Jump to content

Tenningsrekkefølge

OleHenrik90

Recommended Posts

4= en og en

2= 1og3, 2og4

1= alle

Få like pulser sammen

Utennavn-3.jpg

Får ikke dette til å bli logisk i min hode:P vil ikke noe av trykkbølgen rekke å bli borte imellom hver sylinders åpning? sånn at det er best å ha lengst mulig avstand mellom de sylindrene som sprenger etter hverandre? eller er jeg helt på jordet? :P

Mekaniker av yrke!

Online markedsføring er hobby!

www.TjenRaskePenger.com

kC0Og.jpg

Hmm. Med det der forslaget får man vel dårligere utnytting av pulseffekten enn med orginalt eksosmanifold. Det er heller ikke den vanlige måten å gjøre det på. Det vanlige er å føre sammen 1 og 4, 2 og 3.

Med eksempelet til Kverneng kan overlapp føre til at eksosstrømen fra syl 3 presser tilbake eksos i syl 1.

Men mulig det er jeg som ikke har forstått tankegangen ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Så ett grenrør hvor syl 1 og 4 går sammen og syl 2 og 3 vil være det optimale? =)

Har foresten også sett mange som har 1 langt rør fra hver sylinder som går langt ned inn i en collector som samler alle! Hvordan vil dette være? noen som har peiling?

Mekaniker av yrke!

www.TjenRaskePenger.com

kC0Og.jpg

Tror jeg kanskje var full når jeg tegna og forklarte den der. Se bort i fra den

Regna med det var en fornuftig forklaring ja ;)

Det er også ganske viktig at rørene er ganske så like lang for å utnytte puls effekten maksimalt, spesielt på sugemotor. Det som skjer i et grenrør når rørene er like lang og har rett volum og lengde er at eksosen fra en sylinder over et lite turtallsområde kan skape et lite undertrykk i det eksosrøret den møter(det blir gjerne mottrykk i et orginalt støpjernsmanifold). Dette hjelper motoren å puste litt bedre over ett lite turtallsområde og vil gi en liten effekttopp. Hvilket turtallsområde bestemmes av lengden på rørene og volumet, ettersom det må klaffe med eksoshastigheten og frekvensen man har på det turtallet. Ett 4-2-1 grenrør vil få 2 effekttopper pga det har 2 Y'er der eksosen møtes, derfor vil man kunne oppleve en jevnere motoreffekt. Ett 4-1 vil ha 1 effekttopp. Denne vil også kunne være mer markant enn med 4-2-1 rør.

Dette gjelder på 4 taktere, 2 taktere har veldig mye mer komplisert eksos teori, og vil bli veldig påvirket av eksosanlegget(dette vet jeg av erfaring, etter å ha laget eksosanlegg til 2 takter).

Dette er i teorien. I praksis vil du kunne oppnå bedre effekt selv om ikke rør er optimalt dimensjonert i lengde og volum. Skal ikke mye til for å få litt mindre mottrykk. Grenrør for turbomotor blir en litt anen historie igjen, og der kan ikke jeg så mye teori.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Regna med det var en fornuftig forklaring ja ;)

Det er også ganske viktig at rørene er ganske så like lang for å utnytte puls effekten maksimalt, spesielt på sugemotor. Det som skjer i et grenrør når rørene er like lang og har rett volum og lengde er at eksosen fra en sylinder over et lite turtallsområde kan skape et lite undertrykk i det eksosrøret den møter(det blir gjerne mottrykk i et orginalt støpjernsmanifold). Dette hjelper motoren å puste litt bedre over ett lite turtallsområde og vil gi en liten effekttopp. Hvilket turtallsområde bestemmes av lengden på rørene og volumet, ettersom det må klaffe med eksoshastigheten og frekvensen man har på det turtallet. Ett 4-2-1 grenrør vil få 2 effekttopper pga det har 2 Y'er der eksosen møtes, derfor vil man kunne oppleve en jevnere motoreffekt. Ett 4-1 vil ha 1 effekttopp. Denne vil også kunne være mer markant enn med 4-2-1 rør.

Dette gjelder på 4 taktere, 2 taktere har veldig mye mer komplisert eksos teori, og vil bli veldig påvirket av eksosanlegget(dette vet jeg av erfaring, etter å ha laget eksosanlegg til 2 takter).

Dette er i teorien. I praksis vil du kunne oppnå bedre effekt selv om ikke rør er optimalt dimensjonert i lengde og volum. Skal ikke mye til for å få litt mindre mottrykk. Grenrør for turbomotor blir en litt anen historie igjen, og der kan ikke jeg så mye teori.

Så nesten uansett hvordan man lager det hvis man prøver å følge "teorien" så vil man kunne oppnå en effektøkning? =)

Mekaniker av yrke!

www.TjenRaskePenger.com

kC0Og.jpg