drevlars Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 i går kveld var jeg ut å kjørte en tur med cosworthen, hadde ca 50km/t ca 1000omdreininger på motor, først begynte den å kakle brutalt, så hakket motoren så ble det bråstopp på alt, motor sitter fast, olje lampa lyste ikke, men er det mulig at jeg har kjørt på for tynn olje 0w40,jeg har lyst til og tro at jeg mistet oljetrykk. uansett må ha ny motor: noen somm sitter med litt erfaring hva som lønner seg å gjøre, importere bil med god motor, kjøpe brukt motor, eller bygge opp igjen den som havarerte? motor var 4x4 sierra 200 blokk, jeg har 205 blokk i kjelleren og stempler kan jo begynne å bygge ny motor? tar mot tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Offameg, det hørtes ikke bra ut.Ingen symptomer på at noe har vært galt før dette skjedde?Har du hatt lys i oljelampa når tenningen har vært på, og bilen ikke har vært igang? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
drevlars Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 olje lampå TROR jeg har fungert, men for en uke lånte jeg den bort, han sa at han en gang opplevde at den blinket i olje lampå da bilen gikk på tomgang, siden har det ikke lyst. bilen har fungert helt utmerket Link to comment Share on other sites More sharing options...
Escort RST WRC Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Okay.Lyste den når kaklinga begynte? Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeH Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Trasige greier!Ville uansett først og fremst demontert moteren som er rasa for å finne årsaken. Då ser du òg kva deler som har overlevd raset.Kan godt være det blokka har klart seg bra, og at det er berre å få den borra en dim. opp. Toppen kan ha klart seg bra òg.Lenge sia du har bytta reg.reim? Kan jo ha hoppa nokre hakk?Veit du om oljetrykklampa fungerte. Om den gjer det, så er det lite sansynlig at raset skyldast at du mista trykk. Om du importerer bil for å bruke motor, så kan det ikkje alltid km og historikk på stemmer heilt. Lønner seg ofte å ta en sjekk/overhaling på motor før en putter den i bilen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
drevlars Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 oljelapa lyste ikke da motoren kakla, regreim og strammer er byttet da motoren var gått 180t nå er den gått 215t. reg reima var pittelitt slakk, sjekka olja nå nettopp, ikke olje å se på peilepinnen, sjitt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 oljelapa lyste ikke da motoren kakla, regreim og strammer er byttet da motoren var gått 180t nå er den gått 215t. reg reima var pittelitt slakk, sjekka olja nå nettopp, ikke olje å se på peilepinnen, sjitt Tipper du har ødelagt rådelagrene.. er du heldig så slipper du unna med sliping av veiv og nye lagre + oljepumpe da visst denne har tatt kvelden. og den vanlige overhalinga av motor. kansje hone litt også. Når jeg tenker meg om litt videre så kan det være at råden har løsnet fra veiva.. men som sakt åpne å se er ikke noe å tape på det uansett. Setter en femmer på sylinder nr 4!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
drevlars Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 jeg skal først ta av toppen og se, men jeg har ikke tilgang til garasje før til høsten. jeg er glad for at di nye garasjetegningene er på vei, bygger den 10meter lang og 7meter bred, med en port på 4x2,5. det blir også kjøpt en to søylersbukk å jobbe under. da blir det greit å skru igjen, jeg får la bilen stå til da, vi det ikke lønner seg å selge den da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer2wd Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Jeg mener at man kan miste oljetrykket uten at lampa lyser pga. trykket som blir i bunnpanna.Hvis lampa har blinka på tomgang ville jeg sattsa på en ny oljepumpe og. 1993 Ford Sierra Cosworth Limited Edition Link to comment Share on other sites More sharing options...
