e21baur Posted December 2, 2008 Posted December 2, 2008 (edited) Jeg har så mye watt i anlegget mitt at jeg har lyst på 4 batterier bak og 2 foran.... Noen som har tråder om hvordan man kobler sammen greiene... er litt redd for feilkobling. kan være farligt.... Jeg har en campingbil ford transit og trenger at den lader opp batteri pakken jeg har bak også, 2 til forsterkere, 1 til lys, og en backup/reserve.... dvs 4 bak. men jeg kjører bare 1 110ah bak nå, funker utmerket nå som den står i laderen. men når jeg kjører er det litt tamt å se lyset ebbe ut etter 1 dag.... trenger mer strøm.... Edited December 2, 2008 by e21baur
kai-f250 Posted December 2, 2008 Posted December 2, 2008 bare og koble + til + på allle og samma med minus.. få deg nye børster på dynaomoen så hjelper nok d og 02mod ford mondeo stv type konebil86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest
e21baur Posted December 2, 2008 Author Posted December 2, 2008 jeg har oppgradert dynamo... men har hørt at uten "lade veksler" så sprenger mann dynamoen på 10 minutt, stemmer dette. min er 70 mener jeg det stod... orginalt så er det 55 eller vel .... jeg trenger vel en lade regulator til Camping/båt for å få denne miksen opp å gå ??
cossiemk1 Posted December 6, 2008 Posted December 6, 2008 Det hjelper ikke mye med flere batterier, når dynamoen ikke klarer mere enn 70amp, så du burde helt klart bytte dynamoen først... 2-300amp hjelper skal du se, og da trenger du ikke så mange batterier heller
e21baur Posted December 13, 2008 Author Posted December 13, 2008 jada hvis man kobler sammen en haug med batterier og durer på.....tar den stakkars 70 ampers dynamoen min kveld, men jeg snakket med en ifra telnor vest. og han hadde laget en laderegulator som bare ladet 1 og 1 batteri omgangen eller så mangen du ville... Men da må det kobles om anderledes. Jeg er i forhandlinger om å montere dette "kittet" på bilen min og promotere produktet siden den regulatoren var visst hans patent... Laget for båter
cossiemk1 Posted December 13, 2008 Posted December 13, 2008 Hva har du av utstyr da? som du mener trekker så mye strøm...Har selv drevet med bilstereo i 18år, så jeg kan sikkert gi deg noen tips til bedre løsninger
e21baur Posted December 16, 2008 Author Posted December 16, 2008 Jeg har en camping bil og den er det 1200w boston, 600w pioneer, 1200w og en 1600w og en pioneer 2x200w + 2 bilspillere. og en haug med høytalere.
megamann89 Posted December 17, 2008 Posted December 17, 2008 Ville satset på en større dynamo, Den dynamoen du har vil bruke år og dag for å lade dette. Men husk å bruk et skillerelle mellom startbateri og resten, Da slipper du at bateriene tapper hverandre, hvis de ikke er like. Du kan også bruke en manuel bryter hvis du ikke vil koste på deg et skillerellee.
TJ_RS_Turbo Posted December 17, 2008 Posted December 17, 2008 Har du målt spenninga på dynamoen når motoren går og batteriene er tomme? Har noe av det samme problemet i en båt. Kjøleskap, annlegg og lys er vel det som tar mest der. Problemet der er ikke at dynamoen er for liten(selv om den er veldig liten). Den leverer den spenninga som den er satt til å levere. Men problemet er at batteriene ikke rekker å lade opp den lille tia en kjører fra havn til havn. Har vel nærmere 250 ampere timer med batterier og en liten dynamo. Dynamoen leverer stabilt over 14 volt selv om den er liten og batteriene er tomme, så den leverer nok strøm. Er noe spenningsfall også i tynne kabler ifra dynamo til batteri, som du også burde sjekke. Har selv vurdert å kjøpe en ekstern laderegulator med tempføler som kjører spenninga opp over 15 volt om en vil, og skrur spenninga ned når batteriet begynner å bli varmt. Men kasta det fra meg og trur det nå heller blir en Ctek XS 2500 230 volts lader til 2400 kr på bilxtra(25 amp elektronisk lader), så får en heller betale noen kroner for strøm i de havnene en er. Om du starter motoren en halvtime om dagen kun for å lade er det første tipset mitt å skaffe deg en spenningsregulator på 15 volt. Andre tipset mitt er å måle spenninga ut fra dynamo, så måle spenninga rundt på polene på de forskjellige batteriene. Er det veldig stort spenningsfall bør du finne hvor dette er. Men ikke kjør med 15 volt spennings reg om til sommeren. Ellers om du vil være selvforsynt med strøm kunne du jo laga deg en generator av en grassklipper motor og en bildynamo. Det bruker ikke så mye bensin som å starte motoren. Vet om folk som har hatt solceller på hytta og hatt dette som reservestrøm pga om vinteren lever ikke solceller særlig mye. 86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.
cossiemk1 Posted December 18, 2008 Posted December 18, 2008 Hehe, at dynamoen leverer 14 volt hele tiden, har ingen betydning... Det er hvor mange ampere den leverer som har noe å si. Det hjelper jo ikke stort hvis dynamoen leverer 60amp ved 14 volt, hvis utstyret i båten trekker feks 150amp
TJ_RS_Turbo Posted December 18, 2008 Posted December 18, 2008 Det hjelper jo ikke stort hvis dynamoen leverer 60amp ved 14 volt, hvis utstyret i båten trekker feks 150amp hehe. Joda.. da leverer den 60 amp ved 14 volt. Men pøver en å dra mer strøm ut av den synker spenninga. Dermed leverer den ikke 14 volt. Og da leverer den ikke regulatorspenninga lengre og er for liten. Leverer en dynamo regulatorspenninga når den går med et gitt turtall er den stor nok. 86 Escort RS turbo s2. Megasquirt edition.
e21baur Posted December 20, 2008 Author Posted December 20, 2008 Orginal lading er noe tull, tidsmessig.MEN.....i en camping bil, så har "navlestreng" med "oppgradert lader" .... lader opp på "no time" om nødvendig på tur..... på minutter nesten...... men jeg trenger en dynamo veksler lader dings... til når jeg kjører campingbilen....
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now