tuszi Posted January 14, 2009 Share Posted January 14, 2009 gammelt utstyr krever bare mer håndlag. og under den rette opperatøren så kan faktisk d bli bedre enn arbeid gjort med helt nytt utstyr..menn med feil persom bak spakene kan d nokk bli utrolig dårligsant sant. men reagerte bare på at en her sier at alle som sliper veiver ikke kan det. men er jo mange som kan det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest slynger Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 sant sant. men reagerte bare på at en her sier at alle som sliper veiver ikke kan det. men er jo mange som kan det. hådverk er håndverk noen er bedre enn andre... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 (edited) sant sant. men reagerte bare på at en her sier at alle som sliper veiver ikke kan det. men er jo mange som kan det. "EBB polerer veiv men sliper vel ikke? Skal ganske avansert utstyr og høy kompetanse til(ikke at ebb mangler kompetanse:)) for og slipe en veiv bra, eneste jeg vet om så driver med dette er Vitmar i lillesand... " Hvor står det? Hvordan vil du klare og slipe veiven der rådene er opplagra? kan jo liksom ikke bare sette veiva i en vanlig dreie benk eller? Her må du jo ha noe som roterer veiven men flytter den fram og tilbake slik at rådetappen(er det rådetapp det heter?) "står i ro" selv om den er en smule i offset... Muligens det er andre metoder en hva jeg har fått med meg.. Edited January 15, 2009 by Furre 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 "EBB polerer veiv men sliper vel ikke? Skal ganske avansert utstyr og høy kompetanse til(ikke at ebb mangler kompetanse:)) for og slipe en veiv bra, eneste jeg vet om så driver med dette er Vitmar i lillesand... " Hvor står det? Hvordan vil du klare og slipe veiven der rådene er opplagra? kan jo liksom ikke bare sette veiva i en vanlig dreie benk eller? Her må du jo ha noe som roterer veiven men flytter den fram og tilbake slik at rådetappen(er det rådetapp det heter?) "står i ro" selv om den er en smule i offset... Muligens det er andre metoder en hva jeg har fått med meg..gidder ikke begi meg mere ut på det her. men veit om mange verksteder som har dette utstyret Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 gidder ikke begi meg mere ut på det her. men veit om mange verksteder som har dette utstyret Joda, helt sikkert.. jeg sier bare at JEG bare veit om en plass! Og de som bruker disse maskinene på alle disse verkstedene er vel ikke helt idioter? altså di har god peiling? Slik som vitmar gjør det, har han en svær "dreiebenk" som flytter veiven slik at rådetappen, "står i ro" og sliper da denne med en svær slipeskive, 1m i diameter eller noe slikt så den ikke skal bli varm.. Muligens det kan gjøres på lettere måter, hadde satt pris på korte forklaringer av dette:) 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
tuszi Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 Joda, helt sikkert.. jeg sier bare at JEG bare veit om en plass! Og de som bruker disse maskinene på alle disse verkstedene er vel ikke helt idioter? altså di har god peiling? Slik som vitmar gjør det, har han en svær "dreiebenk" som flytter veiven slik at rådetappen, "står i ro" og sliper da denne med en svær slipeskive, 1m i diameter eller noe slikt så den ikke skal bli varm.. Muligens det kan gjøres på lettere måter, hadde satt pris på korte forklaringer av dette:)samme metoden han på motorverkstedet hos oss gjør Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted January 15, 2009 Share Posted January 15, 2009 (edited) det er ganske nøyaktige toleranser og strenge krav til overflate ruhet på en veivderav trenger du utstyr som er beregnet for jobben.metallet på veiven er jo også herdet og derav ikke enkelt og berabeide hellerden må også balanserest grundig etterpå. Toleransene er ikke annet enn vanlige toleranser som på motorjobber forøvrig.Regner med at de som har utstyr til dette og jobber med det er kompetente til å utføre en slik jobb.Veiva på en Cosworth motor er settherdet,men den herdinga blir vel mer eller mindre borte når man sliper første overdim.Det er ikke noe vits i å balansere veiva etter sliping,for det blir slipt av det samme materialet på hver rådetapp. Edited January 15, 2009 by cosworth540 Link to comment Share on other sites More sharing options...
