BR Racing V6 Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Tenkte å lage en tråd ang smøreoljer til disse tyske v6. mangen hevder at disse gamle motorene er laget for kun mineral olje. med dagens helsyntetiske oljer så er det fort gjort å ta dette som det beste valget. Jeg selv har brukt begge deler. på turbo motorer har jeg etter innkjøring med mineral 10w-40w brukt en 10w-60w helsyntetisk. som castrol. eller nå siste gangene brukt Agip. meget fornøyd med dette. Jeg var på Meca og så CRC hadde en engine flush. eller rens. man skal bruke før et evt oljeskift. vil denne eks. være til hjelp for å rense en motor som har gått på eks. mineral olje i all tid. for så ha på syntetisk? fordeler og ulemper.? halvsyntetisk olje. hva med denne. kommer den midt imellom =? 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
kai-f250 Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 (edited) eg kommer aldri til og bruke noe anna en valvoline på mine motorer:) da veit eg at eg får noe som gjør jobben sin... her kan man legge inn bil og se hvilke olje som er anbefalt på alle bilmerker.... http://www.valvoline.no/website16f1.html?displayid=1578 her står og litt... http://www.maxlife.no/maxside.aspx?nr=46 Edited January 19, 2009 by sierra is turbo 02mod ford mondeo stv type konebil86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest
bige Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 http://www.shell.com/home/Framework?siteId...aq_ga_0312.htmlhttp://www.statoil.no/FrontServlet?s=sdh&a...;viewid=2051065http://nlck.toyota.no/dokument/teknisk/olj...2H-Sperbund.htm
RS 1000 Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 (edited) Tenkte å lage en tråd ang smøreoljer til disse tyske v6. mangen hevder at disse gamle motorene er laget for kun mineral olje. med dagens helsyntetiske oljer så er det fort gjort å ta dette som det beste valget. Jeg selv har brukt begge deler. på turbo motorer har jeg etter innkjøring med mineral 10w-40w brukt en 10w-60w helsyntetisk. som castrol. eller nå siste gangene brukt Agip. meget fornøyd med dette. Jeg var på Meca og så CRC hadde en engine flush. eller rens. man skal bruke før et evt oljeskift. vil denne eks. være til hjelp for å rense en motor som har gått på eks. mineral olje i all tid. for så ha på syntetisk? fordeler og ulemper.? halvsyntetisk olje. hva med denne. kommer den midt imellom =?Bruker nesten alltid engine flush selv og har forsøkt forskjellige og foretrekker QMI. Når det gjelder olje så bør man tenke over at dagens oljer er tilpasset dagens biler og vi vet jo at FORD /MAZDA gikk til rulleløftere på 4,0 L motoren. De siste årene har antall kamhavarier eksplodert i USA hvor massevis av gammeldagse støtstangsmotorer brukes. Årsaken er utstrakt bruk av olje som tilfredstiller de kravene som moderene motorer stiller til olje. Helsyntetisk, delsyntetisk eller mineral spiller mindre rolle, det er oljens egenskaper som er problemet, ikke oljens konstruksjon. Problemet er såpass stort at mange merkeverksteder fyller gode oljetilsetninger i garantitiden for å unngå reklamasjonsproblemer. Når garantitiden er over fyller man vanlig moderne olje (helst den kunden selv foretrekker selvsagt), men uten å tilføre noe ekstra tilsetninger og vips, kamhavari, overhaling og penger i kassen. EDIT.Hentet fra linke til bige. Legg merke til årstallene og sammenligne med Fords 2,3 - 2,9 V6 epoke. Legg også merke til bruken av utrykket "høyere krav" uten å si hvilke egenskaper dette gjelder! "API SG ca. 1988 - - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SF, lange skiftintervall API SH ca. 1994 - - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SG, o.a. Lavere oljeforbruk, bedre mot skumming etc. API SJ ca. 1996 - - Mineralsk eller syntetisk, høyere krav enn SH, o.a. Lavere oljeforbruk (lavere avdamping), redusert fosforinnhold, skjerpet krav til skumming etc. Som vi ser har motorutviklingen ført til at motoroljene har utviklet seg i like stor grad. I dag selges i hovedsak kun SG, SH, og SJ oljer på bensinstasjonene." I dag er det oljer med API rating SL og SM som selges på disse stedene, med noen få unntak. Hvordan tror du det ligger an med innholdet av Zink, fosfor osv i disse oljene. God-stoffer som var i alle oljene som ble brukt gamle dager, i "støtstangsmotor-tiden". Edited January 21, 2009 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
cossiegranada Posted January 29, 2009 Posted January 29, 2009 (edited) Folk hiver også innpå olje uten å lese tekniske spec på motoren. Leser her i salgsbrosyren att 20/50 mineralolje er anbefalt i min gamle granada v6.(sommerbruk)Vet att mange bare fyller på olje uten å tenke på viskositet.Har sett ett utall motorras på grunn av feil olje.Min erfaring er att gamle v6 motorer ,dvs de uten hydrauliske løftere og eldre.bør få mineralolje.Bør og nevnes att min 24v trives best på castrol racing 10/60 Har i løpet av de 2 siste åra kjørt over 100 000km med min gamle 2.3 v6.Den går på full åpning og blir missbrukt,den vil ikke dø!Motoren tok jeg ut av ett herjet vrak av en bil.Som jeg vet hadde høy km stand.Og mange års misbruk i historien sin. Kendall 20/50 mineral olje er min favoritt Edited January 29, 2009 by cossiegranada
drturbo Posted January 30, 2009 Posted January 30, 2009 (edited) Min gamle Ranger 87 vil ha sunoco 5-40 helsynt på vinter'n, og sunoco 20-50 mineral på sommeren.Med disse oljene er oljetrykket stabilt hele tiden.Motoren, 2.9l har gått 206000 uten noe som helst problemer, og summer så pent atte!! Tommy Edited March 2, 2009 by drturbo
BR Racing V6 Posted February 18, 2009 Author Posted February 18, 2009 kommer kun til å bruke helsyntetisk på nybygde v6 motorer. selv den gamle 2.9 twin turboen skal få smake på Agipen:) tar en innvendig rens først før man går over på ny olje. 83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015 85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014 85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:) 88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013 88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5
RS 1000 Posted March 8, 2009 Posted March 8, 2009 Gode nyheter!Hedigvis ble den ultimate løsningen endelig lett tilgjengelig for alle. Her er stoffet som alle oljene hadde før i tiden, men som nå er fjernet. Det står en god forklaring på problemet i Burtonpower katalogen. Uansett, her er stoffet man absolutt bør tilsette motoroljen, spesielt når man er eier av en av FORD sine OHC og / eller V6 motorer og ikke kjører med katalysator.https://www.burtonpower.com/product_main.as...7&sTxt=zddp Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now