Jump to content

Liste over godkjente sierra xr4i og xr4x4 med turbo


BR Racing V6

Recommended Posts

Hei. tenkte å høre allmenheten etter litt info.

 

Vi er flere som tenker å søke om godkjenning av sierra v6 med turbo.

 

vi vet av noen biler som er godkjent. men ikke vært skilt på en del år.

 

Er derfor av intresse å finne flere andre godkjente biler som kan brukes om mal for søknad og at man har

et tilsvarende ombygget bil som henvisning. kan gjøre prosessen enklere.

 

pr nå vet

 

vi a 1stk xr4i. muligens 2.

 

1stk xr4x4. eller den er ombygget fra 2.0l 3dørs til xr4x4 turbo.singel.

evt orginale 5dørs bil vet jeg ikke av nå-.

 

frode

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Dette tror jeg kan bli litt vanskelig. Snakket med biltilsynet ang dette senest i går. Og da fikk jeg beskjed om at det kom nye regler i 2006. Disse tilsier at hvis du skal ha godkjennt en Sierra med V6 og turbo så har du en lang prosess foran deg. Den høyeste effekten en sierra er levert med er vel 224hk? Og om man kommer opp på 224hk (Som er maks for registrert bil)(Kan få 390hk godkjennt) Så vil vekt og hk overstige "grensa" og ikke mulig å få godkjennt.... Litt tungt forklart men noen skjønner??

Link to comment
Share on other sites

ehmm..... Hva om du kommer med en bil med, si 180-190hk da? Med samme understell og bremser som i orginalbilen med 224hk

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg kan bli litt vanskelig. Snakket med biltilsynet ang dette senest i går. Og da fikk jeg beskjed om at det kom nye regler i 2006. Disse tilsier at hvis du skal ha godkjennt en Sierra med V6 og turbo så har du en lang prosess foran deg. Den høyeste effekten en sierra er levert med er vel 224hk? Og om man kommer opp på 224hk (Som er maks for registrert bil)(Kan få 390hk godkjennt) Så vil vekt og hk overstige "grensa" og ikke mulig å få godkjennt.... Litt tungt forklart men noen skjønner??

 

En ting jeg har lurt litt på en stund.. Det er stadig snakk om at det har kommet nye regler. Hvorfor har disse reglene plutselig tilbakevirkende kraft??

 

De aller fleste regelforandringene gjelder fra den dagen de ble vedtatt. Og normalt er det reglene som var aktuelle på første gangs registreringsdato som gjelder for en bil.

Som f.eks katalysator, sikkerhets belter i baksete osv. Det er jo derfor det finnes to "kjøretøy forskrift" bøker, en før en en etter 1994. Og det samme gjelder jo med ombygging av biler registrer før etter jan 1971..

 

Noen som har noe lurt å komme med her??

Link to comment
Share on other sites

ehmm..... Hva om du kommer med en bil med, si 180-190hk da? Med samme understell og bremser som i orginalbilen med 224hk

 

Jeg kan ikke svare og være 100% sikker. Dette kommer fra teknisk avdeling hos statens vegvesen. Og de mente det jeg skrev over her. Men som du sier, om man går ned på 180-190hk om bruker understell til 224hk så må vel dette være bra nok. :huh: Om ikke vekten er for stor, noen som vet vektforskjellen på 2l rekke 4, og 2,9/2,8 V6? De nevnte også at det ikke er og aldri blir godkjennt sierra cossie med mer enn 390hk.

Link to comment
Share on other sites

Dette med at vektforandring er blitt ulovlig har antagelig med ombygging av pickuper til lett lastebil og gjøre, og vil antageligvis bety at en bil som har en tomvekt i vognkortet på f.eks 1050 kg ((som en 2.0l sierra) husker ikke totalvekt, men er vel viktigere den kanskje)ikek kan bygges om til en Cosworth eller Xr4/4x4 da disse har en tomvekt på 1280kg i vognkortet. Å bygge om en Xr4i elelr 4x4 til Cosworth vil vel derfor kunne gå greit, om jeg ikke husker helt feil på vektene. (IS har vel også høyere totalvekt kanskje?) Vet hvertfall at man ikek lenger kan sette 6'er i en BMW som har hatt 4'er (eller v8 om den har hatt 6'er) Dette betyr jo i realiteten at man ikke kan sette sterker fjærer i noen biler da disse kan øke tillat akselvekt :P så man kan kanskje krangle litt om man beviser at man ikke har økt vekten på bilen...

 

PS: 390 hester i en bil på knappe 1200 kilo (eller mindre hvis man har letta noe) er vel i grunn nok om man ikek skal på bane?

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Min bil er orginalt en 2,0L som er godkjent ombygd til xr4x4 med 2,8 liters motor og abs bremser rundt 1990. Den har stått ca 10år uten skilter nå. Skulle vel ikke by på noen problemer å få tilbake de skiltene vel?

Om bilen var i orginal stand vel og merke... Har veldig lyst til å få stemplet turbo inn i vognkortet så slipper jeg å bytte motor for hver gang jeg blir tatt i teknisk kontroll eller skal på EU kontroll.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Regner med at en tidligere ombygd bil skal gå greit å få skilter på, ellers ville BT ha hatt mye å gjøre med å avskilte og ombygge pickuper. Om den i tillegg allerede har øket vekt i vognkortet skal det vel ikek være noe problem å bygge videre, så lenge du holder deg under 390 hester. Og de ikke pirker på at Cosworth aldri kom som 5-dørs...

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...