eivi91 Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 Hei! Har satt på en ny endepotte nå. Hadde tenkt å feste den med ett sjøtestykke, men det gikk ikke da simons eksosen går sånn i en bøy. Brukte derfor en klamme som er beregnet på trykkrør. Den fikk jeg satt litt "skeivt" på. I samband med den klammen, hvor varm kan eksosen bli helt der bak ved endepotta? Inne i klamma var det gummi, og på klisteret stod det at den tålte fra -25 celsius til +100 celsius. Er det fare for å bli 100 grader der bak? Her ser dere hvorfor det ikke gikk med skjøtestykket, siden røret er så bøyd. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted January 5, 2009 Author Share Posted January 5, 2009 Ingen som har noen formening angående dette? '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 Åssen motor? Men det blir varmt bak der ja. Enderøret smelter fangeren lett hvis den kommer i kontakt når du bruker bilen litt skikkelig. Tipper det smelter med en gang du begynner å kjøre. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutte Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 Kjøp deg en eksosmuffe med rette vinkel (fåes tak i blant annet hos Bilens Eksosanlegg) og klem den fast med 2 eksosklemmer av riktig størelse. Koster deg i underkanten av 100 kr - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted January 5, 2009 Author Share Posted January 5, 2009 (edited) DOHC 8v med 123 hk EDIT:Rett vinkel? Det er da ikke en 90 graders bøy heller. Edited January 5, 2009 by eivi91 '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted January 5, 2009 Share Posted January 5, 2009 Er vel bare å prøve dette her? smelter den må du finne på noe annet:) 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Kjøp deg en 45 graders muffe så får du leke deg litt med baufila. Du kommer sikkert opp med noe som funker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knutte Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 DOHC 8v med 123 hk EDIT:Rett vinkel? Det er da ikke en 90 graders bøy heller. Med RETTE vinkel. Altså riktig vinkel hvis du misforstod - 1989 Ford Sierra 2.0 CL - 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend (Solgt) - 1985 Volvo 240 GL (Solgt) - 1990 Ford Sierra Dohc GT (Solgt. Senere død...) Jeg reparerer ikke bilen... Jeg forbedrer den! Nå kjent som Mskrinde Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 Åja. Men skal nå prøve med den klammen jeg har satt på. Tror det vil funke bra jeg. Er en såkalt mpjoint om noen har hørt om det, www.mpjoint.com Og siden den er beregnet for trykk, så har de vel satt en grense på 100 grader, siden den kan begynne å lekke da. Vil nå tro denne er like tett, om ikke tettere enn ett vanlig eksosskjøtestykke. Men vi får se. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
etakle Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Jepp, tut og kjør. Gi oss tilbakemelding Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 (edited) Tok meg en tur nå. (Har ikke lappen enda, så må dra med meg pappa ) Anyways, jeg tror nå at det blir over 100 grader ved hard kjøring, ja. Men jeg tror likevel klemmen vil holde det tett om gummien så skulle smelte. Uten gummien, er jo det omtrent som ett skjøtestykke som er beregnet på eksos. Om dere ser på linken over, så ser dere hvilken klamme det er snakk om. Var ihvertfall tett og fint både før jeg dro, og når jeg kom tilbake. Skulle det så vise seg at det lekker litt ut der en eller annen gang, så får jeg finne en annen metode. EDIT:*LINK* til klemmen. EDIT_2:Og angående smelting av fanger, så tror ikke jeg det er noe problem. Selve endepotta var ikke varm i det hele omtrent. Men nå er det jo snø og kaldt ute, men uannsett. Flere som har samme potta på samme bil, og de har ikke noen problemer med det ihvertfall. Edited January 6, 2009 by eivi91 '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Olav Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Var ikke snakk om at enderøret DITT kom til å smelte DIN støtfanger! Jeg mente generelt. Kan gjenta med litt andreledes ordlegging og håper du forstår da.... Ved hardkjør så blir enderøret på en hvilken som helst bil så varmt at hvis støtfangeren skulle ligge nedpå enderøret til vanlig eller falle ned på det av en eller ana grunn så vil den smelte. Det jeg ville frem til er da at hvis du gasser på litt, så smelter den 100gradersgummien din rimelig kjapt! 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a> Link to comment Share on other sites More sharing options...
lyrix Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 tror ikke dette holder så lenge om du kjører hardt. kan bli røglødene om du bare ruser motoren lenge nokk. (har prøvd selv) 08 mondeo titanium X 91 sierra 2,5 turbodiesel prosjekt --> http://www.fordclubn...8-td-til-25-td/76 volvo 242 turbo prosjekt94 pajero GLS 33" dekk <---selges Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furre Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Det at den koblinga er rata til 100grader betyr nokk ikke at den smelter ved 100grader, men heller at gummien blir sprø og ikke vil holde tett... 88 Sierra cosworth 2-wd Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivi91 Posted January 7, 2009 Author Share Posted January 7, 2009 At koblinga smelter skal vel mye til ja. Men det jeg mener er at jeg tror ikke gummien har så mye å si. Kjøpte ett vanlig eksosskjøtestykke som jeg hadde tenkt å ha på, men det gikk ikke. Og det er da ikke noen gummi på det heller. Men som sagt, begynner det å lekke så finner jeg en annen metode. '09 BMW X5 3.0D '13 Subaru Forester 2.0i x - '86 Sierra 2.0i S x - '08 Fiesta ST150 x - '92 Sierra DOHC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now