Jump to content

Hvor mye må man ut med for en drivlinje som tåler ca 550hk 650nm?


Turboterje

Recommended Posts

joda men om du skal sladde så gjør det ingenting om hjula går med ørlittegranne forskjellig hastighet =)

er flere som kjører med det sånn til vanlig uten å oppleve problemer, men du vil få litt mere friksjon i viskosekoblinga som gjør at den blir litt varmere, men når du skal herje så går det ikke lange tiden før den koker alikevel uansett om du har lik utveksling eller ikke... og du får da mere og mere bakhjulstrekk.

 

Kanskje en oljekjøler gjør susen..

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

En FFD variant må jo likevel være aldeles skivebom i en gatebil. En kjenning hadde en slik, han måtte stoppe helt opp for å snakke i mobilen.

Er utrolig nok ikkje altid om å gjør å ha det dyreste og "grommeste" men det som fyller flest oppgaver og er kurrant å vedlikeholde. Derfor mitt forslag om KUN Fix-it kasse og forsterkningsplate.

ALT kan ryke, tilogmed FFD har tette overhalingsintervaller og er langt i fra bombesikkert, derfor er det litt greiere å forholde seg til lett tilgjengelige orginaldeler, enn å skru seg bort i gammelt eksotisk rask.

Link to comment
Share on other sites

leser du hva jeg skriver?

han spør etter drivverk som tåler 550hk/650nm, ford motorsport mener at det er ffd drivverk som da må til, ellers hadde de jo selvfølgelig bare kjørt 6.5tom fremdiff osv.

Så det er ett direkte svar på spørsmålet hans.

At ei fixit kasse holder ut med så mye moment og at ei forsterkningsplate foran gjør susen tviler jeg på.

Jeg skriver derfor at det rimligste relativt holdbare er ett r&d eller quaife alternativ.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

leser du hva jeg skriver?

han spør etter drivverk som tåler 550hk/650nm, ford motorsport mener at det er ffd drivverk som da må til, ellers hadde de jo selvfølgelig bare kjørt 6.5tom fremdiff osv.

Så det er ett direkte svar på spørsmålet hans.

At ei fixit kasse holder ut med så mye moment og at ei forsterkningsplate foran gjør susen tviler jeg på.

Jeg skriver derfor at det rimligste relativt holdbare er ett r&d eller quaife alternativ.

 

Mye mener du Fix-it kassen tåler da?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen formening om nøyaktig hvor mye en fix-it kasse tåler, men begrensningen ligger i skråstilte drev i standard mt75 hus, da spesielt på 3dje giret som er midt i kassen og mye moment her vil føre til at aksel og tvilling aksel vil flekse.

rettskårne drev vil forhindre dette til en viss grad, sterkere hovedaksel og forsterkningsplate mellom husene i mt75 kassen hjelper også (alt dette har r&d kassa).

Og r&d kassa er god for 600nm ifølge produsenten.

Så når man sammenligner r&d og fixit så er det jo fornuftig å mene at fixit kassa tåler mye mindre.

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen formening om nøyaktig hvor mye en fix-it kasse tåler, men begrensningen ligger i skråstilte drev i standard mt75 hus, da spesielt på 3dje giret som er midt i kassen og mye moment her vil føre til at aksel og tvilling aksel vil flekse.

rettskårne drev vil forhindre dette til en viss grad, sterkere hovedaksel og forsterkningsplate mellom husene i mt75 kassen hjelper også (alt dette har r&d kassa).

Og r&d kassa er god for 600nm ifølge produsenten.

Så når man sammenligner r&d og fixit så er det jo fornuftig å mene at fixit kassa tåler mye mindre.

 

Sjansen for å få over 600 nm ved 550 hester er vel stor, så da er du vel lile langt? I tillegg er vel denne kassen MYE dyrere enn Fix-it.. Vet det går/eller gikk en bil i Sverige med 700 hester og Fix-it. Den hadde ingen problemer, MEN selvfølgelig alt kan ryke uansett hva du har! Kommer litt an på hvordan du bruker det, om du er hard og brutal med kassen.

 

Da må det da være bedre å kjøpe BARA kasse. Koster jo omtrent det samme som fix-it

 

Hva er det for en type kasse da? Aldri hørt om.. Noen som kjører med dette da og vet hvor holdbart dette er..?

Edited by Cosworth Racing1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Reyland selger denne. Lages av Bara motorsport. Rette drev. Satt en sånn i vingebilen til reyland hvis du husker den. Koster vel ca det samme som fix-it. eller kanskje litt mer.. sjekk reyland.co.uk. heter strong gear kit eller noe sånt

Link to comment
Share on other sites

Mark1, Leser DU hva jeg skriver da?

 

Bygger trådstarter bil med seier i VM-rally i tankene? Ikkje det nei.... grunnleggende forskjell der kanskje?

 

Det står da vitterlig "Hvor mye må man ut med for en drivlinje som tåler ca 550hk 650nm?" i topic...

 

Jeg prøver å argumentere for påstandene mine så godt som mulig, men vestlandet foretrekker visst heller synsing og egne meninger skjønner jeg..

Og du velger å svare med sarkasme...

 

(ps. en bil du kan vinne vm-rally med koster nærmere 8millioner, de 160k for ffd drivverk blir vel da småpenger.)

WWW.NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1/Mk2 register

Link to comment
Share on other sites

Det står da vitterlig "Hvor mye må man ut med for en drivlinje som tåler ca 550hk 650nm?" i topic...

 

Jeg prøver å argumentere for påstandene mine så godt som mulig, men vestlandet foretrekker visst heller synsing og egne meninger skjønner jeg..

Og du velger å svare med sarkasme...

