Jump to content

godkjent skjøtt cosworth


turbodude

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er karroseribytte og det er jo greit egentlig. Da må bilen du har være totalvrak og du kan da søke biltilsynet om karosseribytte. Kravet er da at du må bruke for og bakstilling og drivverk. Det er vel også muligens krav om at bilen du ønsker oppbygd er sjelden så man ikke kan skaffe tilsvarende på normal måte.

 

 

Ved karroseribytte stilles ingen andre krav enn at jobben må utføres av kyndig oppretter. Ikke privatperson, men firma med godkjent ansvarsrett. Blir samme opplegget som oppretting og kjøp fra viking etc.

Etter utført arbeid skal bilen inn til kontroll hvor skjøter inspiseres visuelt.

 

Lættis å lese alt dette tompreiket med "svake karosserier pga sveising" etc.

Om skjøtene er korrekt utført vil dette ikke avvike fra original kvalitet i det hele tatt. Det er ikke snakk om slitestål eller støpegods her. Strukturen i materialet vil ikke forandre seg om jobben blir utført korrekt. (Korrekt vil si forvarming, punktsveising, hyppig veksling av sveise område, og noen ganger oppvarming i ettertid for å slippe ut spenninger i stålet.

Om ikke dette blir gjort, vil du kunne måle/se forskjeller i former og høyder.

Det er heller ingen som hiver biler i bandsaga og kapper dem tvert i to. Det er såpass mye saksing i kutt i gulv kontra tak/stolper at dette heller ikke vil spille inn.

Om den blir skjøta i "original skjøter" eller whatever spiller ingen rolle.

 

Kontroller bare at plateskjøtene ikke sakser. Sakser de, er de svekka. (normalt innenfor en tolleranse av 5-10% x godstykkelse)

 

Dette her med top gear og test...vel, vi har vel alle sett hva top gear er god for når det kommer til sånn type arbeid. De er vel ikke helt kompatible til å sørge for at dette blir gjort forsvarlig.

 

 

Kollisjons skada bil vil igjen ha disse defektene, eller svakhetene. Der er stålet svekka.

 

JHS:

 

Jeg har hørt fra flere hold om folk som driver med skjøting i england. Sikker på at det ikke er lov?

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt fra flere hold om folk som driver med skjøting i england. Sikker på at det ikke er lov?

Har aldri hørt noe annet enn at det ikke er lov. Men skal ikke si noe 100% sikkert da jeg ikke kan den Engelske lov utenat...;)

Link to comment
Share on other sites

Er en veldig opptatt av sikkerhet, er neppe en gammel sierra rette plassen å oppholde seg uansett..

 

Det har du rett i, Sapphy! :lol:

 

Problemet med skjøting er jo alt styret man får med å sjekke ditt og datt. Er den ikke skjøta, eller hatt skader, da kan du bare uroe deg for rust.

Men er den skjøta, har hatt skader OG har rust.. Da begynner det å komme seg :D

Link to comment
Share on other sites

i england bygger dem jo om focuser og alt mulig med komplett sierra bunnplate, og det blir godkjennt. så noe må da være lov der borte :)

 

Turbodude: så pen ut den bilen :) 90k er vel heller ingen upris.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Lættis å lese alt dette tompreiket med "svake karosserier pga sveising" etc.

Om skjøtene er korrekt utført vil dette ikke avvike fra original kvalitet i det hele tatt. Det er ikke snakk om slitestål eller støpegods her. Strukturen i materialet vil ikke forandre seg om jobben blir utført korrekt. (Korrekt vil si forvarming, punktsveising, hyppig veksling av sveise område, og noen ganger oppvarming i ettertid for å slippe ut spenninger i stålet.

Om ikke dette blir gjort, vil du kunne måle/se forskjeller i former og høyder.

Det er heller ingen som hiver biler i bandsaga og kapper dem tvert i to. Det er såpass mye saksing i kutt i gulv kontra tak/stolper at dette heller ikke vil spille inn.

Om den blir skjøta i "original skjøter" eller whatever spiller ingen rolle.

 

dette som er tom prat, slikt tar man seg ikke tid til på et verksted eller privat

kansje med et unntak av en oppretter som lage bil til seg selv (derav de 1 av 100 for eks ) .

At du påstår at en slik skjøting kan gjøres på hvilken som helst måte uten at det svekke styrken på bilen vise at du ikke har peiling .

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Vel, verksted som ikke gjør jobben slik den skal neglisjerer sitt ansvar og skulle ikke hatt noe med denne type arbeid å gjøre.

En oppretter skal vel i utgangspunktet ikke ha lov til å gjøre en slik jobb selv.

 

Jeg skriver ikke at en slik skjøt kan gjøres på hvilken som helst måte. Du kan gjerne få lov til å lese innlegget mitt en gang til, i ett litt saktere tempo.

Men du skal pokker meg vite lite om både sveis og stål for å klure det såpass til at du svekker bære evne i karosseriet.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Vel, verksted som ikke gjør jobben slik den skal neglisjerer sitt ansvar og skulle ikke hatt noe med denne type arbeid å gjøre.

