eivi91 Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Hei! Har kjøpt meg ett IS-ratt nå, som jeg skal sette på min 92 DOHC. Hvordan går jeg frem for å bytte ratt, og hva er det jeg må passe på? Mvh.Eivind '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Ikke noe spessiele feller å gå i her...bare å vippe ut tute knappen. Bak der ligger det ett sort lokk som også må vippes ut, skru løs den store bolten i midten og napp av rattet Ikke noe spessiele feller å gå i her...bare å vippe ut tute knappen. Bak der ligger det ett sort lokk som også må vippes ut, skru løs den store bolten i midten og napp av rattet Edit: er det mk1 IS ratt du skal montere? Isåfall, der er det ikke laga til noe horn i midten da mk1 har horn der, så da må du evt legge opp en bryter el. 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 for å få på is rattet må du ta av dekselet på rattstammen og ta vekk ledningen/bryteren til tuten.. vis du ikke gjør det kommer tuten til å stå på hele tiden.. er en ledning på noen ca før det er en kontakt som du kobler fra.. fort gjort.. husk å sette hjulen rett fram før du tar av org rattet, er lettere å få på is rattet riktig da.. er utrolig irriterende å kjøre med et ratt som er satt skakt på så er det den greia til plinklyset.. det er en plast ting som sitter rundt selve stammen og har en tapp som skal passe på rattet.. denne kan være et h***** å få på plass riktig så gjør som meg å teip dr*** til ratte slik ser den greia til blinklyset ut.. http://i249.photobucket.com/albums/gg231/k...ra/DSC02737.jpg så får å få ting sammel lett teip slik Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted February 11, 2009 Author Share Posted February 11, 2009 Åja, så det er ikke horn på det? Ikke det at jeg bruker hornet da, men må vel ha horn for å komme gjennom neste EU-kontroll, eller? Må jeg bytte tilbake til gamle rattet da eller? Det er dette rattet: '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 er ikke horn på is rattet nei.. så må bytte for ue kontroll, men er fort gjort å bytte ratt da.. byttet ratt når jeg sto i kø en gang så er ikke rare jobben det bilde jeg la inn er foresten å et is rattt Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted February 11, 2009 Author Share Posted February 11, 2009 Haha. Men ledninga til hornet, den skal jeg koble ifra rattet, også er det en kobling inn under rattstammedekselet som jeg også skal koble fra? Slik at jeg har en løs ledningsbit? '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zykotec Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 (edited) Var IS ratt med fløyte i XR4ien min når jeg kjøpte den, er ikke så vanskelig å lage til. Man tar hornringen fra et ratt med fløyte, og kobler denne som vanlig, så skrur man 'jordingsringen'(metallring som sitter bakpå orginalhornpute)fast i baksiden av senterkåpen,denne er såpass myk at det funker omtrent som det skal, ikke noe problem på godkjenning. Må bare 'modifisere' litt plast med en bra tapetkniv og skru litt i gummi og borre hull til ledninger . Edited February 11, 2009 by Zykotec '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HoelRacing Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Er det noen som veit om hornet må sitte i rattet eller på siden? Eller er det lovlig med en knapp på fks dashen? Tenker på om det blir merknad på eu kontroll... 92' Ford Sierra Cosworth 4x4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
escrot Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Er det noen som veit om hornet må sitte i rattet eller på siden? Eller er det lovlig med en knapp på fks dashen? Tenker på om det blir merknad på eu kontroll... hadde en peugeot 309 en gang... der var det tute der man f.eks har vindusspylerknappen på mk3 mondeo...altså slik at man klemmer inn tuppen på høyre ratthendel, så da regner jeg med at man ikke trenger ha tuta i rattet?? - 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Haha. Men ledninga til hornet, den skal jeg koble ifra rattet, også er det en kobling inn under rattstammedekselet som jeg også skal koble fra? Slik at jeg har en løs ledningsbit? ja, er en ledningsstomp på ca 10cm.. du ser det med en gang når ting er demontert.. Er det noen som veit om hornet må sitte i rattet eller på siden? Eller er det lovlig med en knapp på fks dashen? Tenker på om det blir merknad på eu kontroll... mk1 is har tuten på venstre siden slik som escrot forklarer hadde på sin peugeot.. så burde ikke være noe problem i sette inn en vanelig bryter, men bt har sikkert noen mongo regler for dette å Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-joar Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 jeg fikk beskjed om å legge opp bryter når jeg var på eu.godkjenning, da jeg glemte at jeg ikke hadde tute på nye rattet. bare å sette inn en liten trykk bryter det da. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 tull å vas.. trenger ikke fløyte på eu kontroll.. der bare 1'r feil d at den ikke virker Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 Hmm. Du veit at selv ener feiler skal fikses før eventuell etterkontroll. Selv om det ikke praktiseres på den måten av mange verksteder. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted February 15, 2009 Share Posted February 15, 2009 stemme d ja.. Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted February 21, 2009 Author Share Posted February 21, 2009 Hei! Monterte rattet på tirsdag. Er det mulig at jeg har montert rattet ca. 1 cm skjevt? Eller er det da bare eventuelle skjevheter i forstilling som gjør at jeg må holde det bittelitt skakt for å kjøre rett frem? Altså det jeg lurer på er om rattet går på en "sekskant" eller noe lignende, slik at å ha montert det så lite skjevt ikke var mulig. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
dohcboy Posted February 23, 2009 Share Posted February 23, 2009 ja rattet går på en 6 kant. hadde ikke giddi å brydd meg om så lita skjeivhet.. men skal du ha d helt rett ville jeg ha tatt en hjulstillings kontroll å justert spissinga Merkur XR4TI85 Sierra xr4x4 2.8i06 Focus ST89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now