tommy w Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Det er jo veldig mye snakk om steg 1 og steg 3, hva skjedde med steg 2? Etter litt lesning på www.wrc-cosworth.org så virker det som om det er litt feilbruk av steg 3. Steg 1 er std dyser Opptil 270-280hkSteg 2 er grønne (Bosch 803) Opptil 320-340hkSteg 3 er lyse blå (Bosch ?) Opptil 375hk http://www.wrc-cosworth.org/tech/tuning/tuning.html Er det dette som er det riktige? Isåfall så er det veldig mange som kjører steg 2 og ikke steg 3 Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700Escort CosworthEscort CosworthFord SVT LightningMB Vito 2013
JHS Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Nå er vel ikke den siden der noe "fasit" heller da. Siden er vel laget av Panza her på forumet, og består av hans meninger. Men ja, det er haugevis av forskjellige tolkninger av hva de forskjellige steg og oppsett er.Det er vel litt opp til hver enkelt firma/chip produsent hva de kaller sine "oppsett".
Cosworth Racing1 Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Jeg mener steg 2 er grønne-dyse oppsett, siden dette egentlig er første "store" oggradering utifra original motor. 290 chip regner ikke jeg for noe steg. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
Kverna Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Jeg mener steg 2 er grønne-dyse oppsett, siden dette egentlig er første "store" oggradering utifra original motor. 290 chip regner ikke jeg for noe steg.290/270 chip kaller jeg steg 1. Samme som bla. Fresh_ her på forumet har på sin Min fotoblogg
Cosworth Racing1 Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 290/270 chip kaller jeg steg 1. Samme som bla. Fresh_ her på forumet har på sin Kaller 270/290 chip originalt jeg.. hehe.. 2008 VW Transporter 2,5 4motion1991 Sierra Cosworth 4x4
cbp Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 (edited) De forskjellige stegene varierer jo fra tuner til tuner. Men ofte var Steg 1: ny chip og en -31 actuator.Steg 2: 803 dyser, chip og 3 bar mapsensor, -31 actuator. (Noen brukte også 355 dyser (lysegrønne)Steg 3: 803 dyser, chip, 3 bar mapsensor, -31 actuator, RS500 type intercooler, 3" eksos og en T34 turbo.Etter dette var det vel ofte litt mer opp til den enkeltes trim filosofi om hva de mente var viktig for å nå en viss effekt.Ofte var både lyseblå 400 dyser og grå 403 dyser samt T4 turboer brukt + forskjellige kamaksler. Steg 2 ble vel ofte forbigått i stillhet da veldig mange allerede hadde investert i 3" eksos og en RS500 type intercooler og hadde da kun behov for en oppgradert turbo for å klatre et godt stykke opp på effektskalaen.Men disse stegene ble jo definert på slutten av 80 tallet starten av 90 tallet så det er jo en stund siden nå. Edited November 30, 2008 by cbp If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???
hår ball Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 hva skjer da når du passerer det magiske 400 talle da?
cbp Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Det var det å passere 400 hk med en standardchip da... normalt sett ble disse bilene live mappet slik Pukkelrygg kan gjøre idag. If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???