En oppretter skal vel i utgangspunktet ikke ha lov til å gjøre en slik jobb selv.

 

Jeg skriver ikke at en slik skjøt kan gjøres på hvilken som helst måte. Du kan gjerne få lov til å lese innlegget mitt en gang til, i ett litt saktere tempo.

Men du skal pokker meg vite lite om både sveis og stål for å klure det såpass til at du svekker bære evne i karosseriet.

 

2 biler side om side med samme farge,. lik hk i motor kun en forskjell , den ene er skjøta den andre er org

hvilken kjøpe du ? den skjøta ligge 10000 lavere i pris .

JEG tenker du og mange andre kjøre hjem i org bilen men i følge innlegget ditt er dette grunnløst .

Hvor og hvem som skjøtet bilen får man sjelden greie på men i følge deg ikke av betydning .

Hvor mange gjentatte ganger blir verksteder generelt tatt for fusk ?

Hele tiden blir det gjort dårlige jobber ,men problemet er jo at kunden ikke har kompetanse eller evne til å oppdage dette ,dermed fritt fram for verksted og evt andre aktører til slett utført jobb .

Tviler på at noen av dere hadde kjøpt en skjøta bil uten å fått den svine billig .

DERMED er det useriøst å hevde at dette er bra greier hvis dere faktisk ikke har hatt en slik bil engang .

I en evt uheldig ulykke vil et slik karosseri faktisk kunne dele seg mye fortere enn et org et .

Stort sett alle tilfeller vil sveisen svekke metallet som ligger helt intil pga spenninger vridninger osv

I mange tilfeller er jo sveisen slipt så mye at man har slipt ned tykkelsen til metallet rundt .

Sier ikke at det er umulig å få ok bil men mange ting som kan bli feil underveis .

Skal man kjøpe en slik bil bør den ligge kraftig under i pris og man må være forberedt på overaskelser ........

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Poenget jeg skal frem til er at en skjøta bil ikke trenger å være spagetti, som flere andre vil frem til. Dette kan være like godt som originalen. Å "ferske" slurve arbeid er meget mulig, og jeg er temmelig sikker på at slurv vil vise seg igjen andre plasser når det kommer til oppbygginga av bilen.

De fleste biler som blir skjøta er somregel biler med en høy økonomisk eller historisk verdi, og dette blir veldig ofte kjøpt av kjennere, som da også skrur mye selv fordi de bryr seg om den bilen de kjøper. De fleste som gjør dette, mener jeg og påstå at sitter inne med nok gangsyn til å kunne se over arbeidet som er utført, og derfra bedømme kvaliteten, eller mangel på sådan.

 

Når det kommer til den praktiske utførelsen som du nevner:

 

-At en bil deler seg fortere fordi den er skjøtt er ikke tilfelle. Den vil det om arbeidet er utført av uengasjerte sjeler eller hobbymekanikere. En skjøt er ikke en svakhet.

-Den spenningen, eller vridningen som du nevner, er det relativt lett å fjerne, og forebyggende løsninger for dette inngår også i læra til de som driver med dette faget. Nå skal det også nevnes at det i mange karosserier er betydelige spenninger ute å går fra fabrikks side.

-En sveis skal helst ikke slipes ned helt for å beholde styrke, og om en i værste fall sliper ned stålet rundt i samme slengen, så burde det ringe ei bjelle som påminner en om at en faktisk ikke kan det en driver på med.

 

 

I det hele så koker vel alt ned til at... det er ikke nødvendigvis dårlig å kjøpe en skjøta bil, men det som er det værste er at biltilsynet ikke gjennomfører de tiltak som er nødvendige for å opprettholde kvaliteten på så arbeid.

Kanskje krava skulle vært annerledes? Kanskje skjøta bil skulle vært inne til kontroll før lakkering/priming for å ha visuell kontroll på skjøter? Kanskje de skulle kursa en mann på røntgen, og hatt diagrammer som skulle forklare hvor bilen skal skjøtes, og føre etterkontroll på dette med røntgen for å forsikre kvaliteten.

Dette hører vel strengt tatt til i annen diskusjon, men jeg synes likevel det er tøv å kalle en skjøta bil for trash som utgangspunkt.

 

Klart det er en problematikk når det kommer til dette med slurvete verksteder, men det er ikke grunnlag for å smørje alt under samme drittarbeidet fordet. Det er mange som utfører dette på profesjonellt stadie. Mange lever av det, og mange legger sjela si i arbeidet.

Ta med deg en liten rettholt, eller en tolk, og gjerne skyvelære når du ser på en slik bil.. Så kan du få ett inntrykk av differanser og utførelse.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Poenget jeg skal frem til er at en skjøta bil ikke trenger å være spagetti, som flere andre vil frem til. Dette kan være like godt som originalen. Å "ferske" slurve arbeid er meget mulig, og jeg er temmelig sikker på at slurv vil vise seg igjen andre plasser når det kommer til oppbygginga av bilen.

