Jump to content

trist trist


drevlars

Recommended Posts

i går kveld var jeg ut å kjørte en tur med cosworthen, hadde ca 50km/t ca 1000omdreininger på motor, først begynte den å kakle brutalt, så hakket motoren så ble det bråstopp på alt, motor sitter fast, olje lampa lyste ikke, men er det mulig at jeg har kjørt på for tynn olje 0w40,

jeg har lyst til og tro at jeg mistet oljetrykk.

 

uansett må ha ny motor: noen somm sitter med litt erfaring hva som lønner seg å gjøre, importere bil med god motor, kjøpe brukt motor, eller bygge opp igjen den som havarerte?

 

motor var 4x4 sierra 200 blokk,

 

jeg har 205 blokk i kjelleren og stempler kan jo begynne å bygge ny motor?

 

tar mot tips?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Trasige greier!

Ville uansett først og fremst demontert moteren som er rasa for å finne årsaken. Då ser du òg kva deler som har overlevd raset.

Kan godt være det blokka har klart seg bra, og at det er berre å få den borra en dim. opp. Toppen kan ha klart seg bra òg.

Lenge sia du har bytta reg.reim? Kan jo ha hoppa nokre hakk?

Veit du om oljetrykklampa fungerte. Om den gjer det, så er det lite sansynlig at raset skyldast at du mista trykk.

 

Om du importerer bil for å bruke motor, så kan det ikkje alltid km og historikk på stemmer heilt. Lønner seg ofte å ta en sjekk/overhaling på motor før en putter den i bilen.

XWIyo.jpg
Link to comment
Share on other sites

oljelapa lyste ikke da motoren kakla, regreim og strammer er byttet da motoren var gått 180t nå er den gått 215t. reg reima var pittelitt slakk, sjekka olja nå nettopp, ikke olje å se på peilepinnen, sjitt

 

Tipper du har ødelagt rådelagrene.. er du heldig så slipper du unna med sliping av veiv og nye lagre + oljepumpe da visst denne har tatt kvelden. og den vanlige overhalinga av motor. kansje hone litt også.

 

Når jeg tenker meg om litt videre så kan det være at råden har løsnet fra veiva.. men som sakt åpne å se :) er ikke noe å tape på det uansett.

 

Setter en femmer på sylinder nr 4!!

Link to comment
Share on other sites

jeg skal først ta av toppen og se, men jeg har ikke tilgang til garasje før til høsten. jeg er glad for at di nye garasjetegningene er på vei, bygger den 10meter lang og 7meter bred, med en port på 4x2,5. det blir også kjøpt en to søylersbukk å jobbe under. da blir det greit å skru igjen, jeg får la bilen stå til da, vi det ikke lønner seg å selge den da?

Link to comment
Share on other sites

noen som har et kostnadsoverslag på overhaling av motoren, tenker da på oljepumpe, veiv, råder, stempler, honing/borring av blokk.

kun selve bunndelen av motoren

Kjedlig dette, men ta ut motoren og åpne den så ser du hva som må gjøres da. Lett og grave seg ned og bli møkk lei så da er det viktig å komma igang med det raskt.. Av egne erfaringer..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

noen som sitter med erfaring om hvordan ta ut 4x4 motoren raskt og enkelt, tenker å ta ned hele forstillinga med gir og det hele. er det en dum ide?

Lettest det. Bare du har noe som løfter bilen høyt nok, evt ett par kamerater. Sett en pall under, så er det bare å trille alt ut

Link to comment
Share on other sites

3500 i paknings sett

3000 veiv + -

1500 for brukte råder

1500 for honing av blokka (visst denne fortsatt er ok)

800 veiv lager

600 rådelager

Oljepumpa er jeg litt i tvil på pris.

 

gjør AKKURAT samme jobben på min motor nå.

 

 

ikke glem boring da :rolleyes: bør gjøres

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

det er jo passe sløvt/amatørmessig å klare å kjøre tom for olje i en såpass dyr bil/motor.........

 

 

jeg skulle kjøre hjem fra byen til meg 14km, sjekka olja før jeg begynte å kjøre. har sett videre på motor, turboen er også rasert, den kan ha brukt olja. var meget mye vind og regn den kvelden, hørte ikke mye fra motoren, siden varmapparatet også gikk for fult

Link to comment
Share on other sites

olje lampå TROR jeg har fungert, men for en uke lånte jeg den bort, han sa at han en gang opplevde at den blinket i olje lampå da bilen gikk på tomgang, siden har det ikke lyst.

 

bilen har fungert helt utmerket

ville aldri lånt bort cosw uten att jeg selv satt i baksete ...

en rask over rusing på 1ste gir og du har raset du skriver om

ett par 8tall og rask avskruing av motoren - uten att den har kvittet seg med varmen - RAS

og http://www.suhe-motorsport.de/ leverer fra lager nyoverhalt motor til 5300 euro

Link to comment
Share on other sites

Vanlig overdramatisering fra Bige.. muligens det var erfarne fjellfolk han lånte den bort til?

 

Overrusing på førstegir? De fleste pleier å ha turtallsperre og girspaken heller ikkje vanskeligere å bruke på en cossie enn andre biler..

 

Du får heller ikkje et slikt ras med å stoppe motoren, turboen liker det nok ikkje, likevel..

 

 

Ellers prøver Gull hos Racefix å ha en liten bytte-ordning på 4x4 motorer, kan jo høre om han kan hjelpe, tlf 92694942

Link to comment
Share on other sites

kjøpte highflow oljepumpe. cosworth pumpe betalte 2100kr for den.

tok ut motor gir og forstilling for en måned siden, brukte ca 4timer. så det går kjapt og enkelt det :)

Edited by carbon

4x4 cosworth

E46 Touring

Link to comment
Share on other sites

jeg er meget glad dere prøver å hjelpe meg!

skal se om ikke været roer seg litt ned, skal prøve å ta bilen i et lager-rom, må se hva som gikk sundt, hadde jo bare 1000 omdreininger på motoren, får være opptimist å håpe på det beste, men ikke noe er så galt at det ikke er godt for noe, skal bytte girkassen og foringene i forstilling, da får jeg gjort det i samme opprasjon.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...