Jump to content

minimumshøyde på 4x4 topp?


Guest cosworth2wd89

Recommended Posts

Guest cosworth2wd89

har ikke lommer i stemplene å ser ut som at ventilene vil ta i stemplene..kan noen si om dette vil funke?glemt å skrive i første post at de ikke var lomma..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. Sier du det?

2. Å nei......

3. Akkurat ja.

jeg har sagt det før,å jeg sier det igjen... gå og skall i veggen...

 

du må begynne å prøve litt ting i praksis,å ikke bare lese alt du kommer over,å tro det skal være sånn...

 

har ikke lommer i stemplene å ser ut som at ventilene vil ta i stemplene..kan noen si om dette vil funke?glemt å skrive i første post at de ikke var lomma..

syns du skal prøve jeg... jeg har planet topper,så fresen nesten har subbet i setet til innsug ventilen.. uten lommer i stemplene,å det har gått helt fint.. du kan jo bruke en 3 lags toppakning,for og kompansere litt... om du ikke snakker om 600hk her da ??

Link to comment
Share on other sites

godt å få bekreftet at cosworth ikke visste hva de drev med når de satte en minimumshøyde på toppen. Må vel være en grunn til at en av verdens fremste på tuning setter minimumshøyder. Selvsagt går det ann å bruke toppen, men den er ikke like god som en innfor målene.

 

kjelli`s: kan du noe om herding? herding er en prossess som gjøres for å få en egenskap utav metallet. Denne kan taes vekk ved å varme opp metallet. Hva tror du gjør at det er mulig å bøye aluminium og andre metaller? ofte må en varme det opp for å få det mykt. altså ta ut herdingen.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

godt å få bekreftet at cosworth ikke visste hva de drev med når de satte en minimumshøyde på toppen. Må vel være en grunn til at en av verdens fremste på tuning setter minimumshøyder. Selvsagt går det ann å bruke toppen, men den er ikke like god som en innfor målene.

 

kjelli`s: kan du noe om herding? herding er en prossess som gjøres for å få en egenskap utav metallet. Denne kan taes vekk ved å varme opp metallet. Hva tror du gjør at det er mulig å bøye aluminium og andre metaller? ofte må en varme det opp for å få det mykt. altså ta ut herdingen.

mye av minimum høyden er satt for at kam vinkler,og komp ikke skal gå for langt ut av mål/verdi.

ergo,toppen er ikke ødelagt,å ubrukelig om den er planet for mye... men det bør kompanseres..

 

det er sant,men hvordan herder du alu,tommy w?

det er greit at en topp kan vri seg når den blir varm,men hvor mye svakere blir den,om du feks fjerner 1mm av 13cm ??

Link to comment
Share on other sites

Guest cosworth2wd89
går helt fint å bruke den toppen du har kjøpt.

har også brukt topper som har blitt slipt så mye at fresen subbet bra i ventilene.det gikk fint med standard bunndel.

 

brukte du gra pakning eller 3 lags som kjellis?

Link to comment
Share on other sites

Haha, trodde det skulle mer til for å stoppe kjeften på deg RS1000!

Hehehe, det er ikke sikkert at det er helt feil, vet du. ;)

Du bør ikke ta denne type med-jattende svar på alvor? :lol:

Jeg ville bare ikke avslutte året med eder og galle.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe, det er ikke sikkert at det er helt feil, vet du. ;)

Du bør ikke ta denne type med-jattende svar på alvor? :lol:

Jeg ville bare ikke avslutte året med eder og galle.

hehe nei du har jo alltid rett B) ,men dette er ikkje so lett og lese seg til ser du so er derfor du holder nebb ser eg....og trudde du var litt bedre enn detta og du skriver som ein tulling når du framhever det slik som du gjer,klart cosworth tunerne veit ka dei driver med er vel ingen som har påstått noko anna..svaret har allerede ;) svart på for han har heilt rett i da han skriver her, ang kam timing og kompresjonsforhold og ikkje minst ventil klaring so har dei sett eit minimums mål for at ikkje programvare osv skal bli heilt feil i forhold til comp,timing osv...

