Jump to content

Føler du deg lurt?


bart

Recommended Posts

her er noen råd fra en som har vert i "bransjen" en stund, etter eå ha sett en del krangler om dette emnet innpå her tenkte eg at eg skullle dele mine erfaringer + gi noen råd av det som eg har erfart, igjennom årene

 

obs det skal ikkje nevnes navn/nick i denne tråden i negativ retning!!

 

dersom du føler det nødvendig åt du må modifisere gjøre en større jobb på motoren din som du ikkje har nok kunskap om selv da bør du:

 

1 tilegne deg nok kunskap om emnet il å kunne utføre jobben selv eller av noen du kjenner GODT som du VET har nok kunnskap om emnet

 

2bruke en seriøs aktør i faget der du får kvittering/ garanti - leveringsdato etc dyrere men det kan vises å bli billigere tilslutt uansett

 

3 dersom du må bruke en "kvitteringsløs" aktør på området bør du sjekke dette grundig opp mot andre dersom du ikkje har peiling nokk selv til å avgjøre at dette blir bra og skikkelig (kan fort bli mye penger ut av vinduet her) for å bruke en slik aktør bør det vere andre grunner enn penger som får deg til å velge det som et godt rykte av folk som har brukt de før

 

4 drite i det

 

dersom du skal kjøpe brukte deler som turboer insprut osv bør du

 

1 ha nok peiling selv til å finne ut om dette er rette delen for deg eller alliere deg med noen du VET har det

 

 

2drite i det ogkjøpe nytt gjennom en seriøs aktør der du får kvittering og garanti hjelp til å finne den rette delen for deg dyrere men kan lønne seg i lengden alikkavel

 

dersom du skal kjøpe en brukt trimmet motor

 

1 bør du se på motoren som et overhalingsobjekt dersom motoren ikkje har en relativt ny kvittering fra en seriøs aktør

 

2 hk er ikkje bevist før et bremsepapir foreligger evt du har nok peiling selv til å se på motoren og delene som er påsatt motoren har det potensiale som er beskrevet (mange optimistiske tall ute og går)

 

3 du bør vite at dette er modifisert og mest sansynlig vil komme til å gå i stykker og koste deg enda mere penger, pga din egen kjørestil, evne til å ta vare på det etc eller at noe ganske enkelt tar kvelden

 

du skal kjøpe nye deler men kan få de billigere gjenom en kompis kompis..... da bør du tenke over:

 

1 dette kan gi problemer med garanti fordi delene er videresolgt, leveringsdato kan bli en helt annen

spesielt ved garantiarbeid osv når en tredje person skal inn ibildet

 

2 du kan drite i det og kjøpe det litt dyrere og få en skikkelig kvittering dersom du ikkje stoler100% på kompisens kompis

 

du skal kjøpe en gammel/trimmet bil bør du vere klar over:

 

1 at bilen kommer mest sansynlig til å koste deg mere penger enn du ofte har håpet på.......

 

2 at bilen mest sansynlig kommer til å gå i stykker før eller senere, mest sansynlig før

 

Husk du skal alltid vere kritisk når privatpersoner skal selge deg noe mange liker å tru de har peiling,mange har det men mange har det ikkje

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

En fin regel jeg tror jeg så på veggen i verkstedet til Dom i Fast and the Furious, er verdt å merke seg;

 

-Fort og billig =ikke bra

-Bra og billig=ikke fort

-Fort og bra = ikke billig

 

gjelder bortimot alle tjenester du noengang kan trenge, untatt i spesielle tilfeller.

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Gir Bart kred for denne tråden :D

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

har igjennom mine år med bilhobby funnet ut at det er blitt veldig mange der ute som ikkje er ute etter annet en pengene dine til å finansiere egne prosjekter, har gått i noen felller sjølv, men mener å ha lært av det

 

kan nevnes at eg har ved flere anledninger kjøpt deler fra usa som var berre arkivere rett i søpla

 

har kjøpt datasprut gjennom en som skulle skaffe det billig, men før det vart komplettert op hadde det kosta mer enn å kjøpe det selv med forhandler, + at dysene var hans gamle som motoren hadde vokst fra (solgt som nye)

 

har kjøpt billige vinterdekk som ble arkivert sammen med usa delene

 

+ mange andre ting

 

har ihvertall funnet ut at man må regne med noen bomkjøp idenne hobbyen

Edited by bart
Link to comment
Share on other sites

1. har igjennom mine år med bilhobby funnet ut at det er blitt veldig mange der ute som ikkje er ute etter annet en pengene dine

2. har ihvertall funnet ut at man må regne med noen bomkjøp idenne hobbyen

1. Jeg er så hjertens enig med du der. Det du skriver her kan bare ikke presiseres kraftig nok. Lomme-menn som bare utnytter uerfarne og naive unge gutter.

2. Det er derfor at det er så uhyre viktig å undersøke FØR man begynner å handle slik at en iallefall prøver å begrense sløsingen.

Denne anbefales på det sterkeste og hvis det virker for tunglest eller kjedelig, finn en annen, enklere og mye billigere hobby: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=35299&hl

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg er så hjertens enig med du der. Det du skriver her kan bare ikke presiseres kraftig nok. Lomme-menn som bare utnytter uerfarne og naive unge gutter.

2. Det er derfor at det er så uhyre viktig å undersøke FØR man begynner å handle slik at en iallefall prøver å begrense sløsingen.

Denne anbefales på det sterkeste og hvis det virker for tunglest eller kjedelig, finn en annen, enklere og mye billigere hobby: http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=35299&hl

 

Oisann. Den vil jeg ha ja!

Link to comment
Share on other sites

Boka er veldig bra, men desverre også veldig tunglest... Jeg har lest en del bilbøker etterhvert, men denne har jeg enda ikke greid å komme meg gjennom:( du bør ikke kjøpe denne boka viss du ikke har lett for å lese bøker..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...