Jump to content

hvordan få nok bensin på fullt ladetrykk


D.Toft

Recommended Posts

som topic.

 

har en ist motor, med cosworth stempler, staker, oljepumpe og underspyling.

i toppen sitter det 4 stk audi s2 dyser som skal gi ca 346ccm bensin på 3 bars trykk. jeg har malapsi justerbar bensintrykksregulator som hører til cosworth, samt bensintrykksmåler mellom fuelrail og regulator.

 

nå har den 2bar bensintrykk på tomgang, så afr viser ca 11. på fullt ladetrykk viser afr 15. maks ladetrykk 1bar. ligger på ca 12 grader fortenning på tomgang. fordeleren er 90modell ohc, uten vekter og uten vakum.

 

hvordan er det mulig å få afr ned i 12-12.5 på fullt ladetrykk? med org 88 ohc is hjerne.. uten å bytte til annet sprut da :P

Link to comment
Share on other sites

Siden det er en cossie btr du har, regner jeg med att btr er progressiv. Vist du ikke vil gjøre noe med innsprøytningen, som f.eks ekstrasprut, kan du jo prøve å få tak i en btr som er mer progressiv enn den du har. Slik at systemtrykket blir høyere når ladetrykket kommer. Det jeg mener er altså at vist trykket over dysa er 2 bar på tomgang, så er det f.eks 2,5 bar ved 1 bar ladetrykk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

ekstra sprut er sikkert det beste, men slikt koster, evt bygge om til cosworth styring..

eg å rengner med den er progressiv. men man vet aldri. hva slags type er best da?

 

linær 1-1? http://kimmit-sport.com/e-shop/product_inf...products_id=617 \ http://kimmit-sport.com/e-shop/product_inf...products_id=616

 

3-1? http://kimmit-sport.com/e-shop/product_inf...products_id=286

 

1-1.2? http://kimmit-sport.com/e-shop/product_inf...products_id=179

Link to comment
Share on other sites

som topic.

 

har en ist motor, med cosworth stempler, staker, oljepumpe og underspyling.

i toppen sitter det 4 stk audi s2 dyser som skal gi ca 346ccm bensin på 3 bars trykk. jeg har malapsi justerbar bensintrykksregulator som hører til cosworth, samt bensintrykksmåler mellom fuelrail og regulator.

 

Nå har den 2 bar bensintrykk på tomgang og afr viser ca 11.

På fullt ladetrykk viser afr 15. maks ladetrykk 1bar.

Ligger på ca 12 grader fortenning på tomgang.

Fordeleren er 90modell ohc, uten vekter og uten vakum.

 

hvordan er det mulig å få afr ned i 12-12.5 på fullt ladetrykk? med org 88 ohc is hjerne.. uten å bytte til annet sprut da :P

Først og fremst må man VITE med SIKKEHET at bensinpumpen i praksis levere tilstrekkelig mengde.

Har DU sjekket dette?

Biler med K-Jetronic sprut eller turbo har som oftest gode bensinpumper. Vanlige insprutsbiler har kipere pumper med mye lavere kapasitet. IS er selvsagt blandt de siste. Hvis man lurer på hvilke biler som har skikkelige bensinpumper, så er det bare å sjekke hvilke biler BILTEMA selger innsprutspumper til og styre klar disse. :lol:

 

Når dette er gjort, da finns det flere muligheter, men den éne går ut på at man finner signal-ledningene til dyseparene 1+4 , og 2+3 og kobler seg innpå disse.

I andre enden av disse to kan man sette ett par vanlige reléer som kobler inn på full gass når ladetrykket overstiger 0,6 BAR e.l. ;)

På denne måten er du garantert 100 % duty, som forøvrig er noe som er frarådet, bare så det er sagt.

 

Prøv å få tak en gammel fordeler med vakumklokke. Tenningskurven du har nå er langt fra det motoren må ha for å fungere godt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

bensinpumpe ja, den er fra cosworth, har ikke sjekket hvor mye strøm den har bak..

 

den med vakumklokke, har ikke den vekter? noe som kan ødelegge for meg? låse vektene da?

hvordan kolpe opp vakumen på denne da?

Flott at det er Cosworthpumpe, men det hjelper jo ikke dersom det ikke er nok bensin i fuelrailen nå du trenger det. Dette må måles slik at man VET og er SIKKER.

