megamann89 Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Hei.Tenkte på å kjøpe capri mk 2. Hva er svakheten med disse ? Og hvordan er det å få tak i deler ? 2.0 L V6 og 2.3 V6 i drift ? Bruker vel mye suppe ? Mvh alexander
2.8i TIC Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Rust rundt vinduer, rust forskjermer foran ved lyktene og nede ved kanal, gerenelt under og kanaler.. underkant av dører.. Ellers er vel ledningsnett en svakhet på alle caprier.Finns nok av deler tilgjengelig, ta evt kontakt med deleansvarlig i Capri Club Norge, han vet hvem som har hva og slik.. Rs Euroford (rune skiaker) skaffer veldig mye bra deler. Såklart en såpass gammel bil bruker ganske mye bensin.. Gamle MK3 2.0v6 jeg hadde brukte ca 1.3, dette mye pga svak motor.. 2.3v6 har jeg ingen erfaring med.. KIB kommer vel snart med mye bra info, det er en mann med mye kunnskap om Capri.. Lykke til.. og husk å legg ut info hvis du har kjøpt, og meld deg inn i CCN
bart Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 RUST, eller dårlig karrosseri pga gamle skader osv dårlig lakk, det er dette som koster/tar tid å få reparert dersom du ikkje kan gjøre alt selv og har tilgang på utstyr, mekaniske ting er relativt billig å reparere på på en slik bil dersom du er litt sjølvhjelpt, en del plunder og feil må man desverre regne med på en slik bil 30+ år gammel, dersom det ikkje er en spesiell bil ville eg ha foretrukket en 1600 med strøkent karrosseri fremfor en med 2,8i og rust,
KIB Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 Hei Har egentlig ikke så mye å tilføye her, er veldig enig i det 2.8i TIC og bart har skrevet- Rust er hovedproblemet! - Det meste av mekaniske deler er forholdsvis kurant å få tak i. Har jo også litt å si hvor du legger lista, om du er på jakt etter en "strøken" bil, bruksbil eller oppussings objektDet er jo mulig å komme over alt i fra en bestemor kjørt bil som har stått 33 år i garasje med original lakk, til en bil som har vært råne- og burne-bil i 3 generasjoner med 8 forskjellige lag lakk i like mange forskjellige farger Er du på jakt etter et objekt finnes det fremdeles noe karosseri/rust deler fra f.eks. Veng. Men til MK II er det vanskelig å få tak i forskjermer, resten er likt mk III
megamann89 Posted January 19, 2009 Author Posted January 19, 2009 Ok takk for tips. Hva er forkjellen på Mk 2 og 3 ? Er det bare fronten . Runde lykter og Lenger panser ? Passe forskjermene fra mk 3 på mk 2 ?
KIB Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 Det er mange mk II'ere er blitt ombygd til mk III i årenes løp, for selve karosseriet er likt. Forskjellen på mk II og III er følgene: Panser, frontplate, forskjermer, støtfanger f+b, lykter f+b, grill m/lykteringer. Setter du på mk III forskjermer bør du også skifte panser for at det skal se bra ut, og du må bruke mk III frontlykter.. Har du et ok panser går det ann å "bygge det om" ved å sveise på noen stålbiter i fremkant.. Frontplata, grill og støtfanger kan brukes fra MK II, men det ser uten tvil best ut med mk III frontplate..
megamann89 Posted October 9, 2009 Author Posted October 9, 2009 (edited) Hei. Åpner i gjenn. Hvordan blir det med motorfester , kasse ,mellomaksel, osv. Hvem motor er mest driftsikker ? Tenkte på 2.8I Eller 2.9i eller 2.9 24v , eller kanskje gasser, hvor mye må bygges om for å få dette til å passe ? Tenker da også på godkjenning av dette. Er 2.8 bakstilling på bilen.Hvordan er det å få tak i mellomaksel, bilmodeller som har lik ? Edited October 12, 2009 by megamann89
grandisjohn Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 (edited) Type mellomaksel som passer kommer vel an på hvilken girkasse du velger å bruke. Men ved bruk av t9 kasse, som jo Capri kom originalt med, må mellomaksel fra en slik Capri brukes. Tror ingen andre passer. MT75 kasse går jo også å tilpasse med litt modifisert giroppheng. Men da må en mellomaksel i tilfelle modifiseres. Ellers er vel et "kjedelig" alternativ fire trinns kasse. Mellomaksel kan vel i så fall da tas i fra Taunus. Motorfester til motor alternativene du nevner flyttes bare over fra en Capri motor, så er det bolt in. Er så enkel mekanikk atte.. Edited November 1, 2009 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
