Guest Roko Posted January 18, 2009 Share Posted January 18, 2009 hei. etter noen uker med uforståelige lyder i bilen min, tok diffen min kvelden. skaffa meg ny og skulle bytte denne i garasjen hjemme, men jeg var så uheldig å knekke tre av fire bolter som holder venstre drivaksel i bærearmen. Jeg ble fortalt at eneste jeg kunen gjøre var å bore ut og gjenge opp, siden jeg ikek hadde sjangs til å rikke de med grisepikk. Men Det er vanskelig å fo boret boltene helt rett, så tror jeg egentlig har driti meg skikkelig ut. lurer derfor på om det er vanskelig å bytte hele bærearmen? må jeg senke ned hele den traversen som differensialen henger i? bolten på det ytrfeste foran på bærearmen er jo klin umulig å få ut? noen tips? virker i hvertfall som hele den traversgreia må ned, hvordan gjør jeg evteulet dette? står ganske lite i haynes manualen? tror egentlig jeg har tatt på meg for mye, og har tenkt å sende den bort, men akkurat nå får jeg jo ikke rikka den siden jeg ikke får på den noe hjul. en annen ting jeg lurte på var om det er mulig å ta ned differensialen uten å løsne den andre drivakselen? altså senke den og dra den til siden? står jo at drivakselleddene ikke må bøyes mer en 13 grader, men er redd for å knekke flere bolter. problemet er jo at de er gjennomrusta på baksiden, siden de stikekr 2 cm ut i frilut og salt og annen møkk? takker for alle tips angående saken, vil så gjerne få ordna dette så fort som mulig, og nyte vintersesongen... På forhånd takk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted January 18, 2009 Share Posted January 18, 2009 må bruke wd40 eller annen rust løser vettu.. du kan bare skru løs bakstillinga di på den ene siden og slippe den ned der.. trur du skal få den langt nok ned til å få ut bolten da.. ser det står du har en dohc, er det den du skrur på?.. isåfall så har jeg en sånn vange og to bærearmer med bolter liggende.. vet ikke hvordan foingene er på bærabruene, men de i vangen burde byttes.. send pm om du er inntrisert.. du må nok ha ut begge drivakselene forå bytte diff ja.. så kjøp wd40 funker hver gang Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truckdriver Posted January 19, 2009 Share Posted January 19, 2009 Ikke noe problem å få ut diff vist du bare får ut en stikkaksel. Men er litt konot da. Jeg klarte å få en aksel til å låse seg i diffen engang diffen var sveiset veldig skjeiv. Løsnet bare den store muttern på hjullager og dro ned diff med en stikkaksl i. Har også demontert diff med bare en stikkaksel demontert fra en delebil engang. Prøv å sveis på en mutter på hver skru på baksiden av brua. Varmen hjelper ofte å få løs skruen. Varm gjerne brua rundt gjengene med gass i tillegg. Jeg har demontert mange knekte bolter ved bruk av sveiseapparat, flere der bolten har vært knekt under overflaten, og jeg bare har bygd opp med sveis. Varme gjør underverk Dette fungerer i mesteparten av tilfellene. Vist du har orginale gummiforinger i bakstillinga holder det vanligvis at du demonterer traversopphenget ved jekkfestet på den aktuelle siden for å få av brua. Men ikke sikkert du trenger demontere da. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now