 

Joda, det har den og det her også hele vitsen fordi at du da for en mye mer korrekt tenningskurve dersom du setter på en dobbeltvirkende vakumklokke.

Du må absolutt ikke låse vektene for da blir det ikke mye forskjell.

"Vi" gjorde dette på en vanlig Volvo 740 som fikk ettermontert turbo og jeg tror jaggu at den går med Audi S2 dyser også. Det er imidlertid forbehold her. Dette systemet vil fungere godt på mange motorer med fordeler, men Ford 2,9 V6 har f.eks ett spesielt signal for syl 1 og dette kan muligens stelle til noen problemer. Jeg kan derfor ikke garentere noe som helst da jeg ikke har undersøkt en IS fordeler, men som sagt, "VI" fikk det til og da er det selvsagt mulig for alle andre også.

 

Det som skjer i prinsippet og i praksis er at du bruker, den "nye" fordeleren til å gi turtallsignal til hjernen slik at motoren går, akkurat på samme måte som før.

(husk forskjellen mellom Hall giver og inductive.)

Forskjellen er at det tenningssignalet som kommer fra hjernen og som går til coilen, det kobler du bort.

Det er i stedet den "nye" fordeleren med sine vekter og dobbeltvirkende vakumklokke, som bestemer når coilen skal få signal.

Med dette systemet kan man også endre tenningskurven mekanisk, og dette kan man evt. gjøre det selv.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS 1000: Hvorfor ikke ta steget helt ut og montere gasser samtidig? Vist man først vil tilbake til steinalderen.

 

Den eneste elektroniske fordelern jeg vet om til ohc som har mekanisk regulering er den som har induktiv giver. Den kan ikke brukes direkte på IS, pga. den har hallgiver. Så det blir mye mikkmakk av det uansett. Men RS 1000 har rett i at tenningskurven nok blir feil for optimal effekt. Vist du bruker orginal 100 hk motorstyring har denne mye seinere tenning enn vanlig IS. Men er du ikke plaget med glødene manifold er det nok ingen stor fare med hensyn til det.

 

Men vist du vurdere å kjøpe ekstrasprut, vil jeg også råde deg til å vurdere ett billig datasprut, f.eks Megasquirt(eller andre), som med enkelhet også kan brukes som ekstrasprut. Dollaren er vel enda ikke så alt for dyr :rolleyes: Da har du muligheten til full kontroll på både bensin og tenning. Noe som jeg mener er den beste løsningen på sikt, og ikke et skritt tilbake i utviklingen, slik som mekanisk fordeler.

 

Vist du ikke får s2 dysene til å virke ved hjelp av progresiv btr fins det jo andre billige løsninger også. F.eks orginaldyser og eksradyse før gasspjeld, styrt av trykkvakt. Mange som har fått det til å fungere greit.

 

Cossie motorstyring på ohc er jeg personlig skeptisk til, pga. jeg har sett hvor skremmende dårlig det har fungert foreløpig på Dohcboy sin IST. Omtrent samme som din, går feit på tomgang og magrer på belastning+ typisk cossie fjusk. Man får jo også fort et billig datsprut for samme prisen av det brukt cossiesprut koster ferdig montert.

 

Håper du ikke blir mer forvirret enn klok av tankespinnet mitt :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

tja vil vel ikke si d funka dårli på min fordi den har en liten fjusk pr dags dato som kom 2 dager før biln skulle settes inn.. å at den magret av vil jeg tro er mengde tilførseln av bensin som står for, ellers har alt vært knirkefritt jo

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

RS 1000:

Hvorfor ikke ta steget helt ut og montere gasser samtidig? Vist man først vil tilbake til steinalderen.

...og ikke et skritt tilbake i utviklingen, slik som mekanisk fordeler.

Hvis en i miljøet absolutt skulle bygge seg en lavkomp 200 hk + Sierra turbo bruksbil og, pga stram økonomi, måtte velge mellom to FORD OHC opppsett hvor det ene bestod av turboforgasser og en mekanisk fordeler med en i praksis velfungerende tenningskurve og disse vanlige "McGyver / Lurium 1000 " IST oppsettene, da hadde jeg nok anbefalt å prioritere en bra tenningskurve høyest du. Den er viktigst.