Link to comment
Share on other sites

, men dette er ikkje so lett og lese seg til ser du so er derfor du holder nebb ser eg....

Skjønner ikke helt hva du prøve å oppnå med dette, men men, greit nok.

Hva med litt ekte heilnorsk "entusiast"-praksis da? Det har du jo tro på.

Du var vel "behjelpelig" og sånn sett delvis ansvarlig, ikke sant? Du skal derfor heller få ett stikkord til å friske opp hukommelsen med; Benspeed. :P

For å quote kokken: "Vart det bra nå"?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en topp liggende so mer tatt av så mye at de de har plana kanten på ventilsete, setter vi toppen på motor og skrur på veiva butter den, men når vi bytta stempler med lommer gikk det, helt til han som eide motoren vrei ladetrykket i taket og skulle "time" motoren selv ved og vri på kamhjulene, resultat ble totalt ras, med en ventil gjennom et stempel og resten av ventilene så ut som sommervarm softis, målet på toppen var 137,9 så det er vel ikke og anbefale,

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du prøve å oppnå med dette, men men, greit nok.

Hva med litt ekte heilnorsk "entusiast"-praksis da? Det har du jo tro på.

Du var vel "behjelpelig" og sånn sett delvis ansvarlig, ikke sant? Du skal derfor heller få ett stikkord til å friske opp hukommelsen med; Benspeed. :P

For å quote kokken: "Vart det bra nå"?

haha den va go ansvarlig for ka ?? .. eg leverte ein topp for han til ein person som skulle reparere han for han so blei det uenigheter i mellom dei to noko som eg egentlig veit lite om ka so var grunnen til...so ansvarlig var for da :) du må komme med noko bedre :lol: den der va go hehe...

Link to comment
Share on other sites

haha den va go ansvarlig for ka ?? .. eg leverte ein topp for han til ein person som skulle reparere han for han so blei det uenigheter i mellom dei to noko som eg egentlig veit lite om ka so var grunnen til...so ansvarlig var for da :) du må komme med noko bedre :lol: den der va go hehe...

Neida, denne er god nok og vel så det.

"Uenigheten" som du kaller det bestod i at toppen ble høvlet til undermål og derfor totalt ubrukelig og ødelagt. "Benspeed" måtte derfor skaffe seg en "ny" topp UPLANET i god stand. Denne måtte så portes og fullbearbeides på ny for dobble ventilfjærer, store ventiler osv. Den totalt ukritiske høvligen av toppen kostet derfor kunden rundt kr. 25 000,- tilslutt, helt unødvendig.

Selv når du altså tidligere har vært direkte involvert i at en topp ble forkastet fordi den etter én høvlig ble for svak til å kunne brukes, så sier du nå at det bare er tull at toppene ikke tåler høy effekt selv om de er undermåls.

 

Mener du at det er "Benspeed" sin motorbygger (som tydeligvis har ett minimumskrav til HOLDBARHET) er helt idiot som kasserte en svak undermåls topp "helt unødvendig" da, eller?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Neida, denne er god nok og vel så det.

"Uenigheten" som du kaller det bestod i at toppen ble høvlet til undermål og derfor totalt ubrukelig og ødelagt. "Benspeed" måtte derfor skaffe seg en "ny" topp UPLANET i god stand. Denne måtte så portes og fullbearbeides på ny for dobble ventilfjærer, store ventiler osv. Den totalt ukritiske høvligen av toppen kostet derfor kunden rundt kr. 25 000,- tilslutt, helt unødvendig.

Selv når du altså tidligere har vært direkte involvert i at en topp ble forkastet fordi den etter én høvlig ble for svak til å kunne brukes, så sier du nå at det bare er tull at toppene ikke tåler høy effekt selv om de er undermåls.

 

Mener du at det er "Benspeed" sin motorbygger (som tydeligvis har ett minimumskrav til HOLDBARHET) er helt idiot som kasserte en svak undermåls topp "helt unødvendig" da, eller?

..

Edited by Thorsen
Link to comment
Share on other sites

Neida, denne er god nok og vel så det.

