Laukenmk2 Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Hei!Jeg lurte på hva som er symptomene ved defekt,dårlig eller feiljustert tps sensor.Noen med erfaringer?Og hvordan justeres disse? Takker for hjelp
Helge Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Hei!Jeg lurte på hva som er symptomene ved defekt,dårlig eller feiljustert tps sensor.Noen med erfaringer?Og hvordan justeres disse? Takker for hjelp Høy CO på tomgang kan være et symptom. ALDRI juster tps sensor!!! Da gå det til hevlete... WOLF!!!
Escort RST WRC Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Ikke viss man justerer den riktig.Den skal ha en viss motstand på full gass, og på lukket spjeld.Og motsatt mellom pinnene.Ligger info om dette i verkstedhåndboka.Men en måte å kontrollere den på er å måle motstanden i den når man gradvis åpner spjeldet fysisk.Den skal forandres gradvis sammen med åpning av spjeld, ingen punkt uten motstand etc. Men hvorfor tror du at du har defekt tps? Lettere å hjelpe viss man vet det Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Helge Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Ikke viss man justerer den riktig.Den skal ha en viss motstand på full gass, og på lukket spjeld.Og motsatt mellom pinnene.Ligger info om dette i verkstedhåndboka.Men en måte å kontrollere den på er å måle motstanden i den når man gradvis åpner spjeldet fysisk.Den skal forandres gradvis sammen med åpning av spjeld, ingen punkt uten motstand etc. Men hvorfor tror du at du har defekt tps? Lettere å hjelpe viss man vet det Det skal MYE til for å gjøre dette riktig! Tps tuning er ikke for garasjemekkere... WOLF!!!
a.nilsen Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 Hvorfor skal det være noe problem om man har data verdien på max/min og ett godt multimeter?Ser ikke helt når du må være ingeniør for å klare det.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Escort RST WRC Posted January 27, 2009 Posted January 27, 2009 (edited) Det skal MYE til for å gjøre dette riktig! Tps tuning er ikke for garasjemekkere... Man trenger basic elektrokunnskap og en liten del sunn fornuft Er enkelt og greit, utføre målinger og justere til man har riktige verdier Edited January 27, 2009 by Escort RST WRC Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Laukenmk2 Posted January 28, 2009 Author Posted January 28, 2009 Kan man ikke stille den inn ved at man hører et "klikk", der den skal være når motoren ikke er igang? Slik er det på min m3 e30.Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg vil være sikker på at den virker som den skal, og jeg ikke har justert noe på den, og vet ikke om den står riktig. Motoren datt ned på turtall når jeg "lea" på ledingen til kontakta, vitner om dårlig kontakt. Men kan ikke finne no dårlig kontakt der på ledningene. Når jeg tok av kontakta,skjedde det lite, men når jeg satte den på igjen så stoppa motoren. Dette var da med motoren igang på tomgang.
Tore_TJ Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 Anbefaler at du får hjelp til å måle mens noen rikler på ledningene kanskje. ihvertfall se at du har riktige verdier på stengt og åpent spjeld.
grcossie Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 Det er ingen kunst å justere inn en tps, her er dataene man bruker. Jeg justerte min etter secs monitor, som er genial til det bruket ogsåhttp://www.siipicossu.com/manuaaleja/Sierr...osis%20Info.pdf
Helge Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 (edited) Lykke til!!! Selv svært kompetente "mekanikere" bommer på dette... Edited January 28, 2009 by Helge WOLF!!!
OleK Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 å justere en tps er ikke akkurat rocket-science nei. bare å ohme seg frem til riktige verdier, er lettest hvis man har spjeldhuset i skrustikka, og ikke i bilen Cosworth!