drevlars Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 noen som har et kostnadsoverslag på overhaling av motoren, tenker da på oljepumpe, veiv, råder, stempler, honing/borring av blokk.kun selve bunndelen av motoren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sta1n1 Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 er det farlig A kjOre med 0w40 olje i desse vintertidene ? mobil1 har jo ei 0w40 olje som det stAr skal vere til vintersbruk ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 noen som har et kostnadsoverslag på overhaling av motoren, tenker da på oljepumpe, veiv, råder, stempler, honing/borring av blokk.kun selve bunndelen av motorenKjedlig dette, men ta ut motoren og åpne den så ser du hva som må gjøres da. Lett og grave seg ned og bli møkk lei så da er det viktig å komma igang med det raskt.. Av egne erfaringer.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
drevlars Posted January 7, 2009 Author Share Posted January 7, 2009 noen som sitter med erfaring om hvordan ta ut 4x4 motoren raskt og enkelt, tenker å ta ned hele forstillinga med gir og det hele. er det en dum ide? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kverna Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 noen som sitter med erfaring om hvordan ta ut 4x4 motoren raskt og enkelt, tenker å ta ned hele forstillinga med gir og det hele. er det en dum ide?Lettest det. Bare du har noe som løfter bilen høyt nok, evt ett par kamerater. Sett en pall under, så er det bare å trille alt ut Min fotoblogg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stianwang Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 3500 i paknings sett3000 veiv + - 1500 for brukte råder1500 for honing av blokka (visst denne fortsatt er ok)800 veiv lager600 rådelagerOljepumpa er jeg litt i tvil på pris. gjør AKKURAT samme jobben på min motor nå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 3500 i paknings sett3000 veiv + - 1500 for brukte råder1500 for honing av blokka (visst denne fortsatt er ok)800 veiv lager600 rådelagerOljepumpa er jeg litt i tvil på pris. gjør AKKURAT samme jobben på min motor nå. ikke glem boring da bør gjøres HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
bart Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 det er jo passe sløvt/amatørmessig å klare å kjøre tom for olje i en såpass dyr bil/motor......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 (edited) Kjedelig greier dette! Oljepumpe koster 3100 hos sarpsborg motor Lykke til! Edited January 7, 2009 by Helge WOLF!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Kjedelig greier dette! Oljepumpe koster 3100 hos sarpsborg motor Lykke til! Eller du kan kjøpe den nyeste pumpa fra Cosworth, til en billigere peng Link to comment Share on other sites More sharing options...
drevlars Posted January 7, 2009 Author Share Posted January 7, 2009 det er jo passe sløvt/amatørmessig å klare å kjøre tom for olje i en såpass dyr bil/motor......... jeg skulle kjøre hjem fra byen til meg 14km, sjekka olja før jeg begynte å kjøre. har sett videre på motor, turboen er også rasert, den kan ha brukt olja. var meget mye vind og regn den kvelden, hørte ikke mye fra motoren, siden varmapparatet også gikk for fult Link to comment Share on other sites More sharing options...
bige Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 olje lampå TROR jeg har fungert, men for en uke lånte jeg den bort, han sa at han en gang opplevde at den blinket i olje lampå da bilen gikk på tomgang, siden har det ikke lyst. bilen har fungert helt utmerketville aldri lånt bort cosw uten att jeg selv satt i baksete ...en rask over rusing på 1ste gir og du har raset du skriver om ett par 8tall og rask avskruing av motoren - uten att den har kvittet seg med varmen - RAS og http://www.suhe-motorsport.de/ leverer fra lager nyoverhalt motor til 5300 euro Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sapphy Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 Vanlig overdramatisering fra Bige.. muligens det var erfarne fjellfolk han lånte den bort til? Overrusing på førstegir? De fleste pleier å ha turtallsperre og girspaken heller ikkje vanskeligere å bruke på en cossie enn andre biler.. Du får heller ikkje et slikt ras med å stoppe motoren, turboen liker det nok ikkje, likevel.. Ellers prøver Gull hos Racefix å ha en liten bytte-ordning på 4x4 motorer, kan jo høre om han kan hjelpe, tlf 92694942 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carbon Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 (edited) kjøpte highflow oljepumpe. cosworth pumpe betalte 2100kr for den.tok ut motor gir og forstilling for en måned siden, brukte ca 4timer. så det går kjapt og enkelt det Edited January 7, 2009 by carbon 4x4 cosworthE46 Touring Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ford ragger Posted January 7, 2009 Share Posted January 7, 2009 motor til salgs her. ny overhalt http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=55031 Livet er farlig.. Man kan dø..! Det blir ikke bedre enn du gjør det til sjøl..! Ford Sierra RS 91mod- Under oppussing.. Link Ford Sierra IS bruksbil- Link Link to comment Share on other sites More sharing options...
drevlars Posted January 8, 2009 Author Share Posted January 8, 2009 jeg er meget glad dere prøver å hjelpe meg! skal se om ikke været roer seg litt ned, skal prøve å ta bilen i et lager-rom, må se hva som gikk sundt, hadde jo bare 1000 omdreininger på motoren, får være opptimist å håpe på det beste, men ikke noe er så galt at det ikke er godt for noe, skal bytte girkassen og foringene i forstilling, da får jeg gjort det i samme opprasjon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now