RS 1000 Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Det er jo veldig mye snakk om steg 1 og steg 3, hva skjedde med steg 2? Etter litt lesning på www.wrc-cosworth.org så virker det som om det er litt feilbruk av steg 3. Steg 1 er std dyser Opptil 270-280hkSteg 2 er grønne (Bosch 803) Opptil 320-340hkSteg 3 er lyse blå (Bosch ?) Opptil 375hk http://www.wrc-cosworth.org/tech/tuning/tuning.html Er det dette som er det riktige? Isåfall så er det veldig mange som kjører steg 2 og ikke steg 3Slik jeg ser det døde den originale steg 2 satsen ut fordi den var poengløs. Den opprinnelige steg 2 bestod bla av noen lysegrønne dyser og hvis du husker tilbake så hadde Tommy B en slik steg 2 sats på bilen sin. Følgende er vel en grei, men fleksibel huskeregel? Steg 1: Chip og actuator.Steg 2. 803 dyser, 3 BAR MAP sensor, actuator og chip. (steg 2) Steg 3. 803 dyser, 3 BAR MAP sensor, actuator, GR.A luftfilter, RS 500 intercooler, T34 turbo, Mongoose, steg 3 chip. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Kverna Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Slik jeg ser det døde den originale steg 2 satsen ut fordi den var poengløs. Den opprinnelige steg 2 bestod bla av noen lysegrønne dyser og hvis du husker tilbake så hadde Tommy B en slik steg 2 sats på bilen sin. Følgende er vel en grei, men fleksibel huskeregel? Steg 1: Chip og actuator.Steg 2. 803 dyser, 3 BAR MAP sensor, actuator og chip. (steg 2) Steg 3. 803 dyser, 3 BAR MAP sensor, actuator, GR.A luftfilter, RS 500 intercooler, T34 turbo, Mongoose, steg 3 chip. Smeller du på forventa hester bak delelista også ? Hadde vært fint å samla alt i en post Min fotoblogg
cbp Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Slik jeg ser det døde den originale steg 2 satsen ut fordi den var poengløs. Den opprinnelige steg 2 bestod bla av noen lysegrønne dyser og hvis du husker tilbake så hadde Tommy B en slik steg 2 sats på bilen sin. Følgende er vel en grei, men fleksibel huskeregel? Steg 1: Chip og actuator.Steg 2. 803 dyser, 3 BAR MAP sensor, actuator og chip. (steg 2) Steg 3. 803 dyser, 3 BAR MAP sensor, actuator, GR.A luftfilter, RS 500 intercooler, T34 turbo, Mongoose, steg 3 chip.Hva legger du egentlig i Gr.A luftfilter? If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???
Kverna Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Hva legger du egentlig i Gr.A luftfilter?Det større panelfilteret eller det stygge konfilteret som "alle bruker" Min fotoblogg
kh turbo Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 (edited) Steg 1,2,3,4 osv.... er det produsente av "steget" sier det er.Oppstod i england på slutten av 80-tallet når det gjelder cossi.Hva som inngår i hvert steg varierer fra levrandør til levrandør, man kan ikke si at steg 3 er en spesiell pakke.Jeg har sett steg 3 som er levert med chip, wg, luftfilter, og andre igjen som har en liste som er leng som et "vondt år" Edited November 30, 2008 by kh turbo 1986 sierra cosworth "gpa"1980 escort 1600 sport2006 BMW e60 520d2000 Transporter t4 2,5 tdi2002 Subaru wrx sti prodrive1999 Honda Cbr 600f2008 mitsubishi L200
RS 1000 Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 Hva legger du egentlig i Gr.A luftfilter?Dette og bare dette:http://cgi.ebay.co.uk/GGR060-Escort-Coswor...bayphotohosting Det større panelfilteret eller det stygge konfilteret som "alle bruker"Det er alutrakten som er "hemmeligheten".De originale RS 500 luftfilterlokkene hadde 3" stuss og en metall "trakt" inni lokket, så da er K&N panelfilter gode greier. Smeller du på forventa hester bak delelista også ? Hadde vært fint å samla alt i en post For ikke å lage en hel diskusjon rundt det, så valgte jeg å la være. Som du nok har fått med deg har jo noen bremsepapirer på 385 hk på steg 3, som de tror på. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
cbp Posted November 30, 2008 Posted November 30, 2008 (edited) Dette og bare dette:http://cgi.ebay.co.uk/GGR060-Escort-Coswor...bayphotohosting Det er alutrakten som er "hemmeligheten".De originale RS 500 luftfilterlokkene hadde 3" stuss og en metall "trakt" inni lokket, så da er K&N panelfilter gode greier. For ikke å lage en hel diskusjon rundt det, så valgte jeg å la være. Som du nok har fått med deg har jo noen bremsepapirer på 385 hk på steg 3, som de tror på. Det artige er jo at Ford Motorsport brukte standard papir luftfilter på sine GrA Escorter.... Med mindre det var et veldig vått rally, da satt de inn et K&N panelfilter.... Edited November 30, 2008 by cbp 1 If NISMO stands for Nissan Motorsports, does HOMO stand for Honda Motorsports???