"Uenigheten" som du kaller det bestod i at toppen ble høvlet til undermål og derfor totalt ubrukelig og ødelagt. "Benspeed" måtte derfor skaffe seg en "ny" topp UPLANET i god stand. Denne måtte så portes og fullbearbeides på ny for dobble ventilfjærer, store ventiler osv. Den totalt ukritiske høvligen av toppen kostet derfor kunden rundt kr. 25 000,- tilslutt, helt unødvendig.

Selv når du altså tidligere har vært direkte involvert i at en topp ble forkastet fordi den etter én høvlig ble for svak til å kunne brukes, så sier du nå at det bare er tull at toppene ikke tåler høy effekt selv om de er undermåls.

 

Mener du at det er "Benspeed" sin motorbygger (som tydeligvis har ett minimumskrav til HOLDBARHET) er helt idiot som kasserte en svak undermåls topp "helt unødvendig" da, eller?

 

 

drømmer du eller vil du at eg skal ha noko med detta og gjera, noko som benspeed holdt på med for 3-4 år siden....for det første har eg gjort noko arbeid på denna toppen ??ka er det som gjer at eg er involvert i denne toppen?? har vel ikkje hatt ein drit med den toppen der og gjer og ka so blei gjort med den og ikkje gjort kan ikkje eg svara på..

 

 

 

fordi om du har drite deg ut med kunnskapene dine i denne tråden her, utaler deg om noko du overhode ikkje har peiling på og so prøver du og åle deg vekk fra tema med ein topp eg ikkje har hatt noko med og gjer bekrefter jo akkurat da eg har sagt om deg heiletiden..

Link to comment
Share on other sites

1. for det første har eg gjort noko arbeid på denna toppen ??

2. ka er det som gjer at eg er involvert i denne toppen??

3. har vel ikkje hatt ein drit med den toppen der og gjer

4. og ka so blei gjort med den og ikkje gjort kan ikkje eg svara på..

5. fordi om du har drite deg ut med kunnskapene dine i denne tråden her,

6. utaler deg om noko du overhode ikkje har peiling på

7. og so prøver du og åle deg vekk fra tema med ein topp eg ikkje har hatt noko med og gjer

8. bekrefter jo akkurat da eg har sagt om deg heiletiden..

1. Det har jeg heller ikke påstått, men påstår du nå at du ikke klarer å lære noe som helst med mindre du ødelegger alt helt selv?

2. Uten å påstå noe, så ble vel toppen levert til deg som så sendte den videre til en person som du bruker selv, og som så sendte toppen i retur til deg.

3. Akkurat.

4. Så sier vi det. Rart at du visste av det var oppstått en uengihet da, men enda rarere at du synes det var så uinteressant at du ikke gadd bry deg, spesielt når det er mentoren din som er innblandet.

5. Hahahaha, det er selvsagt ikke mine egne kunnskaper. I stedet for å ødeøelegge og å rase selv, så velger jeg i stedet, (og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme,) andre alternativer og refererer til FORD og til og enkelte beviselig DYKTIGE motorbyggere som VET hva de driver med.

6. Så sier vi det.

7. Tviler på at at en mer direkte og aggresiv stil foretrekkes på forumet.

8. Ja, da går vel denne diskusjonen mot slutten? Dere har jo vist til det kjedsommelige at dere foretrekker å avslutte diskusjonene dere taper med personangrep. :rolleyes:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

5. Hahahaha, det er selvsagt ikke mine egne kunnskaper. I stedet for å ødeøelegge og å rase selv, så velger jeg i stedet, (og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme,) andre alternativer og refererer til FORD og til og enkelte beviselig DYKTIGE motorbyggere som VET hva de driver med.

