OleHenrik90 Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Trenger litt hjelp med detta, da jeg fortsatt ikke har funnet ut heeelt hva jeg skal bruke til turboprosjekt. Har jo bestemt meg å ta utgangspunk i en IS motor. Hva bør skiftes for å gjøre den mer holdbar? =) Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbodohc Posted February 4, 2009 Share Posted February 4, 2009 Kjøp cosworth stempler , råder og oljepumpe med underspyling. Nye lager. Da har du ein bra bunn.Kjøp også en toppakning til cosworth gr.A.Videre kommer det an på hvor mye penger du vil bruke og hvor mange hk du satser på. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted February 6, 2009 Author Share Posted February 6, 2009 Kjøp cosworth stempler , råder og oljepumpe med underspyling. Nye lager. Da har du ein bra bunn.Kjøp også en toppakning til cosworth gr.A.Videre kommer det an på hvor mye penger du vil bruke og hvor mange hk du satser på. ca 200-250hk er vel målet. ikke noe ekstremt. bare en morro-motorKjøpe nye eller brukte stempler, råder og brukt oljepumpe? Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 Råder og stempler selges vel av en her for 2500kr hvis jeg ikke husker feil. Oljepumpe kjøper du ny, men kjøp en orginal en. Ikke disse highpressure pumpene Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted February 6, 2009 Author Share Posted February 6, 2009 (edited) Råder og stempler selges vel av en her for 2500kr hvis jeg ikke husker feil. Oljepumpe kjøper du ny, men kjøp en orginal en. Ikke disse highpressure pumpene Noen forslag til hvor jeg kan kjøpe dette fra? =) Oljepumpa altså. Er den originale med underspyling? Edited February 6, 2009 by OleHenrik90 Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 (edited) Hos Ford? Edited February 6, 2009 by etakle Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted February 6, 2009 Author Share Posted February 6, 2009 Hos Ford? Liksom dra til Ford og høre med de? =P Eller går det ann å bestille fra nettet?Hva sier jeg da? at jeg trenger en oljepumpe med underspyling til cosworth? Tenker nå at dere syns jeg burde holde meg unna motor siden jeg spør så mye, men greia er at detta er mitt første motorprosjekt så jeg vil helst ha informasjonen i orden Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
carfreak Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 (edited) Få lærer uten å spørre og grave vet du Råder og stempler får du tak i her inne, oljepumpe selger de sannsynligvis på facemotorsport.no eller burton.com(engelsk). Lager får du kjøpt om du kontaker disse: http://www.motorverksted.no/ Lykke til! Edited February 6, 2009 by carfreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
BM-RACING Posted February 6, 2009 Share Posted February 6, 2009 (edited) hva skal dere med cossi råder og stempler jeg hadde kjøpt meg sprut stor cooler og kjøpt en turbo som var til 100 hk mer enn du skal ha 550 cc dyser hva er galt med den orginal olje pumpa??lykke til Edited February 6, 2009 by BM-RACING Bondemekk Racing Ford Sierra isturbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 7, 2009 Share Posted February 7, 2009 Cossie råder tåler med turtall enn IS råder da. Men motorstyring er veldig viktig ja. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted February 7, 2009 Author Share Posted February 7, 2009 (edited) hva skal dere med cossi råder og stempler jeg hadde kjøpt meg sprut stor cooler og kjøpt en turbo som var til 100 hk mer enn du skal ha 550 cc dyser hva er galt med den orginal olje pumpa??lykke til Sprut? - Noen anbefalninger? Stor cooler = ok Anbefalt turbo = ?Garret T3 Fra Saab 9000 Turbo f.eks? 550cc Dyser selges hvor? Få lærer uten å spørre og grave vet du Råder og stempler får du tak i her inne, oljepumpe selger de sannsynligvis på facemotorsport.no eller burton.com(engelsk). Lager får du kjøpt om du kontaker disse: http://www.motorverksted.no/Hehe ja det er sant =) Takk for alle tips =) Edited February 7, 2009 by OleHenrik90 Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsMuffe Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 regner med at din bil er bruksbil. og hvis du skal kjøre på blyfri 98/99 oktan bensin. så er det fordel med oljepumpe med underspyling pga. ekstra kjøling for stempla. cossie råder og stempler er fine greier som tåler mye hk(noen mener ca.500hk,men det er på ca.6000 rpm). veivlager,rådelager,oljepumpe,stempel ringer osv får du kjøpt på f.eks. REKO i ski og Sarpsborg motor som også selger dette her. når det gjelder turbo. kjøp deg en t3 turbo med eksos hus med A/R ,63. du får tidligere ladetrykk med dette framfor en med a/r ,48 på en ohc.den saab 9000turbo`n har t25 flens og ikke t3-flens. men å for å få 200-250hk. så trenger du i grunn datasprut,stor intercooler,turbo og store nok bensin dyser. org. topp pakning holder den med 12.9 bolter som topplokk bolter og bedre clutch. Dette med cossie råder og stempler og underspyling osv. er ikke nødvendig for å hente ut dine hk, greier fint å kjøre lenge på org. motor så lenge du har riktig tenning og riktig blandings forhold av luft og bensin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
turbodohc Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Om målet er 200-250hk nå, så blir målet gjerne 300-350 hk etter kort tid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 Om målet er 200-250hk nå, så blir målet gjerne 300-350 hk etter kort tid. Du sier noe der =p Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubenl Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 (edited) Holder på med isturbo jeg å. blir å kjøre følgende bly/bronsje lager i bunncossie stempler\rådergpa toppakningLM-1 Wideband4 stk org cossie dyser2stk tilleggsdyseEsc cosworth bensinpumpeMf2 mapfuelert3 fra 4x4 cosworthIC fra 4x4 cosworthHjemmesnekra grenrør og eksos.Gpa coil.ARP eller 12.9 bolter i topp.Også skal jeg prøve meg på porting av toppen, har laget skisser osv så blir vel bra. Med mf2'en og tillegsdyser må jeg da kunne klare å holde AFR på et fint nivå? uten datasprut. (Litt for dyrt akkurat nå!) Kanskje Megaquirt med etterhvert. Tenker litt på underspyling jeg å. Men da må vel blokka til maskinering? Edited February 12, 2009 by rubenl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Holder på med isturbo jeg å. blir å kjøre følgende bly/bronsje lager i bunncossie stempler\rådergpa toppakningLM-1 Wideband4 stk org cossie dyser2stk tilleggsdyseEsc cosworth bensinpumpeMf2 mapfuelert3 fra 4x4 cosworthIC fra 4x4 cosworthHjemmesnekra grenrør og eksos.Gpa coil.ARP eller 12.9 bolter i topp.Også skal jeg prøve meg på porting av toppen, har laget skisser osv så blir vel bra. Med mf2'en og tillegsdyser må jeg da kunne klare å holde AFR på et fint nivå? uten datasprut. (Litt for dyrt akkurat nå!) Kanskje Megaquirt med etterhvert. Tenker litt på underspyling jeg å. Men da må vel blokka til maskinering?Husk bare att cossie dyser gjerne er lavohms. Brukes de direkte med IS motorstyring vil dysedriverne brennes etter hvert og dysene bli overopphetet. Men bruker du formotstand bør det gå bra - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubenl Posted February 12, 2009 Share Posted February 12, 2009 Er ikke ohc lav ohm da? Dohc er høy ohm. Cossie er lav ohm. Eller er det et par ohm's forskjell fra cossie til ohc? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted February 14, 2009 Share Posted February 14, 2009 Ohc er høyomhs, på lik linje med dohc. Ca samme størrelse på ohc og dphc dysene også, vist de ikke er lik?Lavomhs er typisk 2-4 omg og høyomh rundt 12-15 og oppover. Måler man er det vanskelig å ta feil. Tror S2 dysene mine var 16 eller 17 omh, og de er høyomhs, på lik linje med orginale IS dyser. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now