 

Selvsagt blir valgmulighetene større med høyere budsjett, men det er en helt annen diskusjon.

 

Det å VELGE å kjøre med feil tenningskurve, det er verre enn steinalder da man faktisk VET at det man gjør er feil, og at det også er direkte skadelig. (Og en original sugemotor tenningskurve er i praksis faktisk 100 % feil på en motor som Combatkit sin)

 

Jeg har nevnt det før man kan godt gjenta det. På begynnelsen av 1970 tallet tok man ut langt over 350 hk FORD OHC motor med forgasser og mekanisk fordeler. Problemet var aldri å få ut nok effekt, det var motorens holdbarhet, veiv, svinghjul, råder, stempler, blokk osv som var problemet.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS 1000: Jeg fikk desverre ikke lest det andre inlegget ditt før jeg postet, det ble derfor en missforståelse fra min side. Jeg er mer eller mindre enig nå.

Men for å komme til saken. Vist Combatkit er interessert i å modifisere en fordeler på din måte. For ikke lenge siden demontert jeg en IS fordeler av den gråe Motorcrafttypen. Hallgivern der er festet på nesten samme måte som i en gammel mekanisk fordeler. Mao den har ett stag som holder fast den platen som hallgiveren er festet til i ytterkant av fordeler. Staget er festet på samme måten som en vakumklokke, og er skrudd fast i fordelerhuset med 2 skruer. Det bør derfor gå å å feste en vakumklokke, og kanskje vekter i en slik fordeler. Vakumklokken med få eller ingen modifikasjoner.

På den røde(brune) bosch fordelern som Combatkit har ser dermed hallgivern ut til å være festet direkte i fordelerhuset. Har en av hver type fordeler liggende i garasjen, så det er ikke noe problem å ta bilder vist det er ønskelig.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Flott at det er Cosworthpumpe, men det hjelper jo ikke dersom det ikke er nok bensin i fuelrailen nå du trenger det. Dette må måles slik at man VET og er SIKKER.

 

Joda, det har den og det her også hele vitsen fordi at du da for en mye mer korrekt tenningskurve dersom du setter på en dobbeltvirkende vakumklokke.

Du må absolutt ikke låse vektene for da blir det ikke mye forskjell.

"Vi" gjorde dette på en vanlig Volvo 740 som fikk ettermontert turbo og jeg tror jaggu at den går med Audi S2 dyser også. Det er imidlertid forbehold her. Dette systemet vil fungere godt på mange motorer med fordeler, men Ford 2,9 V6 har f.eks ett spesielt signal for syl 1 og dette kan muligens stelle til noen problemer. Jeg kan derfor ikke garentere noe som helst da jeg ikke har undersøkt en IS fordeler, men som sagt, "VI" fikk det til og da er det selvsagt mulig for alle andre også.

 

Det som skjer i prinsippet og i praksis er at du bruker, den "nye" fordeleren til å gi turtallsignal til hjernen slik at motoren går, akkurat på samme måte som før.

(husk forskjellen mellom Hall giver og inductive.)

Forskjellen er at det tenningssignalet som kommer fra hjernen og som går til coilen, det kobler du bort.

Det er i stedet den "nye" fordeleren med sine vekter og dobbeltvirkende vakumklokke, som bestemer når coilen skal få signal.

Med dette systemet kan man også endre tenningskurven mekanisk, og dette kan man evt. gjøre det selv.

 

hvordan sjekke om det er nok bensin i fuelrail da? klarer å få trykket opp i over 4 bar uten vakum på tomgang.

hvorfor ikke låse vektene? en kompis hadde granada ohc turbo gasser, denne hadde fordeler med vakum og vekter, den bare køddet seg når dem ikke var låst..

 

 

RS 1000: Hvorfor ikke ta steget helt ut og montere gasser samtidig? Vist man først vil tilbake til steinalderen.

 

Den eneste elektroniske fordelern jeg vet om til ohc som har mekanisk regulering er den som har induktiv giver. Den kan ikke brukes direkte på IS, pga. den har hallgiver. Så det blir mye mikkmakk av det uansett. Men RS 1000 har rett i at tenningskurven nok blir feil for optimal effekt. Vist du bruker orginal 100 hk motorstyring har denne mye seinere tenning enn vanlig IS. Men er du ikke plaget med glødene manifold er det nok ingen stor fare med hensyn til det.