FitjarRacing Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 ja han kan nok slipe veiv han er mangen som kan det trenge ikkje noko spesielt utstyr heller egentlig... har selv vert på omvisning på auto 23 å sett når dei slipte veiv... grei nok plass men det er veldig dyrt der.. pga dei satset meir på yrkes næring en på privat personer å trimming å sånn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest slynger Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 Veiva på en Cosworth motor er settherdet,men den herdinga blir vel mer eller mindre borte når man sliper første overdim.Det er ikke noe vits i å balansere veiva etter sliping,for det blir slipt av det samme materialet på hver rådetapp. er dette faktisk tilfelle? hva gjør alle som sliper overdim på en vei da?uten herding kan man jo likegodt kaste hele veiva. d vil ivertfall ikke vare lenge før du har ett nytt havari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 ja han kan nok slipe veiv han er mangen som kan det trenge ikkje noko spesielt utstyr heller egentlig... har selv vert på omvisning på auto 23 å sett når dei slipte veiv... grei nok plass men det er veldig dyrt der.. pga dei satset meir på yrkes næring en på privat personer å trimming å sånn.. Kan du forklare hvordan de sliper veiver uten "spesielt utstyr"? Ikke et negativt spørsmål alstå, bare lurer på hvordan de gjør det:) 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
s10an Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 fil å hjemmebrennt! Tidligere "joppa"-77 Taunus 2.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
cosworth540 Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 er dette faktisk tilfelle? hva gjør alle som sliper overdim på en vei da?uten herding kan man jo likegodt kaste hele veiva. d vil ivertfall ikke vare lenge før du har ett nytt havari På ei vanlig veiv i feks ohc motorn er det ingen settherding av veiva,og de motora går 2-300 000 km eller mer uten at veiva behøver å være slitt.Med bra olje og regelmessige skift skal ikke veiva slites.På Cosworth veiva er det settherding,og den blir ifølge ekspertene slipt bort ved første overdim.Det betyr ikke at veiva er ødelagt,men den ekstra harde overflata er ikke til stede.Noe nytt havari trenger du ikke å frykte uten settherdinga.Vet ikke om noen som settherder i Norge,men det er mulig å ordne niterering av veiva,og da får den en knallhard overflate som er meget slitesterk.Dette har jeg gjort på flere kammer til ohc motorer som er kjent for å bli nedslitt fort,og etter nterering er problemet borte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest slynger Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 På ei vanlig veiv i feks ohc motorn er det ingen settherding av veiva,og de motora går 2-300 000 km eller mer uten at veiva behøver å være slitt.Med bra olje og regelmessige skift skal ikke veiva slites.På Cosworth veiva er det settherding,og den blir ifølge ekspertene slipt bort ved første overdim.Det betyr ikke at veiva er ødelagt,men den ekstra harde overflata er ikke til stede.Noe nytt havari trenger du ikke å frykte uten settherdinga.Vet ikke om noen som settherder i Norge,men det er mulig å ordne niterering av veiva,og da får den en knallhard overflate som er meget slitesterk.Dette har jeg gjort på flere kammer til ohc motorer som er kjent for å bli nedslitt fort,og etter nterering er problemet borte.aha tenke herding i d store og hele jeg somm i att all herding forsvant:P Link to comment Share on other sites More sharing options...
ksveggen Posted January 16, 2009 Share Posted January 16, 2009 På ei veiv lik som cosworth er det lit mer "tricky" å slipe rådetapp enn ram, her står jo rådene etterhverandre to og to. Hvis en av to råder på linje river seg har man jo bare ett referansepunkt i senter å spenne opp etter. Der kommer selvfølgelig an på hvor alvorlig den har revet seg, har faktisk sett att stålet på veiva har "gnidd seg" rundt i råden. Mener ikke dette som en "fårståsegpåer", men som ett konstruktivt innspill basert på egne erfaringer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest iselinw Posted January 17, 2009 Share Posted January 17, 2009 Motor teknikk i Oslo kan gjøre jobben. De har jo dyktige folk som kan det, samt de har en som driver med cosworth selv som jobber der. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now