Så du syns ikke Husnes Motorsport er en dyktig motorbygger? For det er jo en skikkelig drittmotor han nettopp har bygd til selgselv. :P hehe

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

Så du syns ikke Husnes Motorsport er en dyktig motorbygger? For det er jo en skikkelig drittmotor han nettopp har bygd til selgselv. :P hehe

vi kommer ikkje lenger her escCos... so her må eg berre gje meg so vanlig ellers kan vi skrive til år 2050 her... ****** er og blir kongen av og vri seg ut av alt.....det eg svarte på i den tråden står eg ved, so får tråd starter velge sjøl ka han trur på:) trur eg faktisk nermer meg 50 cosworth motorer no som eg har sett i samen,men det hjelper vist lite ...trur eg får gå på biloteket og sette meg :)muligt eg får til og lage ein motor ein gang eg og da... og bli lika flink som bjarte....

Link to comment
Share on other sites

trur eg får gå på biloteket og sette meg. :rolleyes: :)

Man kan påstå at hovedforskjellen mellom en eksepsjonell motor og en middelmådig en, ligger i planlegging, forberedelser og forarbeid!

Utfordringen ligger ikke i å skur sammen en hel haug med motorer. Det er jo ikke slik at det er vanskeligere å skur sammen cosworthmotor nr. 30 enn nr. 3. tvert imot.

Ett greit sted å begynne lesingen er Jan Arne Markussen sin bok "KA E`DET ? DET E`VRI ! Mannen har jobbet med motorer hele livet og overhalt og trimmet 1000 VIS! av dem. Mye nyttig info å finne der. Bland annet gode eksempler og advarsler angående resultatene av 14-tiss fakter i motor/bilmiljøet og bling bling deler og dill.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Man kan påstå at hovedforskjellen mellom en eksepsjonell motor og en middelmådig en, ligger i planlegging, forberedelser og forarbeid!

Utfordringen ligger ikke i å skur sammen en hel haug med motorer. Det er jo ikke slik at det er vanskeligere å skur sammen cosworthmotor nr. 30 enn nr. 3. tvert imot.

Ett greit sted å begynne lesingen er Jan Arne Markussen sin bok "KA E`DET ? DET E`VRI ! Mannen har jobbet med motorer hele livet og overhalt og trimmet 1000 VIS! av dem. Mye nyttig info å finne der. Bland annet gode eksempler og advarsler angående resultatene av 14-tiss fakter i motor/bilmiljøet og bling bling deler og dill.

Det er ikke sikkert alle er like opptatt av teori som deg. Mange vil nok heller prøve ting i praksis. ;)

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

Så du syns ikke Husnes Motorsport er en dyktig motorbygger?

For det er jo en skikkelig drittmotor han nettopp har bygd til selg selv. :P hehe

Hvilket svar kan du overhode forventer du på ett slikt spørsmål ?

Det har ikke jeg sagt.

 

 

 

 

Det er ikke sikkert alle er like opptatt av teori som deg. Mange vil nok heller prøve ting i praksis. ;)

Joda, greit nok, men det er en ulempe som man må erkjenne eller iallefall forstå;

Det er nå engang slik at hele samfunnet og absolutt all utvikling bygger på erfaring fra tidligere hendelser. Man kan da velge å gjøre nytte av dette, eller å la være og heller velge å starte med blanke ark. Noen velger det éne og andre, vel, det andre.

Det er kanskje ikke så rart at ikke alle er like imponert over "utviklingen" til dagens nivå når man ser hva som ble prestert for 16 år siden.

http://www.youtube.com/watch?v=XMhj22QLH1Y

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikke så rart at ikke alle er like imponert over "utviklingen" til dagens nivå når man ser hva som ble prestert for 16 år siden.

http://www.youtube.com/watch?v=XMhj22QLH1Y

Det er lenger enn 16år siden folk klarte å kjøre rundt på bane med bil. :P

 

De var flinke før også, bare se her. :lol:

 

http://www.youtube.com/watch?v=DMu-zv7XPoI

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

jeg har noen fia papirer på motora til gr.a escortene fra tidlig 90 tall. der står det minimums høyde 137.8mm :)

om du leser litt mere på det,så har det ikke noe med holbarhet på toppen å gjøre.. det har med homologering å gjøre... toppene fikk ikke planes mere enn dette,pga komp... da kunne du bli tatt for juks ved stikkprøve,eller ved en protest... ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...