 

Men vist du vurdere å kjøpe ekstrasprut, vil jeg også råde deg til å vurdere ett billig datasprut, f.eks Megasquirt(eller andre), som med enkelhet også kan brukes som ekstrasprut. Dollaren er vel enda ikke så alt for dyr :rolleyes: Da har du muligheten til full kontroll på både bensin og tenning. Noe som jeg mener er den beste løsningen på sikt, og ikke et skritt tilbake i utviklingen, slik som mekanisk fordeler.

 

Vist du ikke får s2 dysene til å virke ved hjelp av progresiv btr fins det jo andre billige løsninger også. F.eks orginaldyser og eksradyse før gasspjeld, styrt av trykkvakt. Mange som har fått det til å fungere greit.

 

Cossie motorstyring på ohc er jeg personlig skeptisk til, pga. jeg har sett hvor skremmende dårlig det har fungert foreløpig på Dohcboy sin IST. Omtrent samme som din, går feit på tomgang og magrer på belastning+ typisk cossie fjusk. Man får jo også fort et billig datsprut for samme prisen av det brukt cossiesprut koster ferdig montert.

 

Håper du ikke blir mer forvirret enn klok av tankespinnet mitt :P

 

har vært inne på ms, men da må jeg ha noen som kan montere og justere alt for meg. er ikke plaget med rødglødende manifoil, og jeg bruker ikke 100hk styreenheten, menb en fra 88 is...

ifølge morty, så skal cosworth sitt elnett funke fint på ohc, mer vet ikke jeg.. kansjie billigere med MS?

 

har hatt god gammel trim på 2 liter ohc,dobble 40mm gassere å turbo,de funka som fy!har å bygget mange ist med s2 dyser å fått de til å fungere helt kanon ute lurium trixing.en smule feit AFR på tomgang,men fulgte bra på på turtall.

 

hvordan fikk du det til da Geir? med tanke på at den funket fint på turtall.

 

 

Noen som kan si meg forskjellene på dem BTR som er linket til oppi her? om hvilken som passer best for å levere lite bensin på tomgang og mye på turtall?

Link to comment
Share on other sites

For ikke lenge siden demontert jeg en IS fordeler av den gråe Motorcrafttypen. Hallgivern der er festet på nesten samme måte som i en gammel mekanisk fordeler. Mao den har ett stag som holder fast den platen som hallgiveren er festet til i ytterkant av fordeler. Staget er festet på samme måten som en vakumklokke, og er skrudd fast i fordelerhuset med 2 skruer. Det bør derfor gå å å feste en vakumklokke i en slik fordeler med få eller ingen modifikasjoner.

 

På den røde(brune) Bosch fordelern som Combatkit har ser dermed hallgivern ut til å være festet direkte i fordelerhuset. Har en av hver type fordeler liggende i garasjen, så det er ikke noe problem å ta bilder vist det er ønskelig.

Har du sjekket at alle tennene og hullene i den roterende platen som styrer hallgiveren har samme størrelse?

Det du beskriver her er en bra løsning dersom man setter turbo på en standard IS motor. Man beholder den originale tenningskurven, (12-36?) men gjør at man får den nødvendige 8-10 grader tenningssenkingen som er nødvending ved ladetrykk. Problemet er at med lavkomp stempler så vil motoren fungere bedre med en mer aggressiv kurve enn dette, en kurve som antageligvis hadde gitt tenningsbank på en original IS.

Det er her Transittfordeleren kommer inn i bildet. Transittmotorene har lavere komp. originalt og derfor mest aggresiv tenningkurve, men for "ultra" lavkomp. motorer kunne tenningskurven med fordel vært enda mer aggressiv.

 

Jeg har mest tro på ett motorstyresystem som har Bosch fordeleren originalt, da man mest sannsynlig (jeg har ikke sjekket dette selv, enda) kan bytte ut den originale fordeleren med en eldre type med vakumklokke. (Evt. stiftefordeler (som ofte har veldig flotte tenningskurver) påmontert en optisk Hall effekt Lumenition trigger).

 

Ta gjerne bilder av alle 4 "tennene" på den roterende platen i den grå fordeleren. 2,9 V6 har som sagt 5 like og én som er tynnere.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. hvordan sjekke om det er nok bensin i fuelrail da? klarer å få trykket opp i over 4 bar uten vakum på tomgang.

