Jump to content

Bytte av ratt


eivi91

Recommended Posts

Hei!

 

Har kjøpt meg ett IS-ratt nå, som jeg skal sette på min 92 DOHC. Hvordan går jeg frem for å bytte ratt, og hva er det jeg må passe på?

 

Mvh.

Eivind

'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe spessiele feller å gå i her...bare å vippe ut tute knappen. Bak der ligger det ett sort lokk som også må vippes ut, skru løs den store bolten i midten og napp av rattet :)

 

Ikke noe spessiele feller å gå i her...bare å vippe ut tute knappen. Bak der ligger det ett sort lokk som også må vippes ut, skru løs den store bolten i midten og napp av rattet :)

 

Edit: er det mk1 IS ratt du skal montere? Isåfall, der er det ikke laga til noe horn i midten da mk1 har horn der, så da må du evt legge opp en bryter el.

92' Ford Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

for å få på is rattet må du ta av dekselet på rattstammen og ta vekk ledningen/bryteren til tuten.. vis du ikke gjør det kommer tuten til å stå på hele tiden.. er en ledning på noen ca før det er en kontakt som du kobler fra.. fort gjort.. husk å sette hjulen rett fram før du tar av org rattet, er lettere å få på is rattet riktig da.. er utrolig irriterende å kjøre med et ratt som er satt skakt på :ph34r: så er det den greia til plinklyset.. det er en plast ting som sitter rundt selve stammen og har en tapp som skal passe på rattet.. denne kan være et h***** å få på plass riktig så gjør som meg å teip dr*** til ratte ;)

 

slik ser den greia til blinklyset ut.. http://i249.photobucket.com/albums/gg231/k...ra/DSC02737.jpg

 

så får å få ting sammel lett teip slik :P

DSC02736.jpg

Link to comment
Share on other sites

Åja, så det er ikke horn på det?

 

Ikke det at jeg bruker hornet da, men må vel ha horn for å komme gjennom neste EU-kontroll, eller? Må jeg bytte tilbake til gamle rattet da eller? :P

 

Det er dette rattet:

post-6348-1234367675_thumb.jpg

'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Haha. :P

 

Men ledninga til hornet, den skal jeg koble ifra rattet, også er det en kobling inn under rattstammedekselet som jeg også skal koble fra? Slik at jeg har en løs ledningsbit? :P

'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Var IS ratt med fløyte i XR4ien min når jeg kjøpte den, er ikke så vanskelig å lage til. Man tar hornringen fra et ratt med fløyte, og kobler denne som vanlig, så skrur man 'jordingsringen'(metallring som sitter bakpå orginalhornpute)fast i baksiden av senterkåpen,denne er såpass myk at det funker omtrent som det skal, ikke noe problem på godkjenning. Må bare 'modifisere' litt plast med en bra tapetkniv og skru litt i gummi og borre hull til ledninger .

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som veit om hornet må sitte i rattet eller på siden? Eller er det lovlig med en knapp på fks dashen? Tenker på om det blir merknad på eu kontroll...

 

hadde en peugeot 309 en gang... der var det tute der man f.eks har vindusspylerknappen på mk3 mondeo...

altså slik at man klemmer inn tuppen på høyre ratthendel, så da regner jeg med at man ikke trenger ha tuta i rattet??

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Haha. :P

 

Men ledninga til hornet, den skal jeg koble ifra rattet, også er det en kobling inn under rattstammedekselet som jeg også skal koble fra? Slik at jeg har en løs ledningsbit? :P

 

ja, er en ledningsstomp på ca 10cm.. du ser det med en gang når ting er demontert..

 

Er det noen som veit om hornet må sitte i rattet eller på siden? Eller er det lovlig med en knapp på fks dashen? Tenker på om det blir merknad på eu kontroll...

 

mk1 is har tuten på venstre siden slik som escrot forklarer hadde på sin peugeot.. så burde ikke være noe problem i sette inn en vanelig bryter, men bt har sikkert noen mongo regler for dette å :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Du veit at selv ener feiler skal fikses før eventuell etterkontroll. Selv om det ikke praktiseres på den måten av mange verksteder.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Monterte rattet på tirsdag. ;)

 

Er det mulig at jeg har montert rattet ca. 1 cm skjevt? Eller er det da bare eventuelle skjevheter i forstilling som gjør at jeg må holde det bittelitt skakt for å kjøre rett frem?

 

Altså det jeg lurer på er om rattet går på en "sekskant" eller noe lignende, slik at å ha montert det så lite skjevt ikke var mulig.

'13 Subaru Forester 2.0i
'09 Subaru Legacy Outback 2.0D
x - '86 Sierra 2.0i S
x - '08 Fiesta ST150
x - '92 Sierra DOHC

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...