De fleste biler som blir skjøta er somregel biler med en høy økonomisk eller historisk verdi, og dette blir veldig ofte kjøpt av kjennere, som da også skrur mye selv fordi de bryr seg om den bilen de kjøper. De fleste som gjør dette, mener jeg og påstå at sitter inne med nok gangsyn til å kunne se over arbeidet som er utført, og derfra bedømme kvaliteten, eller mangel på sådan.

 

Når det kommer til den praktiske utførelsen som du nevner:

 

-At en bil deler seg fortere fordi den er skjøtt er ikke tilfelle. Den vil det om arbeidet er utført av uengasjerte sjeler eller hobbymekanikere. En skjøt er ikke en svakhet.

-Den spenningen, eller vridningen som du nevner, er det relativt lett å fjerne, og forebyggende løsninger for dette inngår også i læra til de som driver med dette faget. Nå skal det også nevnes at det i mange karosserier er betydelige spenninger ute å går fra fabrikks side.

-En sveis skal helst ikke slipes ned helt for å beholde styrke, og om en i værste fall sliper ned stålet rundt i samme slengen, så burde det ringe ei bjelle som påminner en om at en faktisk ikke kan det en driver på med.

 

 

I det hele så koker vel alt ned til at... det er ikke nødvendigvis dårlig å kjøpe en skjøta bil, men det som er det værste er at biltilsynet ikke gjennomfører de tiltak som er nødvendige for å opprettholde kvaliteten på så arbeid.

Kanskje krava skulle vært annerledes? Kanskje skjøta bil skulle vært inne til kontroll før lakkering/priming for å ha visuell kontroll på skjøter? Kanskje de skulle kursa en mann på røntgen, og hatt diagrammer som skulle forklare hvor bilen skal skjøtes, og føre etterkontroll på dette med røntgen for å forsikre kvaliteten.

Dette hører vel strengt tatt til i annen diskusjon, men jeg synes likevel det er tøv å kalle en skjøta bil for trash som utgangspunkt.

 

Klart det er en problematikk når det kommer til dette med slurvete verksteder, men det er ikke grunnlag for å smørje alt under samme drittarbeidet fordet. Det er mange som utfører dette på profesjonellt stadie. Mange lever av det, og mange legger sjela si i arbeidet.

Ta med deg en liten rettholt, eller en tolk, og gjerne skyvelære når du ser på en slik bil.. Så kan du få ett inntrykk av differanser og utførelse.

 

Enig i at kravdelen er for dårlig .BRA for deg å ha den tiltro til jobbene som blir gjort ,

jeg har sett for mye til å ha det . sånn er det .

Den dagen du faktisk kjøpe en slik bil selv skal jeg tro på argumentene dine er oppriktig ment :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tiltro til alt som blir gjort, men det er lett å fake det som er rævva.

Og nå har jeg selv hatt skjøta biler. Var veldig populært før dette ved importering og ombygging (i den tida jeg tok lappen, og litt i forkant). I ettertid dabba dette noe av fordi det var relativt lite kontroll da.

Har selv vært med å skjøta biler også, og har også 2 fagbrev som går innen stål/plate/konstruering, så påstandene kommer fra en plass.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tiltro til alt som blir gjort, men det er lett å fake det som er rævva.

Og nå har jeg selv hatt skjøta biler. Var veldig populært før dette ved importering og ombygging (i den tida jeg tok lappen, og litt i forkant). I ettertid dabba dette noe av fordi det var relativt lite kontroll da.

Har selv vært med å skjøta biler også, og har også 2 fagbrev som går innen stål/plate/konstruering, så påstandene kommer fra en plass.

 

he he sikkert flere som har skjøta biler tror du ikke B)

men jeg gidde ikke reklamere for at slike biler er like gode, for det er svært sjelden det stemmer med virkeligheten .

Når alt komme til stykke er det svært få som har kunnskapene og erfaringen til og oppdage feil og mangler som for en fagmann kan være lette å se .

tror fremdeles ikke du går ut å kjøpe deg en skjøta bil hvis du kan velge en annen

har jeg rett ? ?????

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Vel, din erfaring får du stå ved, men det er lite som støtter den.

Om jeg finner en som er gjort bra arbeid på ser jeg ingen bakdel ved det. Du trenger ikke veldig mye øye for å se det.

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Vel, din erfaring får du stå ved, men det er lite som støtter den.

Om jeg finner en som er gjort bra arbeid på ser jeg ingen bakdel ved det. Du trenger ikke veldig mye øye for å se det.

 

 

Du har jo ikke noe mer som støtte det du sier så det faller vel på sin egen urimelighet .

syns fremdeles du prater svada men du om det B)

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Med tida vil man lære Johan ;)

-69 Cortina, -91 Sierra xr4x4, -87 Escort RS Turbo s2, -91 Sierra p100, -02 Mondeo ghia.

 

The original plan: "Just make it look pretty, that way the users won't notice the utter lack of functionality."
Again, life was much easier when Apple and Blackberry were just fruits.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...