2. hvorfor ikke låse vektene? en kompis hadde granada ohc turbo gasser, denne hadde fordeler med vakum og vekter, den bare køddet seg når dem ikke var låst..

3. Noen som kan si meg forskjellene på dem BTR som er linket til oppi her? om hvilken som passer best for å levere lite bensin på tomgang og mye på turtall?

1. Du setter trykkluft tilsvarende maks ladetrykk inn på BTR, får bensinspumpen til å gå, tar en slangte fra returen på BTR og opp i en flaske e.l og sjekker med stoppeklokke hvor lang tid det tar å fylle en liter e.l.

2. Hehe, hvor lav komp hadde han da?

Ok, det du da kan gjøre er å ta signalet fra Hall giveren i originalfordeleren og kjører dette direkte til tenningsmodulen - og etterjusterer fordeleren til du har ønsket tenningstidspunkt, men igjen har man dette med evt. forskjellige hull og tenner på syl.1 og de andre.

3. I denne sammenhengen er alt dette sølet bare dill, tull og svindel. Frøkengreier, blankpyntet og ubrukelig.

Progressive BTR som er tatt frem for å løse slike problemer som du har, de er justerbare og har inntil 12:1 og det er det som er nødvending.

Se nå:

På en original IS holder man 2,5 BAR bensintrykk og dette gjør at #219 dysene kan gi maksimalt 167 ccm. Med 1,0 BAR ladetrykk blir bensintrykket 3,5 BAR, men trykkfallet over dysene er fremdelses bare 2,5 BAR og derfor fremdeles 167 ccm.

Med 3:1 BTR vil bensintrykket ved 1,0 BAR ladetrykk bli 2,5 + 3= 5,5 BAR og trykkfallet over dysene er nå 4,5 BAR.

Det man vinner i kapasitet ved å øke trykkfallet over dysene fra 2,5 - 4,5 BAR er faktisk ikke mer enn 34% eller ca. 0,4 BAR ladetrykk ekstra og det er ikke turbo, det er sånn føøøn.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Du setter trykkluft tilsvarende maks ladetrykk inn på BTR, får bensinspumpen til å gå, tar en slangte fra returen på BTR og opp i en flaske e.l og sjekker med stoppeklokke hvor lang tid det tar å fylle en liter e.l.

2. Hehe, hvor lav komp hadde han da?

Ok, det du da kan gjøre er å ta signalet fra Hall giveren i originalfordeleren og kjører dette direkte til tenningsmodulen - og etterjusterer fordeleren til du har ønsket tenningstidspunkt, men igjen har man dette med evt. forskjellige hull og tenner på syl.1 og de andre.

3. I denne sammenhengen er alt dette sølet bare dill, tull og svindel. Frøkengreier, blankpyntet og ubrukelig.

Progressive BTR som er tatt frem for å løse slike problemer som du har, de er justerbare og har inntil 12:1 og det er det som er nødvending.

Se nå:

På en original IS holder man 2,5 BAR bensintrykk og dette gjør at #219 dysene kan gi maksimalt 167 ccm. Med 1,0 BAR ladetrykk blir bensintrykket 3,5 BAR, men trykkfallet over dysene er fremdelses bare 2,5 BAR og derfor fremdeles 167 ccm.

Med 3:1 BTR vil bensintrykket ved 1,0 BAR ladetrykk bli 2,5 + 3= 5,5 BAR og trykkfallet over dysene er nå 4,5 BAR.

Det man vinner i kapasitet ved å øke trykkfallet over dysene fra 2,5 - 4,5 BAR er faktisk ikke mer enn 34% eller ca. 0,4 BAR ladetrykk ekstra og det er ikke turbo, det er sånn føøøn.

 

1. ok skal se om eg får til det :P

2. han hadde cosworth stempler på is staker, erg lav komp, 26grader fortenning på tomgang.

3.klarer ikke helt å se dette regnestykket ditt :wacko: siden dysene gir ca 346ccm på 3 bar, så skal jo det vøre mer en nok med 4.5bar?

Link to comment
Share on other sites

2. han hadde cosworth stempler på is staker, erg lav komp, 26grader fortenning på tomgang.

