Jump to content

Bygge om sierra fra 4x4 til 2wd - Hvilke deler trengs ?


Kverna

Recommended Posts

Som topic sier, har søkt men finner ikke det jeg leter etter.

 

Kan 4x4 bunnpanne brukes hvis man sveiser igjen hull til drivaksler o.l eller må man over på 2wd panne ?

Er 4x4 og 2wd mellomakslene like/brukes om hverandre ?

Hva skjer hvis man tar bort akselen som går fremover til fremdiffen ?

Link to comment
Share on other sites

han mente sikkert å spørre om det skulle være jallamekk :rolleyes:

- 91 Audi 100 2.3E quattro Avant (bruksbil)

- 05 Mondeo Mk3 115hk TDCI Trend Stv. (fattern sin)

- 97 Mondeo Mk2 1,8 Ghia ST-look (solgt)

- 93 Escort Mk5 1,8 CLX ST-look (prosjekt) (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

super enkel motoden er å ta ei dohc kasse med mellomaksel og alt, sette 4x4 kløsjhus på denne, og bare montere, la framdiff og aksler bare sitte, bare å spinne på. ei bra kasse egentli, men prøv og forbedre giroverføringen

Link to comment
Share on other sites

super enkel motoden er å ta ei dohc kasse med mellomaksel og alt, sette 4x4 kløsjhus på denne, og bare montere, la framdiff og aksler bare sitte, bare å spinne på. ei bra kasse egentli, men prøv og forbedre giroverføringen

 

"oppskiften" for clutch hus bytte : http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=38819

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...
super enkel motoden er å ta ei dohc kasse med mellomaksel og alt, sette 4x4 kløsjhus på denne, og bare montere, la framdiff og aksler bare sitte, bare å spinne på. ei bra kasse egentli, men prøv og forbedre giroverføringen

 

Lurer litt på å gjøre dette, men kan man bruke 4x4 clutchhus fra sierra DOHC 4x4 eller må det være 4x4 Cosworth clutchhus??

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Skal gå med vanlig 2wd Mt-75 også.. ;)

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Skal gå med vanlig 2wd Mt-75 også.. ;)

 

Å ikke bytte clutchhus? Har ei sånn kasse, og det blir ikke no krøll med starteren på 4wd bunnpanne da?

Må frontdiff også fjernes da?

Edited by Krona

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Spør stianwang på forumet, han har nettopp montert det..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Passer med vanlig MT75 kasse ja :)

 

men da må du slipe vekk festene til front diffen i bunnpanna.. de 3 "tappene" som stikker ut :) pass på å ikke kapp vekk for mye sånn at du får hull i bunnpannna ! :) hehe

 

Kan godt ta bilder av hvordan jeg har gjort det visst noen trenger :)

Link to comment
Share on other sites

Passer med vanlig MT75 kasse ja :)

 

men da må du slipe vekk festene til front diffen i bunnpanna.. de 3 "tappene" som stikker ut :) pass på å ikke kapp vekk for mye sånn at du får hull i bunnpannna ! :) hehe

 

Kan godt ta bilder av hvordan jeg har gjort det visst noen trenger :)

 

Åja, sånn sett, men da vil du ikke ha muligheten til å bygge tilbake til 4wd, uten å bytte bunnpanne evt..?

Ford Escort RS Turbo S1

Ford Escort RS Turbo S2

Ford Escort XR3i 1983

Ford Escort RS1600i 1985 replika

Ford Escort 1.3 1981

Volkswagen splittbuss 1967

Link to comment
Share on other sites

Åja, sånn sett, men da vil du ikke ha muligheten til å bygge tilbake til 4wd, uten å bytte bunnpanne evt..?

 

nei.. da er eneste løsning å få tak i en rast 4x4 kasse og sette over cluch huset :) da har du en doch kasse med starteren på andre siden og kan bare la frontdiffen stå :) slipper du problem med speedometer wire også :)

Link to comment
Share on other sites

hei. bunn panna er tett selv om det er hull i mellom.

 

 

det er nå hvertfall feil! 2,8 har høl rett inn i bunnpanna "bak" diffen. så der er det da ett 10cm stor høl i bunpanna når diffen er borte.

 

anders, bytt girkasse og fjern mellomakslingen fremover. med type kasse må d og bytte mellomakselen bakover.

 

EDIT: så nå dette var cosworth :P trodde du skulle bygge om xr'n jeg :D

Edited by cossy_4x4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

drar opp denne igjen jeg, har 4x4 forstilling med 4x4 bunnpanne. Tenkte å bytte "hus" fra 4x4 kassen med enn vanlig 2wd mt-75, vil og fjerne frontdiff og drivaksler fremme men fortsatt bruke 4x4 bunnpannen. Er dette mulig ? evt. hva trenger å modifiseres ?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger:

 

-MT75 mellom-aksel

-du trenger Speedowire fra MT75

-du må lå knutene stå i nav.

 

Siden at du bruker 4x4 huset på MT75 kassa kommer starter på riktig side, det er der problemet med MT75 å 4WD bunnpanne ligger. Du slipper altså å slipe vekk fester i bunnpanna til fram diff, å kan med enkelhet bygge tilbake til 4WD igjen.

Edited by Ron
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...