Jump to content

Nye deler for overhaling av motor


Guest Focus99

Recommended Posts

Guest Focus99

Heisann!

 

Skal overhale motoren min og trenger tips til deler:)

 

Motoren(OHC IS) har i dag:

 

- Cosworth stempler

- Cosworth råder

- Gruppe A toppakning

 

Planene mine er:

 

- Borre blokken til passende størrelse (Hva anbefales å borre?)

 

- Større stempler som passer blokkens borring (Hva anbefales å bruke?)

 

- Nye råder som passer stempler (Hva anbefales å bruke?

 

- Ny Gruppe A toppakning

 

- Nye pakninger på hele motor

 

- Høvle toppen (Hvor mye anbefales å høvle for god komp? Må selvsagt stå i stil med råder og stempler)

 

- Nye ventiler og de tingene (Hva anbefales å bruke?)

 

- Koplett sett med nye lagre til motoren (Hvor bør jeg handle det og hva?)

 

 

Det som er handlet og ting jeg venter på til nå er:

 

- Gruppe A toppakning

- Pakningsett til motor

 

Takker for svar!

 

Blir prosjekt-tråd ettervært når flere deler er på vei;)

 

Mvh

Martin

Edited by Focus99
Link to comment
Share on other sites

borr minst mulig. det er viktigere å ha tykke sylinder vegger pga. turbo trykk framfor "volum"

 

råder(h-råder med arp-bolter) og stempler hadde jeg kjøpt av VoldenRacing.

 

du kan ta av toppen din ca.1 mm. da får du ca. 8,2:1 i kompforhold

 

rådelager og bærelager kan du kjøpe hos Sarpsborg motor. dem tar ca. 1000,-kr for begge deler i blybronse kvalitet. si at du skal ha innkjørings fett også. jeg fikk med det gratis sist hvertfall. dem har også lager til kam`N.

 

jeg hadde satt i større eksos ventiler og fått porta eksos kanalene hvertfall. så hjelper det med en kamaksel med lav durasjon og høyere løft enn org. f.eks. kent cams sin moment kam er fin til dem som vil ha kjørbar motor med turbo.

Edited by RsMuffe
Link to comment
Share on other sites

Ta med deg blokka til nærmeste motorverksted (et med godt rykte) og få målt den. De kan fortelle deg hvor mye den må borres da det kommer ann på slitekant, ovalitet osv. Jeg regner med at blokka må borres 0,5mm, det er dette som er vanlig. Du skal vel ikke ha mer enn rundt 250-300hk regner jeg med og da er det meningsløst med både h-råder og porting. Cosworth-råder og Cosworth-stempler i riktig dim (0,5mm overdim) gjør susen lenge. Videre bør du plane blokka. En gyllen regel er å ta så lite som mulig. Det er andre steder det er lettere å hente effekt.

Lagre og stempelringer kjøper du hos SM.

Toppen kan du få overhalt hos et motorverksted. Få dem til å rengjøre den og frese ventilseter. De kan også glassblåse og slipe de orginale ventilene dine så de blir mer enn bra nok.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Guest Focus99
Ta med deg blokka til nærmeste motorverksted (et med godt rykte) og få målt den. De kan fortelle deg hvor mye den må borres da det kommer ann på slitekant, ovalitet osv. Jeg regner med at blokka må borres 0,5mm, det er dette som er vanlig. Du skal vel ikke ha mer enn rundt 250-300hk regner jeg med og da er det meningsløst med både h-råder og porting. Cosworth-råder og Cosworth-stempler i riktig dim (0,5mm overdim) gjør susen lenge. Videre bør du plane blokka. En gyllen regel er å ta så lite som mulig. Det er andre steder det er lettere å hente effekt.

Lagre og stempelringer kjøper du hos SM.

Toppen kan du få overhalt hos et motorverksted. Få dem til å rengjøre den og frese ventilseter. De kan også glassblåse og slipe de orginale ventilene dine så de blir mer enn bra nok.

 

Tenker mer på 300-450 hk, men tiden vil vise;)

 

Mvh

Martin

Link to comment
Share on other sites

Du skal vel ikke ha mer enn rundt 250-300hk regner jeg med og da er det meningsløst med både h-råder og porting.

Toppen kan du få overhalt hos et motorverksted. Få dem til å rengjøre den og frese ventilseter. De kan også glassblåse og slipe de orginale ventilene dine så de blir mer enn bra nok.

 

å? største problemet er faktiskt toppen. større eksos ventiler og porting er et must. Gjør som rsmuffe sier også setter du i større eks ventiler, da skjer det ting :)

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Guest Focus99
å? største problemet er faktiskt toppen. større eksos ventiler og porting er et must. Gjør som rsmuffe sier også setter du i større eks ventiler, da skjer det ting :)

 

Blir endel større eksosventiler og bare litt større på innsug da de egentlig er stor nok til en del;)

 

Takk for tips;)

 

Kom gjerne med flere om foreksempel link til stempler, råder, osv jeg kan bestille;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Focus99
skal du borre og maskinere blokk / topp kan du ta deg en tur på meta lock i arna.. dei er veldi ok og handle med og greie priser

 

Takk for tipset, skal se å ta meg en tur;)

Link to comment
Share on other sites

Blir billigere å kjøpe en cosworth-topp som fløder mer orginalt enn å styre med en gammel bedriten ohc-topp.

450hk er urealistisk på en 205blokk og den dagen du innser hva dette faktisk koster deg vil du nok legge den planen på hylla :)

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har erfaringer og tips?

Hva skal du bruke bilen til når den er ferdig?

Hvilket drivverk har du / skal du bruke?

Hvor stort budsjett har du?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Focus99
Hva skal du bruke bilen til når den er ferdig?

