Guest J.C. Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 Har satt i en "ny" xr3i motor i escorten, som har stått i ett par år.. Har kjørt den en del nå, men den tikker ennå en del.. noen som vet noen jeg kan gjøre for å fikse det og i det minste få LITT mindre tikking? Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 bytt kam + løftere... åssen olje bruker du? Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J.C. Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 hvilken olje anbefaler du? edit: Mener det er Helsyntetisk motorolje 5W-50 fra biltema jeg stappa på.. men kan ha vert en annen haah Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mescort Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 bytt løftere og kontroller kammen..du må bruke 10w40!bruker du tynnere olje begynner den å tikke igjen Mk4 rwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J.C. Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 mye koster løftere da? mye stress å skrifte?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted January 19, 2005 Share Posted January 19, 2005 løfterene består av 90% av tikkingen. Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle) BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)BMW 523i e39 (Brukstralle) Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 man bytter ikke kun løftere! bytt løftere OG kam... setter du på nye løftere på en gammel kam, får du igjen tikkinga om et par måneder! 10w40 er tingen ja...har brukt den Castrol Lightex delsyntetisk 10w40 tidligere jeg, fungert bra egentlig, men bytter til mobil1 nå på ny-motoren (rabatter via jobben er fin-fint!) Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J.C. Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 mye koster løftere da? mye stress å skrifte?? *bump*Og pris på kam! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted January 20, 2005 Share Posted January 20, 2005 man bytter ikke kun løftere! bytt løftere OG kam... setter du på nye løftere på en gammel kam, får du igjen tikkinga om et par måneder! 10w40 er tingen ja...har brukt den Castrol Lightex delsyntetisk 10w40 tidligere jeg, fungert bra egentlig, men bytter til mobil1 nå på ny-motoren (rabatter via jobben er fin-fint!)for å si det slik.. mye bedre å bytte løftere på gammel kam enn å bytte kam på gammle løftere Ford Sierra 3 dørs 86mod Cosworth (Prosjekt)Ford Taunus 17m Super 65mod (Reservetralle) BMW m3 coupe e36 (Sladdekasse)BMW 523i e39 (Brukstralle) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fordman Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Løftere er forholdsvis dyre. Til min standard Sierra 2.0i CLX 92 modell koster de ca kr.: 250,- for stykket. Så er det bare til å gange opp for x antall løftere [12' Ford Focus 1.0 EcoBoost 125hk] [06' Mitsubishi Outlander 2.0i 4WD, 136hk --> solgt mai 2016] [05' Subaru Forester 2.0X AWD, 125hk --> solgt januar 2016] [06' Suzuki Liana 1.6 Sport SUV 4x4, 107hk --> solgt april 2015] [13' Ford Mondeo 1.6 SCTI EcoBoost 160hk Stasjonsvogn --> solgt mai 2015] [03' Ford Mondeo 2.0 Ghia 145hk Stasjonsvogn m/ny facelift --> solgt mai 2013] [03' Ford Mondeo 2.0 TDCI 130hk Stasjonsvogn --> solgt mars 2009] [98' Ford Mondeo 2.0 Ghia Zetec 130hk Coupe --> solgt oktober 2007] [92' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> solgt januar 2006] [93' Ford Sierra 2.0i CLX DOHC 120hk Sedan --> kondemnert i 2002 - savner denne bilen] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ykarlsen Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Får vel kamsett til en billig penge på Biltema...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 kjøp kamsett fra england, mitt kamsett, piper 285t2 kom på ca 2500 ferdig levert... kam, løftere, ventiltetninger, fjærer, timing-disk og klistremerker Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mr.Escort Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 kom ikke cvh originalt ut med tikking? Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 var "option"...sammen med recaro Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsTurboTaule Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 hva er det som gjør at min nyoverhalte (3mnd. siden)tikker som **** da? skiftet kam, løftere, ventilfjærer osv. kent kam sett fra england. olje er det nok av på motoren.. 5w 50. har oljen noe å si? den var helt fin natten før når jg startet men dagen etter tikket den som bare juling ,og det gjør den fremdeles...alt var montert på autorisert veksted. 