3.klarer ikke helt å se dette regnestykket ditt :wacko: siden dysene gir ca 346ccm på 3 bar, så skal jo det vøre mer en nok med 4.5bar?

2. Hehehe, faste tenning er nok tingen da ja. Ultra lav komp og ultra slow burn. Han kunne sikkert kjørt enda mer.

3. Ok, men den egentlig saken er nemlig at slike innretninger bare er for å løse problemene på tomgang og rolig kjøring, ikke på fullt øs.

Fullt øs problemet løses utrolig enkelt med montere store dyser. Problemet er som du erfarer, at motoren drukner på tomgang. En BTR med 3:1 som gir 4,5 BAR trykkfall over dysene på full øs, vil ikke redusere bensintrykket lenger ned enn til 2,5 BAR på tomgang, og når du sliter med for lav AFR i dag med 2,0 BAR, så bekrefter jo det bare problemet. 3:1 er ikke nok og en skikkelig BTR med justerbare progressivitet koster over kr. 3000,-

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ja ultra low :P igrunn godt bygge det der, men nok om den :P

2.hva om bensintrykk ble justert ned til 1.5 på tomgang da, hva vil da den 3:1 levere på fullt da?

 

edit:

 

denne vil vel være optimal? http://www.turbofun.no/product/453495/BEGI_Billett_FPR.html

Nå er alt under 2,0 BAR direkte frarådet da, men når du reduserer grunntrykket så følger de andre trykkene med. Hvis utgangspunktet var 2,5-4,5, så blir det 1,5 - 3,5.

Jepp, der har du den du har bruk for. Prisen har vært den samme side dollaren var kr. 5,- så derfor sa jeg kr. 3000,- nå når dollaren er kr. 7,-

 

2 BAR grunntrykk + 1 BAR ladetrykk på 12:1 blir hele 14 BAR! bensintrykk så da er det ikke lenger mangel på BTR kapasitet og fordelen med en slik fremfor én tilleggsdyse eller to, er at alle sylindrene får tilført like mye fuel.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er under 2 bar frarådet? men om grunntrykket er 1.5 og med 1bar ladetrykk er bensintrykket 3.5, så skulle det fremdeles være nok bensin i dem dysene til at den ikke skal gå magert?

 

skulle nesten ha invistert i den der da?

 

hva vet du om den btr? er den fullt justerbar, med tanke på at man kan justere ned grunntrykket, samt justere hvor mangen ganger den skal økes på ladetrykk?

Link to comment
Share on other sites

hvorfor er under 2 bar frarådet? men om grunntrykket er 1.5 og med 1bar ladetrykk er bensintrykket 3.5, så skulle det fremdeles være nok bensin i dem dysene til at den ikke skal gå magert?

 

skulle nesten ha invistert i den der da?

 

hva vet du om den btr? er den fullt justerbar, med tanke på at man kan justere ned grunntrykket, samt justere hvor mangen ganger den skal økes på ladetrykk?

 

Forstøvingen blir bedre med høyere bensintrykk. Moderne motorer har gjerne 3,8 BAR grunntrykk og racinggutta kjører ofte 6 BAR !! Moderne Direkteinnsprøytning kjører 120 BAR, men må ha ca. 110 V for å åpne dysene.

 

Du må tilføre ganske mye ekstra fuel for å gå fra AFR 15 til AFR 11,9:1

Slik jeg ser det: Vi kan si 180 hk = 20lb luft/AFR 15:1 = 1,33 fuel, mens 20/11,9= 1,68 fuel.

100%/1,33 * 1,68= 26 % mer fuel enn det den får i dag må du tilføre på topp, men det er langt fra sikkert at 1,5 BAR bensintrykk til gi deg det tomgansresultatet du vil ha.

 

Power secret nr x; TEST,TEST ,TEST.

 

En slik regulator vil nok løse store deler av bensinproblemet ditt, ja. Den er fullt justerbar, dvs du kan velge både grunntrykket og progressiviteten.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

så lenge afr er rett, så spiller det vel ingen rolle om hvordan forstøving er?

 

er det helt feil av meg å tro at siden den gir 346ccm på 3 bar, så vil den gi 173ccm på 1.5bar bensintrykk?

jo lavere trykk, jo mindre bensin vil den gi, og da blir afr mer rett?