megamann89 Posted November 5, 2009 Author Posted November 5, 2009 (edited) Hei. Åpner i gjenn. Hvordan blir det med motorfester , kasse ,mellomaksel, osv. Hvem motor er mest driftsikker ? Tenkte på 2.8I Eller 2.9i eller 2.9 24v , eller kanskje gasser, hvor mye må bygges om for å få dette til å passe ? Tenker da også på godkjenning av dette. Er 2.8 bakstilling på bilen.Hvordan er det å få tak i mellomaksel, bilmodeller som har lik ? Ok takk for svar. Noen motor alternativer ? Tenkte på 2.8i, men hørt at insproytningen ikke er så god på disse motorene, vanskelig å justerer begge spjeldene likt ?, Eller 2.9I ,Hvordan blir det med cossie motor ? Hva med bremser: Hvordan er det med 2.8 bremsekraftforsterker kontra 2 L ? . Tenkte å kjøpe ombygnings kitt så jeg kan bruke mondeo skiver og calypere (GTR 280 Mondeo system). Eller om jeg skal bruke bremser fra 2.8 ? Edited November 5, 2009 by megamann89
to far gone Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Ok takk for svar. Noen motor alternativer ? Tenkte på 2.8i, men hørt at insproytningen ikke er så god på disse motorene, vanskelig å justerer begge spjeldene likt ?, Eller 2.9I ,Hvordan blir det med cossie motor ? Hva med bremser: Hvordan er det med 2.8 bremsekraftforsterker kontra 2 L ? . Tenkte å kjøpe ombygnings kitt så jeg kan bruke mondeo skiver og calypere (GTR 280 Mondeo system). Eller om jeg skal bruke bremser fra 2.8 ? prøv å få tak i en med org 3.0 motor i ... hadde en granada med en slik motor i og sammenlignet med 2.3 2.6.2.8 likte jeg 3.0 lbest .gikk billigst av de v6 jeg har hatt og går like godt hvis ikke bedre enn enn 2.8 spant rundinger på tørr asfalt med 4 stk i bilen i 2 gir hehe HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
Fresh| Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 3 litern er vel essex motor på 130 hk, men 2,8 er køln med 150hk. Er bare ett spjeld på 2,8'n så er ikke noe som må synkroniseres der.
2.8 injection Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 2.8i motorene bruker k-jetronic innsprøytning og så lenge alt er i orden så virker det bra, men det begynner jo å bli et gammelt system og hvis det ikke virker som det skal er det kast, er ikke lett å få det bra igjen har det først begynt å bli problemer.går for å være litt moment svake, men turtallsvillige motorer, kontra 3.0 som er motsatt. 2.9i er et bra motor alternativ, motor som tåler mye og billige og lett tilgjengelige deler.lett å bygge om er det også. 24v, for de som liker 6'er men vil ha litt mere kjøreopplevelse enn en 2.9i.også en enkel ombygging, men vær obs på registeret. morsom motor i capri.men alt kommer vel ann på hva du skal bruke bilen til jeg har prøvd alle alternativene og 24v anbefales, grom lyd ikke minst:P bremsene på disse gamle bilene er ikke mye å skryte av.om du bruker 2.0 eller 2.8 bremsekraft forsterker tror jeg ikke har noen stor betydning.2.8i bremser er vel det beste alternativet skal du ha det originalt, men oppgradering foran og ombygging til skiver bak er ikke det dummeste som kan gjøres. 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
Fresh| Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Hadde capri 160 hk på 2,8?? Det har iallfall ikke sierra. Den er vel ikke nedtuna på sierra modellene??
2.8i TIC Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 (edited) Var ikke capri 2.8i Cologne motorer da? Og sierra motorene Köln?Skal ihvertfall være 160hk i en capri 2.8i Edited November 5, 2009 by 2.8i TIC
Fresh| Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Hmmmmm, ble usikker. Det vet jeg ikke. Jeg trodde det var samme motorene...
KIB Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Var ikke capri 2.8i Cologne motorer da? Og sierra motorene Köln?Skal ihvertfall være 160hk i en capri 2.8i Cologne (englesk/fransk?) og Köln (tysk) er samme tingen bare på forskjellige språk. Det er byen hvor fabrikken ligger, og motorserien da er oppkalt etter - Køln på norsk. Hmmmmm, ble usikker. Det vet jeg ikke. Jeg trodde det var samme motorene... Det er samme motoren i Sierra og Capri, begge er 2.8i cologne med K-Jetronic. Caprien ble oppgitt til 160 hester og Sierra/Granada 150hk. Den eneste forskjellen så langt jeg vet er luftfilter/bensinfordeler huset. Tror ikke det er noe videre effekt forskjell heller, mulig luftfilterhuset har litt bedre "flow", men det var nok helst Ford som "tok litt i" når de spesifiserte Caprien, skulle jo være sportsmodellen..
2.8i TIC Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Okei da har jeg misforstått, trudde cologne var navnet på den engelskbygde jeg...
