Jump to content

minimumshøyde på 4x4 topp?


Guest cosworth2wd89

Recommended Posts

Guest cosworth2wd89

har kjøpt en 4x4 topp som skulle bare trenge litt planing... men viser seg at det må taes 1 tiendedel av toppen for å få den rett..vet ikke om den er planet fra før heller å lurer da på om noen vet minimumshøyden?skal brukes på en 2wd så kompen blir jo ganke høy..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er den ubruklig under dette?

Hvis du søker litt, så finner du kanskje tråden som handler om en Cosworth eier som hadde massevis "mystiske" topp paknings problemer.

Alle problemene og "mystikken" forsvant når toppen ble skiftet. ;)

Komp, kamtiming o.l. er bagateller i denne sammenhengen, det er styrken som er problemet hvis den fortsatt skal brukes på en turbomotor.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

viser seg at toppen er 138,36 å for å få den rett må den planes ned til 138,26..noen som kan si om dette er altfor mye?

 

 

jo går greit det , det du bør være obs på er at ventiler fortere møter stempel ved høyt turtall og dermed større risiko for havari .ventil cuts i stempel er å annbefale .

men har selv plukket opp org motor med topp på 138.2 som var brukt til løpskjøring ,denne holdt men hadde gode merker i stempel etter ventiler .

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Hvis du søker litt, så finner du kanskje tråden som handler om en Cosworth eier som hadde massevis "mystiske" topp paknings problemer.

Alle problemene og "mystikken" forsvant når toppen ble skiftet. ;)

Komp, kamtiming o.l. er bagateller i denne sammenhengen, det er styrken som er problemet hvis den fortsatt skal brukes på en turbomotor.

 

meiner du at toppen blir for svak vist du planer den..og at det er grunnen til at pakningen ryker??

 

ja skjønner at det ikke er optimalt men må vite om den er ubrukelig eller om den på noen måte kan brukes?

toppen kan fint brukes

Link to comment
Share on other sites

meiner du at toppen blir for svak vist du planer den..og at det er grunnen til at pakningen ryker??

Det er ingen tvil om at toppen blir svakere når den bli tynnere. Det er også slik at toppene blir mykere i godset når de overvarmes som f.eks når motoren koker.

Dersom du kombinerer;

1. En topp som er blitt myk pga uheldig eller "svimete" eier som ikke følger med motortemp.

2. En tynn topp.

3. Høy motoreffekt som brukes.

Da vil du få topp paknings problemer ja.

 

På en mild bruksbil/gatemotor kan man slippe unna med mye så det er bare å prøve, men man kan godt være klar over problemet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at toppen blir svakere når den bli tynnere. Det er også slik at toppene blir mykere i godset når de overvarmes som f.eks når motoren koker.

Dersom du kombinerer;

1. En topp som er blitt myk pga uheldig eller "svimete" eier som ikke følger med motortemp.

2. En tynn topp.

3. Høy motoreffekt som brukes.

Da vil du få topp paknings problemer ja.

 

På en mild bruksbil/gatemotor kan man slippe unna med mye så det er bare å prøve, men man kan godt være klar over problemet.

Her er du på tynn is ******, her ser du at teori kunskapene dine ikkje hjelper deg lenger:( so du sitter faktisk og påstår at det er problem med ein topp som blir plant litt at den blir for tynn i godsett og vrir seg?? gutten spurde om toppen på 138,2 kan brukes so veit du ikkje svaret so bør du ver for god til og komme med slike påstander som du gjør her..... fleire rally cross motorer so martin schanke og co brukte er toppen kun 136mm høg dette pga dei hadde berre 2wd topper før som er eit anna forbrenningskammer i og da senka dei toppen for og kunne lade meir uten tenningsbank noken sveiste faktisk i forbrenningskammera og til dømes mountune... da er ingen problem so lenge stempela dine er lommer i so det er klaring til ventilene dine...grunnen til han karen so rauk toppakninger kan eg garantere dag at det var kompresjonsforholdet som gjorde den motoren har garantert gått med tenningsbank og når han bytta til ein høgere topp so har kompresjonen blitt lavere og dermed har tenningsbanken forsvunne..dette problemet har eg vore borti ein heil haug med ganger folk har komt ned her og dei har skifta både 2og 3 pakninger på nybygde motorar dei har sett samen sjøl uten og rekna komp forhold so trur ikkje du skal vere redd for at pakningene dine ryker..ps den svarte cosworthen som eg hadde på istreff i 2006 hadde ein topp som var 137,5 lada 2,0kilo på den med ein E50 turbo rauk aldri ein toppakning............

Link to comment
Share on other sites

1. Her er du på tynn is.

2. den svarte cosworthen som eg hadde på istreff i 2006 hadde ein topp som var 137,5 lada 2,0kilo på den med ein E50 turbo rauk aldri ein toppakning............

1. Så sier vi det.

2. Det stemmer sikkert.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at toppen blir svakere når den bli tynnere. Det er også slik at toppene blir mykere i godset når de overvarmes som f.eks når motoren koker.

Dersom du kombinerer;

1. En topp som er blitt myk pga uheldig eller "svimete" eier som ikke følger med motortemp.

2. En tynn topp.

3. Høy motoreffekt som brukes.

Da vil du få topp paknings problemer ja.

 

På en mild bruksbil/gatemotor kan man slippe unna med mye så det er bare å prøve, men man kan godt være klar over problemet.

om du ikke vet det,så er en cosworth topp laget i alu... å alu blir ikke mykt i varme..det er faktisk varme som herder den....

Link to comment
Share on other sites

1. om du ikke vet det, så er en cosworth topp laget i alu...

2. å alu blir ikke mykt i varme..

3. det er faktisk varme som herder den....

1. Sier du det?

2. Å nei......

3. Akkurat ja.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...