 

kansje eg kjøper en slik da.... blir enten den eller ett MS, men MS blir jo litt stress for meg... ikke så flink med elektrisk og justering..

Link to comment
Share on other sites

så lenge afr er rett, så spiller det vel ingen rolle om hvordan forstøving er?

 

er det helt feil av meg å tro at siden den gir 346ccm på 3 bar, så vil den gi 173ccm på 1.5bar bensintrykk?

jo lavere trykk, jo mindre bensin vil den gi, og da blir afr mer rett?

 

kansje eg kjøper en slik da.... blir enten den eller ett MS, men MS blir jo litt stress for meg... ikke så flink med elektrisk og justering..

Jo, forstøvingen er viktig og en annen ting er at det lettere dannes luftbobler i dyser og fuelrail pga varme når bensintrykket er lavt.

Ja, det er helt feil. Hadde det vært så enkelt så hadde 3:1 BTR fungert godt. 346 ccm på 3 BAR blir til 244 ccm på 1,5 BAR.

 

Med en slik god regulator setter du grunntrykket til 2,0 BAR. Du tester og mekker til du får AFR tomgang slik du vil (og hvis du borret for mye øker du bare bensintrykket tilbak til det originale 2,5 BAR) og deretter justerer du progressiviteten på denne gode BTR til du får ønsket AFR på fullt øs. Du som har Cosworthpumpe har mye å gå på.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Alle klaffene er like på begge typer fordeler til IS. Synest jeg husker det er ganske stor forskjell på den ene klaffen som er mindre på v6, har ikke sett det på ohc nei. Bosch fordeler er nok det beste valget uansett. Jeg har vært veldig plaget med støy på hall signalet med Motorcraftfordeler, prøvd å byttet alt. Dette også med datasprut. Jeg kan ta noen bilder når jeg går ut i garasjen litt senere i ettermiddag.

 

Vist du vurderer datasprut som MS er det ikke noe problem med å skaffe en brukbar oppstartmap, som ikke er alt for gælen. Jeg har f.eks tenkt å justere min IS for S2 dyser senere i vinter, er sugemotor enda men. Velger du samme løsningen som meg tar det bare 5 min å bytte mellom orginalsprut og MS når alt er ferdig. Jeg bruker ecc-iv adapter. Og alt du trenger legge opp ekstra da er ledning til bredbanslambda. Hele installasjonen kostet meg ca 3000,- ferdig innstallert, vel og merke med dollarkurs på 5. Da kjøpte jeg også fult av duppeditter som strengt tatt ikke trengs på et budgetbygge. Fordelen med adapteret er at det er enklere å få den orginale tomgangsmotoren til å virke. Det er egentlig ikke så komplisert som det høres ut. Det finnes mange "idioter" som meg som har loddet sammen og mapet MS selv. Og jeg hadde 0 peiling på elektronikk før jeg begynte med loddingen. Så knapt nok forskjell på en motstand og en kondensator :wacko:

 

Cossie sprut fungerte fint på Morty999 sin ist ja, godt mulig dohcboy sin bare har noen barnesykdomer :P Men risikoen for kjente cossieproblemer er der hele tiden. Ikke hør på hva Morten sier om MS forresten, kun Haltech som duger i hannes øyne ;) De afr avlesingene jeg fikk på dohcboy sin ist før den begynte å fjuske var helt bak mål, selv sammenlignet med et dårlig mapet datasprut. Men vi vet som sagt ikke problemet her enda, kan være så enkelt som dårlig bensintilførsel.

 

Har lest en ting på et amerikansk forum, hva de gjør der med biler med moderat overladding og luftmengdemåler. De monterer større dyser, akkurat som du, men kombinert med en større luftmengdemåler, som har større kapasitet. Ved tomgang og lav belastning gir denne større lmm'en signal om mindre lutftforbruk enn den orginale, dermed en akseptabel tomgang. Under ladetrykk og større luftforbruk vil denne dra nytte av de større dysene og gi feit blanding. Utfordringen da er å finne en lmm i passelig størrelese som har samme elektriske innmaten som den orginale(0-5 V potmeter). Dette kombinert med en proggressiv btr må vel kanskje være den ultimate løsningen vist man kunn skal ha orginal innsprøytning.

 

Håper du har fått noen ideer nå. Det har kommet ganske mange forslag nå ser jeg ;)

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...