OleHenrik90 Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Heisann. Sitter å fintenker og lurer på hva tenningsrekkefølgen på en 2.L dohc er? Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 1-3-4-2 er det ikke ? Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubenl Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Stemmer det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Stemmer det. Mange takk begge to. Driver å tenker på hvilke rør jeg skal kjøre sammen i mitt 4-2-1 grenrør Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 1og3 sammen, 2og4 sammen før "1" i rekka 4-2-1 Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 1og3 sammen, 2og4 sammen før "1" i rekka 4-2-1 Altså sylinder 1 og 2 fra front og sylinder 3 og 4 isammen? hva mente du med "sammen før "1" i rekka 4-2-1" ? =) Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 (edited) *tullball* Edited January 22, 2009 by Anders Kverneng Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 4= en og en2= 1og3, 2og41= alle Få like pulser sammen Får ikke dette til å bli logisk i min hode:P vil ikke noe av trykkbølgen rekke å bli borte imellom hver sylinders åpning? sånn at det er best å ha lengst mulig avstand mellom de sylindrene som sprenger etter hverandre? eller er jeg helt på jordet? Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Hmm. Med det der forslaget får man vel dårligere utnytting av pulseffekten enn med orginalt eksosmanifold. Det er heller ikke den vanlige måten å gjøre det på. Det vanlige er å føre sammen 1 og 4, 2 og 3.Med eksempelet til Kverneng kan overlapp føre til at eksosstrømen fra syl 3 presser tilbake eksos i syl 1.Men mulig det er jeg som ikke har forstått tankegangen - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted January 22, 2009 Share Posted January 22, 2009 Tror jeg kanskje var full når jeg tegna og forklarte den der. Se bort i fra den Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Så ett grenrør hvor syl 1 og 4 går sammen og syl 2 og 3 vil være det optimale? =) Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted January 22, 2009 Author Share Posted January 22, 2009 Så ett grenrør hvor syl 1 og 4 går sammen og syl 2 og 3 vil være det optimale? =) Har foresten også sett mange som har 1 langt rør fra hver sylinder som går langt ned inn i en collector som samler alle! Hvordan vil dette være? noen som har peiling? Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 (edited) 4-2-1 grenrør, også kjent som Tri-Y grenrør, gir en flatere dreiemomentkurve sammenlignet med 4-1 grenrør. 4-1 grenrør derimot, gir alltid høyere effekt på alle turtall om det er helt rett avstemt Edited January 23, 2009 by Anders Kverneng Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 eller man kan jo bare gjøre det så enkelt som å kopiere et janspeed manifold til dohc.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted January 23, 2009 Author Share Posted January 23, 2009 eller man kan jo bare gjøre det så enkelt som å kopiere et janspeed manifold til dohc.. Ikke dumt! Men da ble vi enige om syl 1 og 4 sammen og 2 og 3? Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 23, 2009 Share Posted January 23, 2009 Tror jeg kanskje var full når jeg tegna og forklarte den der. Se bort i fra den Regna med det var en fornuftig forklaring ja Det er også ganske viktig at rørene er ganske så like lang for å utnytte puls effekten maksimalt, spesielt på sugemotor. Det som skjer i et grenrør når rørene er like lang og har rett volum og lengde er at eksosen fra en sylinder over et lite turtallsområde kan skape et lite undertrykk i det eksosrøret den møter(det blir gjerne mottrykk i et orginalt støpjernsmanifold). Dette hjelper motoren å puste litt bedre over ett lite turtallsområde og vil gi en liten effekttopp. Hvilket turtallsområde bestemmes av lengden på rørene og volumet, ettersom det må klaffe med eksoshastigheten og frekvensen man har på det turtallet. Ett 4-2-1 grenrør vil få 2 effekttopper pga det har 2 Y'er der eksosen møtes, derfor vil man kunne oppleve en jevnere motoreffekt. Ett 4-1 vil ha 1 effekttopp. Denne vil også kunne være mer markant enn med 4-2-1 rør.Dette gjelder på 4 taktere, 2 taktere har veldig mye mer komplisert eksos teori, og vil bli veldig påvirket av eksosanlegget(dette vet jeg av erfaring, etter å ha laget eksosanlegg til 2 takter). Dette er i teorien. I praksis vil du kunne oppnå bedre effekt selv om ikke rør er optimalt dimensjonert i lengde og volum. Skal ikke mye til for å få litt mindre mottrykk. Grenrør for turbomotor blir en litt anen historie igjen, og der kan ikke jeg så mye teori. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleHenrik90 Posted January 24, 2009 Author Share Posted January 24, 2009 Regna med det var en fornuftig forklaring ja Det er også ganske viktig at rørene er ganske så like lang for å utnytte puls effekten maksimalt, spesielt på sugemotor. Det som skjer i et grenrør når rørene er like lang og har rett volum og lengde er at eksosen fra en sylinder over et lite turtallsområde kan skape et lite undertrykk i det eksosrøret den møter(det blir gjerne mottrykk i et orginalt støpjernsmanifold). Dette hjelper motoren å puste litt bedre over ett lite turtallsområde og vil gi en liten effekttopp. Hvilket turtallsområde bestemmes av lengden på rørene og volumet, ettersom det må klaffe med eksoshastigheten og frekvensen man har på det turtallet. Ett 4-2-1 grenrør vil få 2 effekttopper pga det har 2 Y'er der eksosen møtes, derfor vil man kunne oppleve en jevnere motoreffekt. Ett 4-1 vil ha 1 effekttopp. Denne vil også kunne være mer markant enn med 4-2-1 rør.Dette gjelder på 4 taktere, 2 taktere har veldig mye mer komplisert eksos teori, og vil bli veldig påvirket av eksosanlegget(dette vet jeg av erfaring, etter å ha laget eksosanlegg til 2 takter). Dette er i teorien. I praksis vil du kunne oppnå bedre effekt selv om ikke rør er optimalt dimensjonert i lengde og volum. Skal ikke mye til for å få litt mindre mottrykk. Grenrør for turbomotor blir en litt anen historie igjen, og der kan ikke jeg så mye teori. Så nesten uansett hvordan man lager det hvis man prøver å følge "teorien" så vil man kunne oppnå en effektøkning? =) Mekaniker av yrke!Online markedsføring er hobby! www.TjenRaskePenger.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now