Jump to content

IST - Bunn til Topp! :)


OleHenrik90

Recommended Posts

Trenger litt hjelp med detta, da jeg fortsatt ikke har funnet ut heeelt hva jeg skal bruke til turboprosjekt.

 

Har jo bestemt meg å ta utgangspunk i en IS motor. Hva bør skiftes for å gjøre den mer holdbar? =)

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kjøp cosworth stempler , råder og oljepumpe med underspyling. Nye lager. Da har du ein bra bunn.

Kjøp også en toppakning til cosworth gr.A.

Videre kommer det an på hvor mye penger du vil bruke og hvor mange hk du satser på.

 

ca 200-250hk er vel målet. ikke noe ekstremt. bare en morro-motor

Kjøpe nye eller brukte stempler, råder og brukt oljepumpe?

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

Råder og stempler selges vel av en her for 2500kr hvis jeg ikke husker feil. Oljepumpe kjøper du ny, men kjøp en orginal en. Ikke disse highpressure pumpene

 

Noen forslag til hvor jeg kan kjøpe dette fra? =) Oljepumpa altså. Er den originale med underspyling?

Edited by OleHenrik90

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hos Ford?

 

Liksom dra til Ford og høre med de? =P Eller går det ann å bestille fra nettet?

Hva sier jeg da? :P at jeg trenger en oljepumpe med underspyling til cosworth? :P

Tenker nå at dere syns jeg burde holde meg unna motor siden jeg spør så mye, men greia er at detta er mitt første motorprosjekt så jeg vil helst ha informasjonen i orden :)

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

hva skal dere med cossi råder og stempler

 

jeg hadde kjøpt meg sprut

 

stor cooler

 

og kjøpt en turbo som var til 100 hk mer enn du skal ha

 

550 cc dyser

 

hva er galt med den orginal olje pumpa??

lykke til

Edited by BM-RACING

Bondemekk Racing

Ford Sierra isturbo

 

42107972_838924079641484_259040644536729

Link to comment
Share on other sites

Cossie råder tåler med turtall enn IS råder da. Men motorstyring er veldig viktig ja.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hva skal dere med cossi råder og stempler

 

jeg hadde kjøpt meg sprut

 

stor cooler

 

og kjøpt en turbo som var til 100 hk mer enn du skal ha

 

550 cc dyser

 

hva er galt med den orginal olje pumpa??

lykke til

 

Sprut? - Noen anbefalninger?

 

Stor cooler = ok

 

Anbefalt turbo = ?

Garret T3 Fra Saab 9000 Turbo f.eks?

 

550cc Dyser selges hvor?

 

Få lærer uten å spørre og grave vet du

Råder og stempler får du tak i her inne, oljepumpe selger de sannsynligvis på facemotorsport.no eller burton.com(engelsk). Lager får du kjøpt om du kontaker disse: http://www.motorverksted.no/

Hehe :P ja det er sant =) Takk for alle tips =)

Edited by OleHenrik90

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

 

kC0Og.jpg

Link to comment
Share on other sites

regner med at din bil er bruksbil. og hvis du skal kjøre på blyfri 98/99 oktan bensin. så er det fordel med oljepumpe med underspyling pga. ekstra kjøling for stempla. cossie råder og stempler er fine greier som tåler mye hk(noen mener ca.500hk,men det er på ca.6000 rpm).

 

veivlager,rådelager,oljepumpe,stempel ringer osv får du kjøpt på f.eks. REKO i ski og Sarpsborg motor som også selger dette her.

 

når det gjelder turbo. kjøp deg en t3 turbo med eksos hus med A/R ,63. du får tidligere ladetrykk med dette framfor en med a/r ,48 på en ohc.

den saab 9000turbo`n har t25 flens og ikke t3-flens.

 

men å for å få 200-250hk. så trenger du i grunn datasprut,stor intercooler,turbo og store nok bensin dyser. org. topp pakning holder den med 12.9 bolter som topplokk bolter og bedre clutch. Dette med cossie råder og stempler og underspyling osv. er ikke nødvendig for å hente ut dine hk, greier fint å kjøre lenge på org. motor så lenge du har riktig tenning og riktig blandings forhold av luft og bensin.

Link to comment
Share on other sites

Holder på med isturbo jeg å.

 

blir å kjøre følgende

 

bly/bronsje lager i bunn

cossie stempler\råder

gpa toppakning

LM-1 Wideband

4 stk org cossie dyser

2stk tilleggsdyse

Esc cosworth bensinpumpe

Mf2 mapfueler

t3 fra 4x4 cosworth

IC fra 4x4 cosworth

Hjemmesnekra grenrør og eksos.

Gpa coil.

ARP eller 12.9 bolter i topp.

Også skal jeg prøve meg på porting av toppen, har laget skisser osv så blir vel bra.

 

Med mf2'en og tillegsdyser må jeg da kunne klare å holde AFR på et fint nivå? uten datasprut. (Litt for dyrt akkurat nå!)

 

Kanskje Megaquirt med etterhvert.

 

Tenker litt på underspyling jeg å. Men da må vel blokka til maskinering?

Edited by rubenl
Link to comment
Share on other sites

Holder på med isturbo jeg å.

 

blir å kjøre følgende

 

bly/bronsje lager i bunn

cossie stempler\råder

gpa toppakning

LM-1 Wideband

4 stk org cossie dyser

2stk tilleggsdyse

Esc cosworth bensinpumpe

Mf2 mapfueler

t3 fra 4x4 cosworth

IC fra 4x4 cosworth

Hjemmesnekra grenrør og eksos.

Gpa coil.

ARP eller 12.9 bolter i topp.

Også skal jeg prøve meg på porting av toppen, har laget skisser osv så blir vel bra.

 

Med mf2'en og tillegsdyser må jeg da kunne klare å holde AFR på et fint nivå? uten datasprut. (Litt for dyrt akkurat nå!)

 

Kanskje Megaquirt med etterhvert.

 

Tenker litt på underspyling jeg å. Men da må vel blokka til maskinering?

Husk bare att cossie dyser gjerne er lavohms. Brukes de direkte med IS motorstyring vil dysedriverne brennes etter hvert og dysene bli overopphetet. Men bruker du formotstand bør det gå bra ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ohc er høyomhs, på lik linje med dohc. Ca samme størrelse på ohc og dphc dysene også, vist de ikke er lik?

Lavomhs er typisk 2-4 omg og høyomh rundt 12-15 og oppover. Måler man er det vanskelig å ta feil. Tror S2 dysene mine var 16 eller 17 omh, og de er høyomhs, på lik linje med orginale IS dyser.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...