KIB Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 2.8i motorene bruker k-jetronic innsprøytning og så lenge alt er i orden så virker det bra, men det begynner jo å bli et gammelt system og hvis det ikke virker som det skal er det kast, er ikke lett å få det bra igjen har det først begynt å bli problemer.går for å være litt moment svake, men turtallsvillige motorer, kontra 3.0 som er motsatt. 2.9i er et bra motor alternativ, motor som tåler mye og billige og lett tilgjengelige deler.lett å bygge om er det også. 24v, for de som liker 6'er men vil ha litt mere kjøreopplevelse enn en 2.9i.også en enkel ombygging, men vær obs på registeret. morsom motor i capri.men alt kommer vel ann på hva du skal bruke bilen til jeg har prøvd alle alternativene og 24v anbefales, grom lyd ikke minst:P bremsene på disse gamle bilene er ikke mye å skryte av.om du bruker 2.0 eller 2.8 bremsekraft forsterker tror jeg ikke har noen stor betydning.2.8i bremser er vel det beste alternativet skal du ha det originalt, men oppgradering foran og ombygging til skiver bak er ikke det dummeste som kan gjøres. Er forresten veldig enig i det 2.8 injection skriver over her..
to far gone Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 138hk i essex 3.0l ja.. og 160hk i 2.8i.. skulle gjerne sett at noen bremset en slik motor ,tror det hadde vist at 160 hk er et skrytetall dessuten er disse skammelig late i bunn av register .og som dere påpeker gammelt og gjerne slitt system som gjerne gir en motor som føles som den ikke er helt med på annnet enn å dra mye suppe HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL
megamann89 Posted November 6, 2009 Author Posted November 6, 2009 Takk for svar alle sammen . Noen som har erfaring med Bremse kittene fra http://www.caprisport.com ? Hvprdan er det med papirer, hvor mye disse er godkjent til osv ?, Annen type bremsekraftforsterker som passer inn ?, evt andre Forslag til bremser ? Da står motoralternativene mellom 2.9i og 24v, Men er det mye jobb å modifisere en 24v i capri, da med tanke på bremser osv.Hvordan er det med cossie motor i disse bilene, blir vel prob med bremser og godkjening ? ,Denne skal brukes på vei og er da greit å få godkjent dette .
Zykotec Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 (edited) skulle gjerne sett at noen bremset en slik motor ,tror det hadde vist at 160 hk er et skrytetall dessuten er disse skammelig late i bunn av register .og som dere påpeker gammelt og gjerne slitt system som gjerne gir en motor som føles som den ikke er helt med på annnet enn å dra mye suppe Har sett bremsepapirer i diverse blader og nettet, fra Xr4i og xr4x4i, og det varierer fra 140-163hester på helt standard biler med noen tusentalls kilometer på tellern Capri motoren er vel helt lik , men har hvertfall annet eksosanlegg. Og xr4i en min med 440 eller 540 tusen på tellern dro helt rått fra tomgang trengte sjelden over 3000 omdreininger untatt ved herjing og skryting Edited November 6, 2009 by Zykotec '84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt. '03 Honda CR-V If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!
2.8 injection Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 Takk for svar alle sammen . Noen som har erfaring med Bremse kittene fra http://www.caprisport.com ? Hvprdan er det med papirer, hvor mye disse er godkjent til osv ?, Annen type bremsekraftforsterker som passer inn ?, evt andre Forslag til bremser ? Da står motoralternativene mellom 2.9i og 24v, Men er det mye jobb å modifisere en 24v i capri, da med tanke på bremser osv.Hvordan er det med cossie motor i disse bilene, blir vel prob med bremser og godkjening ? ,Denne skal brukes på vei og er da greit å få godkjent dette . har lest mye positivt om caprisport kittene, RS euroford her hjemme skaffer også mye av braketter for større bremser.kjører 2wd skiver og mondeo kalipere på min og det stopper for å si det sånn:Pcaprisport nevner bremsekraft forsterker fra nyere mk3 pga avstanden mellom boltene, for da passer hovedpumpe fra landrover som er større og det er nesten et must hvis du bygger om bremser.eller så har jeg sett noen som bruker hovedpumpe fra bmw e30 på de andre typene. største problemet med 24v motoren er plass til bremsekraft forsterker, etter mye prøving og feiling kom jeg fram til at det er plass til en fra tidlig 90 talls jaguar, en såkalt elektrisk type som også er levert på Ford. noen har også klart å skvise inn en fra escort mk1/2 godkjenning er sjeldent enkelt, men ikke umulig, fins jo mange escorter godkjent med cosworth, og de ble aldri fabrikk levert med mer enn 2.0l motor og 115hk.Capri derimot har blitt fabrikk levert med turbo, 2.8 turbo 188hk, så hvorfor det skulle være vanskeligere enn en escort kan jeg ikke skjønne. 2.9 er nok letter å få godkjent enn en 24v, da den er på linje med 2.8 og du i værste fall må gå for 2.8i understell,men en 2.9 kan by på mye moro den også.for en bil til gatebruk, ville jeg helt klart ha grommere bremser, for det har mye å si uansett åssen motor du har. 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
megamann89 Posted November 9, 2009 Author Posted November 9, 2009 har lest mye positivt om caprisport kittene, RS euroford her hjemme skaffer også mye av braketter for større bremser.kjører 2wd skiver og mondeo kalipere på min og det stopper for å si det sånn:P Måtte du dreie navne da ? , Brukte du braketter fra Rs euroford ?
2.8 injection Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 jepp, måtte dreie av navet for å bruke de skivene, men RSE har også bremsekit på 283mm, tror jeg det var, som monteres som originalt.og har handlet braketter foran og bak også fra RSE 1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo 1979 Ford Escort mk2 1600GL Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now