Hvilket drivverk har du / skal du bruke?

Hvor stort budsjett har du?

 

Skal brukes som banebil men skal også kunne brukes vanlig

 

Blir 4x4 driverk eller 2wd cossi

 

Budsjette får vi se ann på, jeg skal bare ha det gøyt til jeg har en vingebil jeg kan bygge 200blokk i med cossi driverk.

 

Denne jeg bygger nå er for å ha det gøy og samtidig gjøre det seriøst.

 

Bilen er en 5dørs kombi cupe som skal ta all rust på og ha en skikkelig bygd IS maskin i med turbo.

 

 

Nå til og begynne med blir det og overhale hele motoren og bruke cossi råder og stempler og større ventiler i toppen;)

 

Har en blokk til som jeg vil borre, bruke overdim stempler, kraftige råder, skikkelig kam og muligens cossi topp, men får se hvordan det går med denne toppen som jeg porter/borrer større ventiler i nå;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Focus99
kjøp heller en cosworth motor. blir billigere i lengden. og mer trimingsvenlig i forhold te ohc greiene

 

ikke om det blir gjort skikkelig, med datasprut å diverse:P

 

Cossi motor koster 25000,- + og når jeg da har kjøpt den må jeg ut med masse for å få ut det jeg vil så da kan jeg like så godt ha det gøy med ohc motoren en stund:P

 

Men ja blir cossi motor når rette bilen er i hus;)

Link to comment
Share on other sites

400 gamp er vel maks av hva 205 blokk tåler i lengden (har vært borti cosworther med bittelitt mer, men er anbefalt 200 blokk hvis du skal ha mer) 350hk er ikke så urealistisk selv med 8v topp (spørs helt på budsjett og varighet), 16 v vil nok gi bedre kjørbarhet, men gamletoppen fløder bra med litt overtrykk. portene er digre, men formen må nok forbedres litt. Bruk cosworth råder, veiv og svinghjul (eller bedre) så holder det en stund hvertfall ;) er verre med det orginale IS drivverket (girkassa tåler ikke over 200 hester særlig lenge)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Focus99
400 gamp er vel maks av hva 205 blokk tåler i lengden (har vært borti cosworther med bittelitt mer, men er anbefalt 200 blokk hvis du skal ha mer) 350hk er ikke så urealistisk selv med 8v topp (spørs helt på budsjett og varighet), 16 v vil nok gi bedre kjørbarhet, men gamletoppen fløder bra med litt overtrykk. portene er digre, men formen må nok forbedres litt. Bruk cosworth råder, veiv og svinghjul (eller bedre) så holder det en stund hvertfall ;) er verre med det orginale IS drivverket (girkassa tåler ikke over 200 hester særlig lenge)

 

Takk for tipset:)

Link to comment
Share on other sites

Burde vel nevne at 400gamp i en cosworth fort kan koste deg 100lapper over det motoren kosta i innkjøp, så ikke beregn å bruk mindre på en 350 hesters Pinto ;) hvis du ikke allerede har bra peiling på porting og turbo og har et bra utstyrt maskinverksted da :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Focus99
Burde vel nevne at 400gamp i en cosworth fort kan koste deg 100lapper over det motoren kosta i innkjøp, så ikke beregn å bruk mindre på en 350 hesters Pinto ;) hvis du ikke allerede har bra peiling på porting og turbo og har et bra utstyrt maskinverksted da :P

 

Bare linker til denne så du kan se budsjette du trenger for å få iallefall over 300hk;) http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=45978

 

Jeg sier jo ikke at jeg SKAL ha 450hk, men vil ha deler som tåler rundt det området;)

 

Blir nok ikke 100lapper da det meste ordnes selv;)

Link to comment
Share on other sites

jeg hører det rakler i vippearmer her... ;) bare så det er sagt,så gikk det en sedan på rudskogen i sommer.. der eiger`ne hadde hentet en motor på ett huggeri.. (is-ohc) ikke tatt av toppdekslet engang.. bare vrengte på ett innsug,turbo og grenerør,å ms datasprut... tar jeg ikke helt feil,så bremset denne over 300... å den fikk masse deng... + at det kostet ca 2 dags lønninger...

Link to comment
Share on other sites

Burde vel nevne at 400gamp i en cosworth fort kan koste deg 100lapper over det motoren kosta i innkjøp, så ikke beregn å bruk mindre på en 350 hesters Pinto ;) hvis du ikke allerede har bra peiling på porting og turbo og har et bra utstyrt maskinverksted da :P

 

Her vil jeg gjerne se prisene du opererer med for å få 400 gamp

Link to comment
Share on other sites

Guest Focus99

Ja, det kommer jo flere med tips om hvordan jeg kan gjøre dette og hvordan andre har gjort det;)

 

Det er det jeg er ute etter, men hadde ikke sagt neitakk til litt flere tips om deler jeg kan bruke:

 

Hvilken turbo?

Stempler?

Råder?

kam?

 

OSV

 

Har fått noen tips på PM som er helt sykt bra, der det blir gitt tips etter erfaring på både deler og hvem som er flink til diverse angående arbeid med topp osv:)

 

Men som sagt så ser vi jo at på alle poster angående OHC trimming, kommer det alltid noen som ikke vil at du/jeg skal kunne klare målet.

De har gjerne en grunn for å si det, men plutselig dukker det opp biler som har bra med guff i motoren/bilen bare etter ett par timer i garasjen og noen tusen lapper...Og da er det langt ifra mange tusen lapper på motoren:)

 

Men nok om det:P

 

Takk for alle tips her i posten og på pm så langt, kan snart lage en komplett handleliste:)

 

Mvh

Focus99

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...