88 Escort RSTurbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ykarlsen Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 5w 50. har oljen noe å si? Ut fra mine erfaringer med escort (8-9 stykker), så mener jeg at disse motorene liker tette oljeskift, og olje med tykkere viskositet. Uorginale oljefilter har også en tendens til å slippe oljen ned i bunnpanna igjen. Kjører da noen sekunder uten smøring på kammen når man starter.Blei oljekanalene renset da toppen var av? Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 kan være en løfter som har satt seg, taule, da ut alle og vask de i bensin og sett dem inn på plassen sin igjen... regner med at verkstedet kjørte inn kammen riktig etter overhaling? Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liero Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Dette står i manualen som fulgte med kammen min(Piper285T2):Before starting all engines, prime the oil system by turning the oil pump manually. Fill carburettor with petrol, fill radiator, and ensure correct ignition timing. Engine must start right away and not be subjected to a long grid on the starter. Do not idle engine during the first twenty minutes of operation; rpm should be kept at 2500 or above; in pushrod engines oil throw-off from the crank may not be sufficiant to lubricate the cam followers. Also contact stresses at the nose of the cam are very high at low speed. If adjustment need to be made during the twenty minutes break-in period, shut the engine down. DO NOT IDLE. Dette gjelder visst alle nye kammer, gjør du ikke dette så kan visst løfterne få problemer med å få "tilpasset" seg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liero Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 Dette kan jo ha skjedd: Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsTurboTaule Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 joda jeg lot den gå i 20 min kun på tomgang, og oversteg ikke 3000rpm de første 1000km.tenningen ble litt fucka etter ett par måneder, så den måtte stilles om igjen.den har alltid tikket i 2-3sekunder hver gang du starter den etter at jeg overhalte motoren(når dn er kald).men den tikker bare hele tiden nå ,den var jo helt fin når jg stårtet den natten før og kjørte hjem,og 12 timer senere tikker den hele tiden,selv når den blir varm... 88 Escort RSTurbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsTurboTaule Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 snakket med en mekaniker på ford`en og han sa at de kunne ha en tendens til å henge seg opp.. men jeg har prøvd å gi gass og d men de har ikke løsnet(han hadde litt prob av og til på sin cosworth),men får vel bare ta av og gjøre som tofte sier... 88 Escort RSTurbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bust Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 joda jeg lot den gå i 20 min kun på tomgang var vel nettopp det du ikke skulle gjøre Do not idle engine during the first twenty minutes of operation; rpm should be kept at 2500 or above; in pushrod engines oil throw-off from the crank may not be sufficiant to lubricate the cam followers. Also contact stresses at the nose of the cam are very high at low speed. If adjustment need to be made during the twenty minutes break-in period, shut the engine down. DO NOT IDLE. idle = gå på tomgang Link to comment Share on other sites More sharing options...
morty999 Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 motoren skulle jo gå over 2500 hele tiden.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OleK Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 der har du problemet taule... motoren skal RETT opp på turtall så fort du får liv i den og IKKE under 2500 rpm de første 20 min!!! dette er fordi da skal innkjørings-olja ("snake-oil") får tilpasset kammen og løfterene og for at de skal bli skikkelig varme så du får kjørt dem inn riktig... spørs nok åssen de løfterene dine ser ut nå....lå det ikke med innstruksjoner i esken som kammen og de lå i da? husker jeg kjørte inn kammen min ved halv tolv tiden på en kveld i fjor vår jeg...kan tru ho mor var glad, hehe fint med 3" eksos Cosworth! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RsTurboTaule Posted January 25, 2005 Share Posted January 25, 2005 jamen dette er en kent kam.. folka sa at jeg ikke måtte ha mye turtall på den de første 20 min.. og det stod det i pakka og.. fordi at det var lite olje på kammen når den er ny.. 88 Escort RSTurbo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now