cossie2hjulstrekk Posted January 15, 2009 Posted January 15, 2009 Jeg sliter med turbosurge på cosworth`n min, det "flaffer" veldig ved ca 1,5bar trykk, jeg har byttet innsugspakning, pakning mellom gasspjeld og innsug, trykktestet slanger og IC til 3,5bar uten noe lekk, jeg har sjekket om det er noe unormalt i eksoshuset (eksoshuset er et 63. hus fra T34), har også sjekket timing av motoren og den er også riktig, har fjernet dump-ventil.. alt dette uten forandring. ved "normal" stramming av GW lader ikke turbo`n noe særlig før 4500, ved stramming helt i bunn kommer den fort men da begynner den med surgeingen. tatt komptest, den var også ok.. den har fungert fint før uten dette, trenger tips jeg kan sjekke/prøve ut.. Turbo`n virker helt fin, ingen slark. Hjeeelp!!
Escort RST WRC Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Hvilket oppsett har du, og enda viktigere, hvilken turbo har du? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
cossie2hjulstrekk Posted January 16, 2009 Author Posted January 16, 2009 Hvilket oppsett har du, og enda viktigere, hvilken turbo har du? bd14 innsug, org eksos kam, svarte 3102 dyser, pukkelrygg chip, 15mm spacet 4x4 innsug.. turbo er en ombygget T34 med større inpeller og komp hus fra en annen tysk turbo, nyoverhalt turbo og denne har fungert fint på en volvo med over 420 gamp..
s10an Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 dårlige dyser eller feil i chip. evnt bensintrykksregulator. Tidligere "joppa"-77 Taunus 2.0
Furre Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 Eller kansje større impeller og komp hus fra en tysk turbo som ikke er laga for å lade så mye? 88 Sierra cosworth 2-wd
s10an Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 surge skjer når motorn får for mye luft i forhold til hva den greier å svelge. trykket er "uvesentlig" er mengden luft som gjelder, om du har den på 0.5bar eller 1.8bar blir det samma. slet endel med det selv, da var det dysene som var feilen. Tidligere "joppa"-77 Taunus 2.0
Furre Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 ehh? trykket er uvesentlig? Når du ser på et kompressor kart er det vel trykk/flow forholdet som gjelder eller? trykket er jo et resultat av at motoren får mer luft en den greier svelge? 88 Sierra cosworth 2-wd
s10an Posted January 16, 2009 Posted January 16, 2009 (edited) ser du, du sier det jo selv hvis du sammenligner to kompressor kart, så ser du fort at en stor turbo trenger ikke på langt nær så høyt trykk, eller Pressure Ratio som det er regna om til på karta, for å oppnå samme mengde luft som en mindre turbo. Det er samma hvor høyt trykket er bare mengden er tilstedet. det er mengden som gjør at den går i surge. Edit:Men igjen, det er nok et bensinrelatert problem. ta ut dysene å se på sprutebilde. har du kjørt med dette før? hvilken chip har du? Edited January 16, 2009 by joppa Tidligere "joppa"-77 Taunus 2.0
Furre Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 ser du, du sier det jo selv hvis du sammenligner to kompressor kart, så ser du fort at en stor turbo trenger ikke på langt nær så høyt trykk, eller Pressure Ratio som det er regna om til på karta, for å oppnå samme mengde luft som en mindre turbo. Det er samma hvor høyt trykket er bare mengden er tilstedet. det er mengden som gjør at den går i surge. Edit:Men igjen, det er nok et bensinrelatert problem. ta ut dysene å se på sprutebilde. har du kjørt med dette før? hvilken chip har du? Er jo mengden i forhold til trykket som skaper surge, kompressoren er jo laga for en viss flow under et visst trykk... mengden kan jo være stor nokk til stonewalling så lenge trykk ikke er et problem.. 88 Sierra cosworth 2-wd
s10an Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 et nytt forsøk på å forklare hva jeg mener: sett fingern din forran blåsepistolen på kompressoren, blås med 6bar, det greier du å holde igjen. prøv deretter en gedigen skrukompressor og et 5" rør med 6bar, det greier du ikke for alt i verden å holde igjen. men nok om dette, trådstartern vil sikkert finne feilen sin Tidligere "joppa"-77 Taunus 2.0
cossie2hjulstrekk Posted January 19, 2009 Author Posted January 19, 2009 nå har jeg gjort en hel del, og som joppa sa her, det er nok noe bensin greier. Jeg koblet av TPS og vips så funket alt helt perfekt. MENjeg trodde da at TPS var problemet, etter jeg koblet av TPS roet tomgangen seg også litt (normalt ligget på 1500rpm) når jeg koblet ut tps la den seg på ca 900rpm.jeg målte og justerte TPS alt var ok.. PF09 sensor, jeg har 0,6v på idle og 4,7v WOT. byttet tps`n men samme feil, byttet idle motor`n med en jeg veit funker, samme feil. motor`n bobler litt mere også når TPS er innkoblet, særlig fra 1500-2000rpm. jeg byttet også tilslutt hele ***** gasspjeldet og fikk lånt meg NY tps og NY tomgangsmotor, samme feil.. Skjønner ikke en dritt nå!! HJELP hehe
grcossie Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Hvilket volum var det på den Volvo motoren ??
cossie2hjulstrekk Posted January 19, 2009 Author Posted January 19, 2009 Hvilket volum var det på den Volvo motoren ?? tror det var 2.3
fostad Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 hva var løsningen på dette? har samme problem nå jeg..... Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag
cossie2hjulstrekk Posted July 10, 2012 Author Posted July 10, 2012 det ble montert l8 ecu med PF09 TPS sensor og pukkelrygg kopierte l6 chip`n over til L8.
fostad Posted July 10, 2012 Posted July 10, 2012 jeg har jo L8 og pf09, std 4x4 nett Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag
cossie2hjulstrekk Posted July 10, 2012 Author Posted July 10, 2012 jeg har jo L8 og pf09, std 4x4 nett Har du målt TPS`n så den er linjær? ofte er de TPS`ene fine på 0% og 100% men har dropp på veien fra 0-5v
fostad Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 jeg tror min har noen dropp på veien opp, men surge pg det ? Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag
Kverna Posted July 11, 2012 Posted July 11, 2012 Synes det er rart trådstarter prøver å kurere alt annet enn årsaken til problemet. 1. Vi vet hva surge er(bla. godt forklart i tråden her)2. Vi vet hvorfor surge oppstår3. Vi vet hvordan man fjerner surge4. Men likevel skal alt av deler byttes og feilsøkes. Min fotoblogg
fostad Posted July 21, 2012 Posted July 21, 2012 men hvorfor skal det bli surge pg at du har dropp på tps verdies fra stengt spjel til åpent?.. Ford Sierra 2.0 MK1 `85Ford Sierra 4x4 Cosworth limited edition `92Ford Sierra 2.0 DOHC STV `91Ford Sierra 2.0 DOHC 5 dørs `91Finne Fraupompelag
RS 1000 Posted July 21, 2012 Posted July 21, 2012 Synes det er rart trådstarter prøver å kurere alt annet enn årsaken til problemet. 1. Vi vet hva surge er(bla. godt forklart i tråden her)2. Vi vet hvorfor surge oppstår3. Vi vet hvordan man fjerner surge4. Men likevel skal alt av deler byttes og feilsøkes.Enig med du der.Tipper at dette er feilen, noe ukurant rall.turbo er en ombygget T34 med større inpeller og komp hus fra en annen tysk turbo. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now