Escort RST WRC Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 Lykke til!!! Selv svært kompetente "mekanikere" bommer på dette... Kan du gi meg en god forklaring på hvorfor? For det er jo piece of cake...Har man verdiene det SKAL ha, og et multimeter, så skjønner jeg ikke hvordan man kan bomme på noe sånt... Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
Loffen Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 Kan du gi meg en god forklaring på hvorfor? For det er jo piece of cake...Har man verdiene det SKAL ha, og et multimeter, så skjønner jeg ikke hvordan man kan bomme på noe sånt... Dette lurer jeg også på, da jeg har hatt gass-spjeldet mitt i småbiter for å glassblåse... Må da gå ann å få justert dette på en grei måte... -05 Ford Focus 1.6 tdci -88 Ford Sierra Cosworth
a.nilsen Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 Kan ikke skjønne hva som skulle være problemet med denne operasjonen. Du har noen verdier på et papir, Måler enn annen verdi, Justerer TPS til den samsvarer med verdien på papiret, Strammer til, Ferdig. Høres det vansklig ut? Isåfall hva så kanskje noen med mer kunnskap enn meg kan u t d y p e det... '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist
Escort RST WRC Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 Nei, jeg skjønner ikke hva som skal være så vanskelig. Har gjort dette mange ganger, uten problem. Har man gjort det før, vet man hvor enkelt det der er Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
grcossie Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 Dette er en enkel å grei jobb,som blir gjort på mangen typer biler etter behov. Har man en chip man hvet hvor kommer fra, så er det bare å få opplysninger om verdier der, men de fleste bruker standar verdier på tps. Man justerer med gass spjeldet demontert for å komme til. Visst en kompetent mekaniker ikke klarer dette, så bør han ha seg på lære benken igjen
Helge Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 (edited) Velger å legge til at jeg mener justering mtp riktig AFR. Vil bare advare alle andre mot å justere for mye på tps sensoren uten å vite 100% hva man driver med. Har forresten lest om en tuner i Nederland som prøvde å spesialisere seg på tps tuning (kunne vært genialt), men som kom frem til at det var risikosport av høyeste klasse. Edited January 28, 2009 by Helge WOLF!!!
xr4ti Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 @HelgeEnig det du skriver, det er ikke no sjakktrekk å juster inn blandingen med TPSen og skal ikke gjøres.Det tråden handler om er å juster TPSen i henhold til grunnverdiene og det gjøres "enkelt" ved å måle ohm(ikke tilkoblet) eller Volt (tilkoblet) iht Ford sine spesifikasjoner! DET er ikke vanskelig eller farlig men å juster AFR med TPS, "det er farlig det"
Helge Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 (edited) @HelgeEnig det du skriver, det er ikke no sjakktrekk å juster inn blandingen med TPSen og skal ikke gjøres.Det tråden handler om er å juster TPSen i henhold til grunnverdiene og det gjøres "enkelt" ved å måle ohm(ikke tilkoblet) eller Volt (tilkoblet) iht Ford sine spesifikasjoner! DET er ikke vanskelig eller farlig men å juster AFR med TPS, "det er farlig det" Greit da gidder jeg ikke la det andre vaset bli liggende inne her på forumet (nå slettet)! Er jo ikke bitter på noen i dag Edited January 28, 2009 by Helge WOLF!!!
grcossie Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 (edited) Det er jo greit at blandings forholdet kan være vanskelig å justere med tps, men det er jo ikke noe man normalt gjør Edited January 28, 2009 by grcossie
Helge Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 Det er jo greit at blandings forholdet kan være vanskelig å justere med tps, men det er jo ikke noe man normalt gjør Du skulle bare visst! Er 100% enig med deg i dag! WOLF!!!
Tore_TJ Posted January 29, 2009 Posted January 29, 2009 Det var da veldi så det skulle fyres opp om den justeringa da..
grcossie Posted January 29, 2009 Posted January 29, 2009 Du skulle bare visst! Er 100% enig med deg i dag! Hvet hvilken sak du sikter til ja, kjedelige greier, men nå blir vell allt på stell der og
Helge Posted January 29, 2009 Posted January 29, 2009 Hvet hvilken sak du sikter til ja, kjedelige greier, men nå blir vell allt på stell der og Blir ny EBB motor og datasprut nå WOLF!!!
grcossie Posted January 29, 2009 Posted January 29, 2009 Blir ny EBB motor og datasprut nå Blir bra det, pectel sprut eller ?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now