0milt Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Ganske ny i gamet her jeg. Nettop handla inn en -90 4x4 som er ombygd til 2wd. Den har 290chip og blå dyser. Det er alt jeg vet. Er det samme som at motor har hatt ett rolig liv? Hva oppgraderinger kan dere anbefale meg? Prøvd å søke litt rundt, men er litt usikker. Forstått det sånn at jeg har L8 hjerne?
Cossi2wd Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Gratulerer med Cosworth Trur ikke noen tør høre på selger eller noe når det kommer til en Cosworth. De fleste har vel overhalt/ny motor eller en gammel slitt en. Eller flere ganger slitt. Så det må du nok neste se selv. om den bruker mye olje osv. De fleste har nok overhalt/byttet motor noen ganger Man ser jo veldig fort om bilen er godt holdt da ! www.frodeholte.com
Per Olav Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Rolig og rolig... Hvis du har f.eks 290hk så har du jo faktisk 185hk mer enn det som det er i utgangspunktet for denne motoren.... Og den er like stor.. Men sef er visse deler forbedret fra den gang.. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
Tore_TJ Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Rolig og rolig... Hvis du har f.eks 290hk så har du jo faktisk 185hk mer enn det som det er i utgangspunktet for denne motoren.... Og den er like stor.. Men sef er visse deler forbedret fra den gang.. tror vi sier 70 hester kanskje.. er vel 220originalt i 4x4 sierra?
RS 1000 Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Ganske ny i gamet her jeg. Nettop handla inn en -90 4x4 som er ombygd til 2wd. Den har 290chip og blå dyser. Det er alt jeg vet. Er det samme som at motor har hatt ett rolig liv? Hva oppgraderinger kan dere anbefale meg? Prøvd å søke litt rundt, men er litt usikker. Forstått det sånn at jeg har L8 hjerne?Du sier "Hva oppgraderinger kan dere anbefale meg?". Hvilket resultat ønsker du? Hvor stort budsjett har du?Det aller første er en rask ladetrykkmåler i bra kvalitet. Rolig og rolig... Hvis du har f.eks 290hk så har du jo faktisk 185hk mer enn det som det er i utgangspunktet for denne motoren.... Og den er like stor.. Men sef er visse deler forbedret fra den gang..ALT er forbedret og forsterket, men selve motorblokken ligner. 80% av delene på 220 hk Cosworth motoren er forbedret i forhold til 204 hk utgaven så alle deler fra 105 hk motoren var nok forkastet allerede i planleggingsfasen for 4x4 motoren. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
0milt Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Du sier "Hva oppgraderinger kan dere anbefale meg?". Hvilket resultat ønsker du? Hvor stort budsjett har du?Det aller første er en rask ladetrykkmåler i bra kvalitet. ALT er forbedret og forsterket, men selve motorblokken ligner. 80% av delene på 220 hk Cosworth motoren er forbedret i forhold til 204 hk utgaven så alle deler fra 105 hk motoren var nok forkastet allerede i planleggingsfasen for 4x4 motoren. Har en god Autometer måler, så den holder nok mål;)Er ikke såå ny i gamet, har hatt noen turbobiler, og noen sierraer, men ingen cosworth. Bilen skal brukes litt aktivt når jeg er hjemme. Er reisemontør, så er ute etter en kvikk oppgradering som er plug and play. Fikk en PM med pukkelrygg, 803 dyser, 3bar map, gruppe a toppakning, T34/t35 og ny chip fra en std bil, det er vell dette som kalles 330 kit? Det må da vel gå an å ha det litt moro med skolle man tro!
RS 1000 Posted January 5, 2010 Posted January 5, 2010 Har en god Autometer måler, så den holder nok mål;)Er ikke såå ny i gamet, har hatt noen turbobiler, og noen sierraer, men ingen cosworth. Bilen skal brukes litt aktivt når jeg er hjemme. Er reisemontør, så er ute etter en kvikk oppgradering som er plug and play. Fikk en PM med pukkelrygg, 803 dyser, 3bar map, gruppe a toppakning, T34/t35 og ny chip fra en std bil, det er vell dette som kalles 330 kit? Det må da vel gå an å ha det litt moro med skolle man tro!330 kit gir valuta for pengene vet du. Med riktig ladetrykk skulle man tro det ja. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now