 

(ps. en bil du kan vinne vm-rally med koster nærmere 8millioner, de 160k for ffd drivverk blir vel da småpenger.)

 

Vestlandet..? Hvem tenker du på som synser noe derfra?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Bedre med synsing på østlandet då? så bra..

 

Reiner med trådstarter bygger en sprek "gatebil", jeg prøver å rettlede i rettning av at det fortsatt blir noe "gatebil" igjen og ikkje et ubrukelig svindyrt "raceprosjekt"..

 

Påkjenningene "vi" greier å påføre bilene våre med noen runder på rudskogen eller mellom to lyskryss er noe helt annet enn påkjenningene i et VM rally. Men det er vel bare synsing..

Link to comment
Share on other sites

Bedre med synsing på østlandet då? så bra..

 

Reiner med trådstarter bygger en sprek "gatebil", jeg prøver å rettlede i rettning av at det fortsatt blir noe "gatebil" igjen og ikkje et ubrukelig svindyrt "raceprosjekt"..

 

Påkjenningene "vi" greier å påføre bilene våre med noen runder på rudskogen eller mellom to lyskryss er noe helt annet enn påkjenningene i et VM rally. Men det er vel bare synsing..

 

Hehe.. Kanskje han skal bygge rallybil??

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Finnes vel like mange meninger som medlemmer på forumet, heldigvis. Hvor gøy hadde det vært om alle hadde hatt samme meninger?

 

Noen vil ikke ha bråk og lyd i det hele tatt, mens andre vil ha mest mulig lyd. En 4wd er vel ikke det man bare legger ut i en sving langs veien akkurat, og trådstarter skriver vel at interiør er plukket ut, så da snakker vi vel ikke om noe komfortabel pendlebil akkurat.

 

Men er vel ingen som kan nekte for at Mark1 ikke har noe grunnlag for sine meninger, har tilgode og se noen andre enn Mark1 og Kjellis på dette forumet bruke 4wd på den måten i en bil uten 500+ hk :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, får ikke begynne å krangle nå smågutta :P

Selvfølgelig er jeg interisert i få det billigst mulig, som alle andre.

Er det noen som har erfaring med fixit da? som har kjørt litt hardt med kassa. For diffenne skal jeg vel alltids få råd med etterhvert.

Men surt å kjøpe en kasse til 40 tusen, å så rase den. Det er vel 2 muligheter, enten kjøpe det grommeste, eller prøve noen "billige" varianter.

Hvis det ikke er noen som har prøvd, men bare tror.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, får ikke begynne å krangle nå smågutta :P

Selvfølgelig er jeg interisert i få det billigst mulig, som alle andre.

Er det noen som har erfaring med fixit da? som har kjørt litt hardt med kassa. For diffenne skal jeg vel alltids få råd med etterhvert.

Men surt å kjøpe en kasse til 40 tusen, å så rase den. Det er vel 2 muligheter, enten kjøpe det grommeste, eller prøve noen "billige" varianter.

Hvis det ikke er noen som har prøvd, men bare tror.

 

Jeg kjører Fix-it og har ikke hatt noen problemer enda. Kjenner en som har røket en del i kassen. Men alt kommer an på hvordan du bruker bilen. Skal du ta rivstarter daglig bør du kanskje kjøpe en annen kasse. Ellers er kassen HELT grei. Den tåler nå mye herjing!

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

med den kjøringa til turbo terje så trur eg at eg ville prøvd ein billig variant fusst :) also forsterka plate i fram diff å 7,5" bak i god stand.. å kansje ein fix it sats ettervert i kassa...

 

å billige dårlige 195 dekk så er nok mykje gjort :)

 

ein kompis av meg har ein 4wd med HEILT orginalt driverk på. den har blitt sladda å herja ein del med egentlig med 215 brigestone g force profiler dekk på... både på tørr asfalt og på våt. er grå dyse oppsett har vert kjørt på 1,6 - 1,8 bar ladetrykk... den funka i ei god stond vertfall før det begynnte å skrape å lage litt lyder i kassen..

Edited by FitjarRacing
Link to comment
Share on other sites

Den nyeste utgaven av Fixit-girsett har ikke jeg hørt om at noen har ødelagt.. Jeg har det og det funker som bare det.

 

Ulempen med skråskjærte drev er at de belaster askiallagerne mer enn rettskjærte. De tvinger derimot ikke akslingene fra hverandre noe mer enn rettskjærte drev.

Fordelen med skråskjærte drev er at de bråker mindre og at de er sterkere, pga at mer enn ei tann er i inngrep hele tida.

 

Når du ikke skal kjøre Gruppe A / WRC så er jeg helt sikker på at fix-it eller Bara er det beste valget. Bara hvis du vil ha masse hvining i girkassa, fix-it hvis det ikke høres så moro ut.

Link to comment
Share on other sites

Den nyeste utgaven av Fixit-girsett har ikke jeg hørt om at noen har ødelagt.. Jeg har det og det funker som bare det.

 

Ulempen med skråskjærte drev er at de belaster askiallagerne mer enn rettskjærte. De tvinger derimot ikke akslingene fra hverandre noe mer enn rettskjærte drev.

Fordelen med skråskjærte drev er at de bråker mindre og at de er sterkere, pga at mer enn ei tann er i inngrep hele tida.

 

Når du ikke skal kjøre Gruppe A / WRC så er jeg helt sikker på at fix-it eller Bara er det beste valget. Bara hvis du vil ha masse hvining i girkassa, fix-it hvis det ikke høres så moro ut.

 

Kor lenge har den nye sorten vert på markedet ?... å ka er egentlig forskjellen på gammelt og nytt ?...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...