Guest cosworth2wd89 Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 har kjøpt en 4x4 topp som skulle bare trenge litt planing... men viser seg at det må taes 1 tiendedel av toppen for å få den rett..vet ikke om den er planet fra før heller å lurer da på om noen vet minimumshøyden?skal brukes på en 2wd så kompen blir jo ganke høy.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 Lurer på om det var 193mm!? Kan sjekke håndboka hvis ingen kommer meg i forkjøpet! Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cosworth2wd89 Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 flott!har bare 2wd håndboka.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 (edited) Rettelse!Minimum høyde må ikke være under 138,68mm. Edited December 30, 2008 by Minibønna Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cosworth2wd89 Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 takker for kjapt svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kai-f250 Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 Rettelse!Minimum høyde må ikke være under 138,68. gjelder dette alle cossi topper eller er d flere forsjellige feks på 4x4 og 2wd 02mod ford mondeo stv type konebil86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Turboterje Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 Er den ubruklig under dette? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cosworth2wd89 Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 er forskjell på 2wd å 4wd..kan sjekke i 2wd boka ikveld.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 Er den ubruklig under dette? Blir tull med comp og register hverfall. Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cosworth2wd89 Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 viser seg at toppen er 138,36 å for å få den rett må den planes ned til 138,26..noen som kan si om dette er altfor mye? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 (edited) Er den ubruklig under dette?Hvis du søker litt, så finner du kanskje tråden som handler om en Cosworth eier som hadde massevis "mystiske" topp paknings problemer. Alle problemene og "mystikken" forsvant når toppen ble skiftet. Komp, kamtiming o.l. er bagateller i denne sammenhengen, det er styrken som er problemet hvis den fortsatt skal brukes på en turbomotor. Edited December 30, 2008 by RS 1000 Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cosworth2wd89 Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 ja skjønner at det ikke er optimalt men må vite om den er ubrukelig eller om den på noen måte kan brukes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
to far gone Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 viser seg at toppen er 138,36 å for å få den rett må den planes ned til 138,26..noen som kan si om dette er altfor mye? jo går greit det , det du bør være obs på er at ventiler fortere møter stempel ved høyt turtall og dermed større risiko for havari .ventil cuts i stempel er å annbefale . men har selv plukket opp org motor med topp på 138.2 som var brukt til løpskjøring ,denne holdt men hadde gode merker i stempel etter ventiler . HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 Hvis du søker litt, så finner du kanskje tråden som handler om en Cosworth eier som hadde massevis "mystiske" topp paknings problemer. Alle problemene og "mystikken" forsvant når toppen ble skiftet. Komp, kamtiming o.l. er bagateller i denne sammenhengen, det er styrken som er problemet hvis den fortsatt skal brukes på en turbomotor. meiner du at toppen blir for svak vist du planer den..og at det er grunnen til at pakningen ryker?? ja skjønner at det ikke er optimalt men må vite om den er ubrukelig eller om den på noen måte kan brukes?toppen kan fint brukes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 var det ikke noe med at ventilsetene kunne losne og? Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 Ventilseter løsne??? '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 meiner du at toppen blir for svak vist du planer den..og at det er grunnen til at pakningen ryker??Det er ingen tvil om at toppen blir svakere når den bli tynnere. Det er også slik at toppene blir mykere i godset når de overvarmes som f.eks når motoren koker. Dersom du kombinerer;1. En topp som er blitt myk pga uheldig eller "svimete" eier som ikke følger med motortemp.2. En tynn topp.3. Høy motoreffekt som brukes.Da vil du få topp paknings problemer ja. På en mild bruksbil/gatemotor kan man slippe unna med mye så det er bare å prøve, men man kan godt være klar over problemet. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tore_TJ Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 (edited) Ventilseter løsne??? Mulig jeg husker veldig feil men denne diskusjonen var oppe på passionford også. Der var det snakk i at siden det er mindre materiale rundt setet kan det faktisk løsne.. skal se om finner en link.. Her står vel det meste om saken.. Edited December 31, 2008 by Tore_TJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
a.nilsen Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 Ja... Det der var nytt for meg, men når tråden er lest ser jeg jo det.. '78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist Link to comment Share on other sites More sharing options...
HUSNES MOTORSPORT Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 Det er ingen tvil om at toppen blir svakere når den bli tynnere. Det er også slik at toppene blir mykere i godset når de overvarmes som f.eks når motoren koker. Dersom du kombinerer;1. En topp som er blitt myk pga uheldig eller "svimete" eier som ikke følger med motortemp.2. En tynn topp.3. Høy motoreffekt som brukes.Da vil du få topp paknings problemer ja. På en mild bruksbil/gatemotor kan man slippe unna med mye så det er bare å prøve, men man kan godt være klar over problemet.Her er du på tynn is ******, her ser du at teori kunskapene dine ikkje hjelper deg lenger:( so du sitter faktisk og påstår at det er problem med ein topp som blir plant litt at den blir for tynn i godsett og vrir seg?? gutten spurde om toppen på 138,2 kan brukes so veit du ikkje svaret so bør du ver for god til og komme med slike påstander som du gjør her..... fleire rally cross motorer so martin schanke og co brukte er toppen kun 136mm høg dette pga dei hadde berre 2wd topper før som er eit anna forbrenningskammer i og da senka dei toppen for og kunne lade meir uten tenningsbank noken sveiste faktisk i forbrenningskammera og til dømes mountune... da er ingen problem so lenge stempela dine er lommer i so det er klaring til ventilene dine...grunnen til han karen so rauk toppakninger kan eg garantere dag at det var kompresjonsforholdet som gjorde den motoren har garantert gått med tenningsbank og når han bytta til ein høgere topp so har kompresjonen blitt lavere og dermed har tenningsbanken forsvunne..dette problemet har eg vore borti ein heil haug med ganger folk har komt ned her og dei har skifta både 2og 3 pakninger på nybygde motorar dei har sett samen sjøl uten og rekna komp forhold so trur ikkje du skal vere redd for at pakningene dine ryker..ps den svarte cosworthen som eg hadde på istreff i 2006 hadde ein topp som var 137,5 lada 2,0kilo på den med ein E50 turbo rauk aldri ein toppakning............ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjelli`s Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 helt riktig... jeg har da kjørt topper mye lavere enn den der.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 1. Her er du på tynn is.2. den svarte cosworthen som eg hadde på istreff i 2006 hadde ein topp som var 137,5 lada 2,0kilo på den med ein E50 turbo rauk aldri ein toppakning............1. Så sier vi det.2. Det stemmer sikkert. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjelli`s Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 Det er ingen tvil om at toppen blir svakere når den bli tynnere. Det er også slik at toppene blir mykere i godset når de overvarmes som f.eks når motoren koker. Dersom du kombinerer;1. En topp som er blitt myk pga uheldig eller "svimete" eier som ikke følger med motortemp.2. En tynn topp.3. Høy motoreffekt som brukes.Da vil du få topp paknings problemer ja. På en mild bruksbil/gatemotor kan man slippe unna med mye så det er bare å prøve, men man kan godt være klar over problemet.om du ikke vet det,så er en cosworth topp laget i alu... å alu blir ikke mykt i varme..det er faktisk varme som herder den.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 1. om du ikke vet det, så er en cosworth topp laget i alu...2. å alu blir ikke mykt i varme..3. det er faktisk varme som herder den....1. Sier du det?2. Å nei......3. Akkurat ja. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minibønna Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 1. Sier du det?2. Å nei......3. Akkurat ja. Haha, trodde det skulle mer til for å stoppe kjeften på deg RS100! Motor uten turbo SUGER! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now