, at den sitter i klem noe sted, eller eventuelt at matehjulet ikke er til rett tråd eks at det står på 0,6 når ann bruker 0,8 tråd, kan også være at strammehjulet ikke sitter som det skal, og det kan være at hjulet på trådpakka ikke går rundt som det skal, aktiv dyslektiker for oss som liker escort før 1980 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cossi2wd Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Jeg kunne også trenge hjelp med et sveiseapparat. er et Esab mig. Det mater ikke tråd i det hele tatt. Er d noe alvorlig eller er d verdt å fikse d ? Må vel være snart 10 - 15 år gammelt. www.frodeholte.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoyK Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 kan også være brudd i slangepakka, at den sitter i klem noe sted, eller eventuelt at matehjulet ikke er til rett tråd eks at det står på 0,6 når ann bruker 0,8 tråd, kan også være at strammehjulet ikke sitter som det skal, og det kan være at hjulet på trådpakka ikke går rundt som det skal, Sannsynligvis er matehjula til rett tråd ettersom problemet ikke har vedvart siden dag 1.Om strammehjulet ikke sitter som det skal klarer du ikke legge igjen sveis.Det kan være slangepakka, eller pistolen...eks jordingsfeil, overslag etc.. Og dette kan jo elimineres raskt ved å teste en annen på apparatet. Jeg kunne også trenge hjelp med et sveiseapparat. er et Esab mig. Det mater ikke tråd i det hele tatt. Er d noe alvorlig eller er d verdt å fikse d ? Må vel være snart 10 - 15 år gammelt. Den var utrolig va, hehe =)Går ikke matehjula rundt overhodet?Starter apparatet ellers? Kan være en strømkrets som er brutt? Kort som er gåent? Hva skjer når du trykkerinn knappen på pistolen? Starter gassen og alt ellers? Hva type Esab apparat er det?Prisklasse ligger det i? Jeg pleier ikke reparere Esab når de ryker. Selger de som deler, eller river ut det som er av interesse og lagrer det. -69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia. The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted February 16, 2009 Share Posted February 16, 2009 Jeg kunne også trenge hjelp med et sveiseapparat. er et Esab mig. Det mater ikke tråd i det hele tatt. Er d noe alvorlig eller er d verdt å fikse d ? Må vel være snart 10 - 15 år gammelt.Sjekk om det er kommet litt rust på matehjulet og om det er justering på dette, prøv å stramme det litt. Kan også være at trådspolen går tregt på holderen, prøv evt å smøre spoleholderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted February 20, 2009 Author Share Posted February 20, 2009 da fant vi problemet vårt. Kulde. det var rett og slett for kaldt. varmet opp sveiseapparatet med byggtørke så hjalp det med en gang Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kåre Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 hallo. vi har et gammelt Kemppi Super Kempomat sveiseapparat i verkstedet vårt. MIG 1-fas 125A (ca). bruker Mison18 på det og biltema 0.8 tråd. den siste tiden har det vært helt umulig å sveise med, virker som om det ikke er nok "guffe" i strømmen liksom. gnistrer bare mye mer enn før (ser ut som stjerneskudd omtrent) og sveisen "setter seg ikke", blir bare perler. det var en liten periode som det ble bra etter vi hadde sveiset litt med det, men nå er det like tullete hele tiden. har gått over en del store kontaktpunkter inni apparatet, samt blåst vekk en del gammel støv og drit. jordinga er også helt i orden. gassen også. det får bra nok strøm fra stikket i veggen, ny ledning her. problemet er så og si det samme hele tiden iht. strømstyrke og mating. litt bedre når alt står på full guffe, men det funker rimelig dårlig med 1mm plater.... noen som har noen peiling på hva som kan være feil? Jeg vet feilen, har et tilsvarende apparat. Den hadde akkurat samme symtomer. Feilen var 90% brudd i sveisekablen, helt fremme i pistolenden. Du må skru vekk sveisepistolen fra slangen da dukker bruddet opp. Fylt opp med kobberledningsskjøt og da fungerte apparatet perfekt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 Ikke usansynlig at det har skjedd mer her iløpet av de 3 siste årene - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted January 19, 2012 Share Posted January 19, 2012 Link to comment Share on other sites More sharing options...
xr4ti Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Ikke usansynlig at det har skjedd mer her iløpet av de 3 siste årene Kan så være men en nyttig infomasjon til senere eller for en som søker på dette emne var det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 20, 2012 Share Posted January 20, 2012 Helt klart Forresten, velkommen til den nye forumsbrukern Kåre Regner igrunn med han ikke hadde fått med seg at det var en gammel tråd før han svarte.For å få det endelige svaret så hadde det jo vært topp om OleK kommer over tråden og skriver om han hadde noe mer problemer. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now