Jump to content

bil på service, levert knust!


Guest vingebil

Recommended Posts

Tragisk..

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

bra jeg skrur selv da, så ingen (andre enn meg) kjører svin med bilen min :P er jo bare helt utrolig uansvalig gjort av de på verkstedet å kjøre slik med bilen da..

 

- Ettersom vi hadde ordnet bremsene, ble vi nødt til å prøvekjøre.

 

er ingen ekspert, men vil påstå at bremsene ikke virket godt nok ettersom han ikke fikk stoppet i tide :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på hvor loven står når det kommer til dette? Viss han kan få noen på verkstedet til å vitne for at han hadde klart gitt besjed om at ingen skulle kjøre bilen, så burde han kunne få de som kjørte bilen til å betale alt?

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Loven er vel klinkene klar den at det er verkstedet sitt ansvar og at de sier at de ikke visste at bilen var registrert så har jo ikke føreren gjort jobben sin siden han/hun skal forsikre seg om at bilen er registrert og at forsikring osv gjelder. Regner med at loven er tilnærmet lik i sverige.

 

Har vel vært slike saker oppe før og vil anbefale alle som skal levere en litt mer sportslig bil på service, EU eller lignende om å få installert en GPS med log så en kan se hvordan bilen blir behandlet og så kunne anmelde vedkommende dersom det foretas ulovligheter med bilen.

 

Veldig kjedelig slike saker. Vet om veldig mange som "må" prøve biler når de får feite biler inn på verksted og heldigvis går det jo stort sett bra.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest Hovden Racing

Viss jeg noen gang skal levere inn en av Cosworth'ene på verksted skal jeg ta av wastegateklokka.

 

EU kontroll trengs det da ikke prøvekjøring for!

Link to comment
Share on other sites

viktig igrunn å prøvekjøre en bil før eventuelle servicer og rep pga. at vis bilen jukser før den kommer inn f.eks så er ikke verkstedet sin skyld at den jukser på samme måten når eier får den tilbake. dette blir viktigere å viktigere

Link to comment
Share on other sites

Prøvekjøring er nok rimelig viktig ja., men det skal seff skje etter boka. Det er også snart så man må ta bilder av ev skader på bilen før man tar den inn. Det er utrolig mange som prøver seg.

 

Hadde selv en veldig kjedelig episode med en Escos for en del år siden. Bilen skulle inn for forstillingskontroll. Bilen kom fra en naboby, noe som i utgangspunktet burde fått alarmklokkene til å ringe. Men men. Pga litt gammeldags utstyr på den tiden måtte frontfangeren av for å få tatt målingen. Jeg kjørte bilen inn, tok av frontfangeren som "hang og slang_", og justerte forstillingen. Etterpå ble bilen prøvekjørt, og HELDIGVIS var en av gamlekara med på prøveturen Prøveturen foregikk på helt normalt vis for å sjekke sentreringen av rattet, og kjørt strekning ca 4-5 km. Bilen ble levert og like etterpå kom et krasst brev med krav om erstatning for ødelagt frontfanger og to dekk som vi hadde slitt ut. Ble jo seff kalt inn på teppet, var rimelig nyansatt og svett da. Veldig glad for at vi var to som prøvekjørte.

Kravet ble jo avslått og "kunden" sendte de brev både til importør og forbrukerontor. Vi tok en telefon til forhandleren i kundens hjemby og ble fortalt at der fikk ikke denne fyren utført noe som helst pga at de ble noe bråk hver eneste gang.

Saken endte i ingenting annet en en masse irritasjon og tidsforbuk fra vår side

 

Bare for å gjøre oppmerksom på at det er ikke bare på verkstedene det finnes idioter, det finnes veldig mye idioter som skal levere bilen på verksted også..

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Har vært borte i noe av dette selv med bilen min.. skulle ha 4hjuls kontroll på den, hadde da prøveskilt den dagen, og ja de testet faktisk bilen min den dagen .. de sa til og med at det var ganske bra drag i den også.. javell tenkte jeg da.. ble litt irritert der og da, men de som tok 4 hjuls kontrollen virket som ordentlige hyggelige karer, så lot saken være..

 

Vet det er mange som "test kjører" bil på verksted osv, men det virker som de heller tester litt grommere biler enn de vanlige personbilene bare for å ha fått testet dem.. mange sitter nok med den følelsen av at mekanikere på verksted gjør det :P

Link to comment
Share on other sites

Ja, prøvetur før og etter reperasjon er en selvfølge for meg vertfall.

Uansett hvilken bil det er, og alle blir kjørt like rolig.

Er en del av jobben det, og først konstatere problemet, og at det ikke er noen andre åpenbare feil.

Og etter jobben kontrollere at problemet er borte etter reperasjon.

Er mange som prøver seg med det at mangler har oppstått etter at bilen har vært på verksted.

Og da er det fint å kunne si med hånden på hjertet at slik var det ikke, fordi man har prøvekjørt bilen og vet dette.

 

F.eks. bremsearbeid, understellsarbeid, forstillingskontroll etc. er utrolig viktig å gjøre dette.

Hva tror dere hadde skjedd om bilen ikke ble prøvekjørt etter f.eks. bytte av bremser foran?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Vet det er mange som "test kjører" bil på verksted osv, men det virker som de heller tester litt grommere biler enn de vanlige personbilene bare for å ha fått testet dem.. mange sitter nok med den følelsen av at mekanikere på verksted gjør det :P
Du går liksom ikke bort til en kompis og sier: Prøvekjørte en Fiesta 1,25 Flair i dag..... Men det er jo slike biler man driver med og prøvekjører 99 % av tiden

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

hvordan skal dette gjøres dersom bilen ikke er registrert da?

vet at normalt sett så skal den prøvekjøres på EU-kontroll

 

Nå har de fleste verksteder, egne prøveskilt, som blir brukt ved slike tilfeller. Bilen skal uansett prøvekjøres på eu kontr

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...